Frognerparken – forprosjekt med reguleringsplan
Bymiljøetaten er i gang med forprosjekt med reguleringsplan for ny sykkeltilrettelegging langs Frognerparken.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal utarbeide forslag til ny reguleringsplan for å forbedre sykkeltilretteleggingen langs Frognerparken, mellom Monolitveien og Middelthunsgate. Forprosjektet skal se på mulige løsninger for ny sykkeltilrettelegging på strekningen. Som en konsekvens vil man også vurdere fjerning av gateparkering for å få plass til nytt sykkelfelt.
Les mer om hva en reguleringsplan er her.
Hvor skjer det?
Prosjektstrekningen går langs nordsiden av Frognerparken mellom Monolitveien i vest og Middelthunsgate, frem til Ring 2, i øst. Prosjektet ligger i Bydel Frogner og Bydel Ullern.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med prosjektet er å lage en sammenhengende sykkelrute langs Frognerparken og skille gående og syklende i området på en bedre måte enn i dag. Ved å bedre sykkeltilretteleggingen langs parken, gjennom å blant annet gjøre den mer fremkommelig og trafikksikker, gjør man det mer attraktivt for syklende å velge rute tilrettelagt for dem. På denne måten reduseres omfanget av sykling inne i parken, og slik vil konflikten mellom gående og syklende inne i Frognerparken reduseres. Slik blir det også bedre for gående å ferdes i området.
Bymiljøetaten har mottatt klager på syklister som sykler på tvers igjennom parken og som skaper konflikter mellom gående og syklende. Prosjektets hensikt er derfor å løse konflikten mellom gående og syklende ved å opparbeide en attraktiv sykkelrute som leder syklistene inn til den ønskede traseen i utkanten av parken.
Den aktuelle strekningen inngår i “Plan for sykkelveinettet” og er en del av en viktig rute mellom Oslo-vest og sentrumsområdene øst for parken. Strekningen er en forlengelse av Sørkedalsruten som i dag mangler et sammenhengende tilbud for syklende fra vest. Sykkelrute langs Frognerparken vil koble sammen eksisterende sykkelanlegg som i dag stopper ved Monolittveien på den ene siden av parken og Middelthuns gate på den andre siden av parken.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Hva skjer når?
Bymiljøetaten startet opp med forprosjektet i september 2024. Bestilling av oppstartmøte er sendt til Plan- og bygningsetaten, og vi avventer nå dato for oppstartsmøte med PBE.
Etter oppstartsmøtet varsles berørte offentlige organ, beboere, næringsliv og andre interessenter formelt om planoppstart via brev, e-post eller kunngjøring i avis. På dette punktet i prosessen ønsker vi innspill fra innbyggerne. Senere i prosessen, når planen er på offentlig ettersyn, legges det også opp til medvirkning slik at innbyggere og interessenter kan involvere seg.
Vi har som mål å kunne sende reguleringsplanen til politisk behandling sommeren 2026. Forprosjektet vil dermed trolig være ferdig høsten 2027.
Følg saken i saksinnsyn – saksnummer 202461838:
Saksinnsyn - Plan- og Bygningsetaten, Oslo kommune
Hvem er ansvarlig?
Tiltakshaver: Bymiljøetaten
Rådgivende ingeniør: Asplan Viak