Salting på veiene i Oslo om vinteren

Oslo kommune bruker både salt og grus som strømiddel. Vi bruker salt når grus ikke gir tilstrekkelig virkning, eller for å opprettholde bar vei ved kuldegrader og snøvær. 

Hvorfor bruker vi salt om vinteren?

Salt hindrer at snøen fester seg til underlaget, slik at den blir lettere å fjerne. Salt hindrer også at det blir is på veien. Når snø faller på saltet, smelter det og renner ut i veikanten. I tillegg binder saltet veistøv, noe som hjelper med å holde luftkvaliteten god i tørre perioder. Salt trenger energi for å virke, så uten mange som kjører og går på saltet, blir det bare en saltsuppe som ikke fjerner isen. Derfor kan vi ikke salte «over alt».

Hvor og når salter vi?

  • Kjørebane på hovedveier, inkludert eventuelle sykkelfelt

  • Kjørebane, sykkelfelt og fortau langs det prioriterte veinettet
  • Utvalgte bratte bakker i lavtrafikkerte veier

Vi salter både når det er glatt og før det kan bli glatt, basert på værmeldinger. Vi salter av og til på tørr veibane før det blir glatt, med det er fordi værvarselet viser at det sannsynligvis blir is på veien. Når det er kaldt over lengre tid, kan vi salte for å hindre rim og glatt føre. Rim er ofte vanskelig å se, men kan være veldig glatt. Vi salter også i perioder når det er meldt dårlig luftkvalitet, fordi saltet binder finstøv langs vei.

Vi salter ikke i naturområder som parker og elvekanter, men bruker i stedet grus og brøyter ofte.

Hvor og når bruker vi grus om vinteren?

Vi bruker grus der det er lite trafikk, som på fortau, boligveier, parkeringsplasser, turveier og gang- og sykkelveier. Grus øker friksjonen på glatte flater. Sand bruker vi sporadisk ved spesielle behov når det er klink is.

Derfor strør vi med grus om vinteren i Oslo