Tilrettelegging for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate
Bymiljøetaten skal bedre tilretteleggingen for gående og syklende i Majorstuveien og Middelthuns gate, på strekningen fra Kirkeveien/Middelthuns gate ned til Professor Dahls gate.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten er nå i gang med et forprosjekt for å bedre forholdene for gående og syklende på en strekning på ca. 650 meter mellom Frognerparken og Slottsparken.
Målet for prosjektet er å etablere strekningen via Majorstuveien som den foretrukne sykkeltraséen mellom Frognerparken og Slottsparken, og gjøre strekningen trygg og attraktiv for gående.
Forprosjektet er en videre oppfølging av den forenklede konseptvalgutredningen (KVU) “Frognerparken til Slottsparken". Utgangspunktet for videre arbeid er “Nødvendighetsalternativet” fra KVU-en. Alternativet baseres på trafikkreduksjon og veivisning for syklende, med sykkelfelt på utvalgte steder. I tillegg skal det blant annet vurderes kryssinnstramminger, «sykkelprioritert gate» og utformingen av krysset Majorstuveien/Prof. Dahls gate/Uranienborgveien.
Hvor skjer det?
Strekningen det gjelder går fra Ring 2 ned Middelthuns gate, Neuberggata, Maries Gate, Majorstuveien og ned til Professor Dahls gate.
Hvorfor gjør vi dette?
Prosjektstrekningen inngår i Plan for sykkelveinettet , og utgjør første del av en trasé mellom Frognerparken og Slottsparken. Dagens trafikkmengde, smale fortau, bratte motbakker og kryssutforming gjør det utrygt å gå og sykle på deler av strekningen. Ruten er lite intuitiv, selv med forsterket veivisingsskilting. Hensikten med å tilrettelegge strekningen er å forbedre sikkerheten og trygghetsfølelsen for myke trafikanter, tydeliggjøre strekningen som sykkeltrase og å redusere biltrafikk, som igjen kan gjøre det tryggere å sykle på strekningen.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Når skjer dette?
Forprosjektet startet i slutten av 2024 og er planlagt ferdigstilt sommeren 2026. En eventuell anleggsperiode ligger lenger frem i tid, med estimert oppstart i 2027 eller 2028.
Medvirkning
Februar 2025
Som en del av forprosjektet skal Bymiljøetaten innhente informasjon om behovene til beboerne i nærområdet og brukere av gata. Prosjektet er nå i en tidlig fase, og Bymiljøetaten vil gjerne komme i kontakt med de som har kunnskap om bruken av gatene på strekningen eller behov som bør tas hensyn til i arbeidet med forprosjektet.
Ta kontakt med oss på postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk e-posten med “24/116752 Forprosjekt Majorstuveien».
Senere i 2025
Når vi har kommet lengre i prosjektet og utarbeidet utkast til løsningsforslag vil Bymiljøetaten komme tilbake med mer informasjon. Det vil også da være mulighet for å komme med innspill.
Dette er planlagt i andre halvdel av 2025.
Andre prosjekter i nærheten
Industrigata - tilrettelegging for gående og syklende
Løvenskiolds gate - tilrettelegging for gående og syklende
Frognerparken – forprosjekt med reguleringsplan - Oslo kommune
Dokumenter
Her finner du konseptvalgutredningen “Frognerparken til Slottsparken: Forenklet KVU for gang- og sykkeltilrettelegging - hovedrapport”
Kontakt oss
Bymiljøetaten
Prosjektleder
Mak Ćemalović
Telefon: 21 80 21 80
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no, merk e-posten "24/116752 Forprosjekt Majorstuveien"