|
Fra
byggingen av Lilleakerbanen ved Abbediengen.
Fotograf: N. Skarpmoen
(A-40205_Ua0001_029) |
I 1894 kom elektrisk sporvogn til Kristiania for første
gang. Det skjedde 02.03.1894 da selskapet Kristiania
elektriske Sporvei startet driften. Initiativet kom
fra civilingeniør H. E. Heyerdahl, overingeniør
A. Fenger-Krog og generalkonsul L. Samson. Hovedlinja
gikk fra Østbanen til Majorstuen, der vognhall
ble bygget.
Ei linje ble etter hvert ført fra Parkveien
til Skillebekk og Østbanen. Dette var starten
på det som skulle bli Lilleakerbanen, og den sto
ferdig 08.05.1919. Tredje og siste linje kom åtte
år seinere og gikk fra Østbanen til Frogner.
Trikken ble etter hvert kalt blåtrikken etter
vognfargen. Fra 1915 begynte selskapet å kombinere
ruter med grønntrikken. Dette fortsatte de med
helt til begge selskaper ble overtatt av det nystartede
AS Oslo Sporveier.
|
Majorstuanlegget
anno 1904 med kullsilo, vognhall og elektrisk dampsentral.
Fotograf: N. Skarpmoen.
(A-40203_Uaa0002_005) |
|