|
Bergkrystallen
stasjon 22. mai 1966, under åpningen av Lambertseterbanen.
(A-40209_Uba0008_054) |
Tunnelbanekontoret ble opprettet 15.09.1949 under navnet
Planleggingskontoret for forstads-og tunnelbaner. Årsaken
til opprettelsen var planene om å bygge ut T-banenettet
østover i byen. Fra 1949 til 30.06.1966 hadde
kontoret en midlertidig status på siden av den
kommunale administrasjon. Fra 01.07.1957 til 30.06.1966
var navnet Tunnelbanekontoret og fra da av og til nedleggelsen
30.09.1980 het det Prosjektkontoret for by- og forstadsbaner
og var en etat underlagt kommunikasjonsrådmannen.
Både under første byggetrinn (1954 - 66)
og annet byggetrinn (1966 - 81) ble byggeprosessen dokumentert
ved hjelp av foto. Dette resulterte i ca. 4000 foto
som viser utviklingen av hver enkelt banestrekning fra
jordbruksområde til drabantby. Samlingen dokumenterer
altså utbyggingen både av Lambertseterbanen,
Grorudbanen, Furusetbanen og Østensjøbanen.
|
Også
det gamle Vaterland er dokumentert i Tunnelbanekontorets
samling. Her krysset Vognmannsgt og Persgangen i
1958. Lærhandelen står nå på
Norsk Folkemuseum.
Fotograf: E. Næss
(A-40209_Uea0002_002) |
|