Brøyting og strøing
Vi brøyter vekk snø fra kommunale veier, fortau, trapper, gangveier og sykkelveier. Om mengden brøytet snø går ut over trafikksikkerheten, blir den kjørt bort.
Hvor og når brøyter og strør vi?
Det prioriterte veinettet
130 kilometer av hovedveiene drifter vi med ekstra høy standard, for å sikre tilgjengeligheten for alle trafikantgrupper. Det betyr at fortau, sykkelfelt og kjørebane skal være snø- og isfrie hele vinteren - en såkalt bar-vei standard. Dette kaller vi “det prioriterte veinettet”.
- Vi starter å brøyte senest én time etter at snøfallet begynner. Deretter har vi som mål å brøyte på nytt hver fjerde time mens snøfallet pågår. Store snøfall og ekstremvær skaper ofte trafikkaos, og brøytebilene våre blir stående i samme køer som resten av trafikken. Derfor kan brøytearbeidet ta lenger tid enn vi har satt oss som mål.
- Det prioritere veinettet blir saltet. Vi bruker også salt på fortau som ligger langs det prioriterte veinettet.
-
I perioder kan det ligge snø midlertidig i sykkelfelt langs prioriterte veier, hvis det ikke er andre steder å legge snøen. Denne snøen fjerner vi så raskt det lar seg gjøre.
Her kan du se kart over det prioriterte veinettet
Hovedveier utenfor det prioriterte veinettet
Hovedveier er de mest trafikkerte veiene i Oslo, og inkluderer veier med trikkeskinner og kollektivtrafikk. Fortauene og eventuelle sykkelfelt på strekningene har samme krav til brøyting.
- Vi begynner å brøyte når det har falt 2 cm snø, og fortsetter å brøyte så lenge det er behov.
- Ved langvarige snøfall begynner vi å brøyte på nytt igjen når vi er ferdige med første gjennombrøyting.
- Vi strør fortauene med grus. Veibanen og eventuelle sykkelfelt blir saltet. Strøingen starter først når brøytearbeidet er ferdig.
Boligveier
Boligveier er de mindre trafikkerte veiene på veinettet i Oslo. Fortauene og eventuelle sykkelfelt på strekningene brøytes også.
- Vi begynner å brøyte når det har falt 3 cm snø, og fortsetter å brøyte så lenge det er behov. Husk at det kan ta tid fra vi begynner å brøyte, til vi kommer til akkurat din gate.
- Fortauene langs boligveiene må som regel brøytes med mindre maskiner enn veibanen brøytes med, på grunn av plassmangel. Vi har færre små enn store maskiner tilgjengelig, og du kan derfor oppleve at fortauet blir brøytet senere enn veibanen.
- Som hovedregel strør vi både veibanen og fortauet med grus.
Gang- og sykkelveier utenfor det prioriterte veinettet
- Vi begynner å brøyte når det har falt 3 cm snø, og fortsetter å brøyte så lenge det er behov.
- Separate gang- og sykkelveier blir strødd med grus.
Fortau
Fortau brøyter vi, og strør med grus når det er glatt. Det gjør vi også på fortau langs hovedveier. Vi bruker salt på fortau som ligger langs det prioriterte veinettet.
Når må du flytte bilen?
Bortkjøring av snø kan føre til at du må flytte bilen. Du er pliktig å se etter skilt i gaten én gang i døgnet når bilen din står parkert i kommunal- eller offentlig vei for å få informasjon om når du må flytte bilen. Hvis bilen din ikke er flyttet når vi skal kjøre bort snø, kan bilen bli tauet bort.
Når kjører vi bort snø fra gater og veier i Oslo?
Vi kjører ikke bort snø fra alle gater og veier, men kjører bort snø når:
- Snømengden over tid blir så stor at det går ut over trafikksikkerheten.
- Det blir for trangt for utrykningskjøretøy.
- Brøyteutstyret ikke kommer frem.
- Vi må opprettholde driftskvaliteten på det prioriterte veinettet.
Hvordan fjerner vi snøen fra gater og veier?
Vi bruker tre metoder for snøfjerning:
- Utfresing til sidearealer, som er den mest effektive metoden og reduserer trykket på deponiene.
- Lokal snøhåndtering, der vi flytter snø fra ett område til et annet. For eksempel kan snø fra den ene enden av en vei lagres i den andre enden før den freses bort dersom forholdene tillater det. I tillegg bruker vi enkelte parkeringsplasser til midlertidig lagring før snøen kjøres til deponi. Denne lagringen er vurdert med tanke på miljøpåvirkning og er avklart med Statsforvalteren.
- Bortkjøring til deponi.
Manglende brøyting eller strøing?
Meld fra om manglende brøyting eller strøing.
Disse meldingene sendes direkte til entreprenørene. Husk at meldingen blir tatt imot som informasjon, ikke en bestilling. Det betyr at entreprenøren tar meldingen inn i vurderingene sine og lettere kan prioritere hva som haster mest å gjøre i det aktuelle området.
Detaljert veidriftskart med oversikt over veinettene, driftskategorier og driftsområder.
Slik foregår vinterdriften i Oslo
Snø eller skader på privat eiendom
Vi vil alltid prøve å unngå å brøyte snø inn på private eiendommer, men vi må prioritere trafikksikkerhet og framkommelighet. Hvis vi har brøytet snø inn på din eiendom, ber vi om at den ikke flyttes ut igjen på fortauet eller ut i kjørebanen. På denne måten sikrer vi enklere forhold for fotgjengere og bilister.
Hvis brøytingen og strøingen har ført til skade på din private eiendom, skal du kontakte entreprenøren som jobber i det området du bor. Se kontaktinformasjon til de ulike entreprenørene nedenfor.
Hvem brøyter og strør hvor?
Oversikt over entreprenørene som Bymiljøetaten bruker, og hvilke områder de brøyter og strør.
Fortau innenfor ring 1
- Ansvarlig: Gårdeier
Les mer om gårdeiers plikter i indre by
Sentrum
- Gjelder: Sentrum, Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene, St. Hanshaugen og Frogner
- Ansvarlig: Hadeland Maskindrift AS
- Telefon: 41 79 80 80 (kl. 08:00-15:00)
Nord
- Gjelder: Bjerke, Grorud, Stovner, Alna og Østensjø (nord og øst for Trasop skole)
- Ansvarlig: Total Uteservice AS
- Telefon: 90 07 55 04 (kl. 08:00-15:00)
Øst
- Gjelder: Østensjø (unntatt nord og øst for Trasop skole), Nordstrand og Søndre Nordstrand
- Ansvarlig: Total Uteservice AS
- Telefon: 90 10 70 82 (kl. 08:00-15:00)
Vest
- Gjelder: Ullern, Vestre Aker og Nordre Aker
- Ansvarlig: Total Uteservice AS
- Telefon: 91 66 45 03 (kl. 08:00-15:00)
Riksveier
- Gjelder: Blant annet E6, E18, Ring 1 og Ring 3, Trondheimsveien fra Mailundveien og nordover
- Ansvarlig: Statens vegvesen
- Telefon: 22 07 30 00 (kl. 08:00-15:30)