|
Den
ene av AS Holmenkolbanens to stålvogner (113-114)
som ble kjøpt inn i 1939.
(A-40203_Uaa0003_022) |
A/S Holmenkolbanen ble konstituert som eget selskap
17.02.1896, etter iherdig arbeid av herrene H. M. Heyerdahl
og A. Fenger-Krog. Banestrekningen ble bygd ut i tre
etapper. Banens oppstart regnes ofte fra 31.05.1898
da strekningen Majorstuen - Holmenkollen (Besserud)
ble åpnet for ordinær drift. 15.05.1916
begynte en å trafikkere neste etappe, strekningen
Holmenkollen - Frognerseteren.
Siste del av banen, Nationaltheatret - Majorstuen åpnet
28.06.1928, etter et komplisert tunnelarbeid de foregående
år. Dette arbeidet knekket selskapet økonomisk,
og A/S Akersbanerne overtok aksjemajoriteten.
Dette betydde at A/S Holmenkolbanen fikk ansvar for
utbygging av Sognsvannsbanen, som sto ferdig 10.10.1934,
og det som etter hvert skulle bli Røabanen. 01.08.1975
overtok AS Oslo Sporveier administrasjon og drift av
A/S Holmenkolbanen, men først 06.05.1992 ble
selskapet formelt oppløst.
|
Majorstuen
stasjon ca 1900. Legg merke til vognenes typiske
ski- og kjelkestativer.
Fotograf: N. Skarpmoen.
(A-40203_Uaa0002_008) |
|