|
Fra arbeidet med forlengelsen av Lilleakerbanen
til Haslum. (A-40208_Uab0003_054) |
Etter sammenslåingen av privatbaneselskapene
i Kristiania 01.05.1924 ble Lilleakerbanen, som lå
utenfor bygrensa, skilt ut som eget selskap og fikk
navnet Bærumsbanen (A/S Kristiania elektriske
sporvei). I løpet av de etterfølgende
år ble strekningen forlenget til Kolsås
og åpnet for regulær drift 01.01.1930.
01.10.1934 overtok AS Oslo Sporveier ¼ av aksjene,
og selskapet skiftet navn til AS Bærumsbanen.
I 1942 ble Ullernåslinjen forlenget til Jar, og
Kolsåsbanen var dermed fullført. Fra 1937
drev selskapet også Østensjøbanen.
AS Oslo Sporveier overtok alle aksjer i selskapet 01.10.1944,
men selskapene fusjonerte ikke formelt før 01.07.1971.
|
To
av Bærumsbanens karakteristiske A-vogner.
Disse trafikerte strekningen Oppsal-Kolsås,
landets lengste sporvognlinje. Vognene ble utrangert
i 1958.
(A-40208_Ua0001_012) |
|