|
Mannskapsbilde
tatt foran Homansbyanlegget i Sporveisgt. 8, tatt
ca 1900 (A-40204_Ua0001_010) |
6. November 1875 åpnet A/S Kristiania Sporveisselskab
de første sporveislinjene i Norge. Initiativet
kom fra sporveispionérene ingeniør J.
T. P. Vogt og arkitekt Paul Due. Av de fire sporveislinjene
gikk tre ut fra Stortorget. De endte i Homansbyen, ved
Vestbanen og i Gamlebyen. Den fjerde linja gikk fra
Homansbyen til Vestbanen, men denne ble nedlagt etter
to uker! I stedet ble det tre år seinere opprettet
ny line til Grünerløkka. Dette var forløperen
både for Kjelsås-trikken og Sagene Ring.
Seinere tok selskapet opp i seg det lille kommunale
selskapet Kristiania Kommunale Sporveie og fikk dermed
linjer til Sagene, Rodeløkka og Vippetangen.
Det var også utvidelser til bl.a. Adamstuen, Kampen
og Vålerenga. På folkemunne gikk selskapet
etter hvert bare under navnet grønntrikken pga
vognfargen. Selskapets konsesjon gikk ut i 1924 og Kristiania
kommune besluttet å innløse selskapet.
Slik ble AS Oslo Sporveier skapt.
|
Hestesporvogner
på linja fra Homansbyen til Vestbanen en gang
på 1890-tallet.
(A-40204_Ua0001_034) |
|