I halvmørket lette vi oss fram til bakerste
rad, dumpa ned på setet, vrengte av jakka,
og begynte å slikke og tygge på alle
godsakene. På setet, mellom beina våre,
bygde vi opp et arsenal av godtepapir som fikk luft
under vingene når reklamen blafra i mot oss.
Første rad svarte med et tilsvarende bombardement,
mens stakkarne i midten satt der i kryssilden og
kunne lite gjøre.
Det vi ikke ante den gangen, var at for hvert papir
vi kasta og for hver tyggegummi vi klistra under
stolsetet, tapte Tarzan terreng til Perry Mason.
1960-tallet var det store vendepunktet for kinoen
i Oslo og landet for øvrig. Fjernsynet endret
fra da av våre liv. I løpet av tiåret
ble TV-apparatet allemannseie, og når 70-tallet
skiftet fra svart-hvitt til farger, når "Hylands
Hørna", Erik Bye og Festus fylte de
to og tjue tommene i stua vår, var gatene
nesten folketomme.
Suksess fra begynnelsen
Den første kinoforestilling i Kristiania
fant sted i Stortingsgata 12 i 1904, og det med
stor suksess. Hvem som helst kunne starte sin egen
kino, og ganske raskt gikk det opp for folk med
sans for gode forretninger at film var en stor salgsvare.
Rundt om i byen poppet det opp kinoer – i
alt tjue-tredve stykker på det meste.
Den harde konkurransen kinoene i mellom, satte sitt
preg på filmprogrammet. Det gjaldt å
sette opp filmer som pirret publikum. Hvem ville
ikke ha kjøpt billetter til filmer som "Loppen
– En piges jagt efter en loppe i linnedet"
eller den franske farsen "Den avbrudte bryllupsnatt
– soldaten i madrassen"? Var ikke originaltittelen
pikant nok, så pyntet man bare litt på
den norske oversettelsen. På en av byens kinoer
skulle eksempelvis en kinoeier sette opp en filmatisering
av Tosca. Men eieren visste ikke hva Tosca var,
og syntes heller ikke at tittelen var noe å
skilte med. Etter å ha sett filmen kalt han
den ”Det varme lik”. Filmen dro fullt
hus, og det hører med til historien at ingen
syntes at tittelen var noe særlig merkelig.
|
Rosenborg
Teater i Bogstadveien 12, den første
kommunale kino. Foto fra Oslo kinematografers
fotoarkiv, oroginal i Byarkivet. |
Etter hvert ble den offentlige kontrollen med kinodriften
skjerpet. I 1913 vedtok Stortinget en egen filmlov
som fastslo at ingen offentlig framvisning av kinematografbilder
måtte finne sted uten tillatelse av kommunestyret.
Først i 1926 ble Oslo kinematografer stiftet
og kommunen fikk da monopol på kinodriften
i byen. Det første året ble det solgt
2,7 millioner kinobilletter i Oslo. Tre år
senere, da kinematografene overtok Aker-kinoene
Kinopaleet og Colosseum, steg tallet til 3,5 millioner
billetter. Rett før krigen ble fem millioner-grensen
brudt, og etter frigjøringen ble toppen nådd
med 8,8 millioner solgte billetter.
Hollywood-krisen
På 1950-tallet skjedde det ting ellers i verden
som bar bud om at filmens seiersrekker snart var
brudt. I 1949 var det ingen TV-apparater i USA og
da ble det solgt kinobilletter for 90 millioner
dollar i uka. I 1950 hadde man 3,2 millioner TV-apparater
og salget på kinobilletter sank til 70 millioner
dollar per uke. Seks år senere, i 1956 var
det 42,2 millioner TV-apparater i USA, mens salget
av kinobilletter var sunket til 46,5 millioner dollar
per uke.
Undersøkelser gjort i USA viste at det først
og fremst var foreldregenerasjonen som sviktet kinoen.
I følge Morgenpostens korrespondent var det
flere grunner til dette i 1959: "De har gjerne
ett apparat i hvert værelse, til og med på
badet ... Foreldrene gidder ikke å gå
ut, de bor i en drabantby, de orker ikke maset med
trafikken og blir derfor sittende hjemme. TV-programmene
durer løs fra klokken 7 til 24 ... Det er
ganske nedslående å høre hvordan
TV har forandret rytmen i de amerikanske hjem så
man blir ugiddelig, de orker ikke engang gå
bort å skru på en knapp for å
få et annet program, men har tekniske finesser
som klarer det".
I Amerika var det naturligvis Hollywood som fikk
merke konkurransen fra fjernsynet sterkest. Selv
de største filmselskapene måtte kjempet
for å holde det gående, og en rekke
av filmbyens stjerner måtte flytte til New
York, der fjernsynet kunne gi dem et levebrød.
Men krisen nådde også Europa. Ni år
etter at de ordinære fjernsynssendingene startet,
var kinobesøket mer enn halvert i Storbritannia.
Seks hundre kinoer hadde måttet stenge. I
Danmark, hvor de regulære sendingene hadde
startet allerede 1954, hadde kinobesøket
gått tilbake med 32 prosent de første
fire årene. I Sverige var nedgangen omtrent
den samme, mens i Italia, TV-landet fremfor noen
i Europa, var kinoene til tider nesten tomme.
|
NRK
startet sine prøvesendinger med fjernsyn
i 1954. Dette bildet av Radiohuset på
Marienlyst er tatt i 1950 for Byplankontoret.
Original i Byarkivet. |
Film i fjernsyn
Kino-folk i Norge fulgte utviklingen i utlandet
med argusøyne. NRK hadde så vidt startet
med prøvesendinger fra 1954, og frykten for
hva som kunne skje med kinoen i Norge ble holdt
varm av dystre rapporter fra utlandet.
På samme tid var det en slags trøst
i at man kunne dra nytte av de erfaringer som var
gjort i utlandet. Som et forsøk på
å utrede hvordan fjernsyn og kino på
best mulig måte kunne tilpasse seg hverandre,
nedsatte Statsråd Birger Bergersen en komite
i 1959 med representanter for NRK, filmbransjen
og kinematografene. Det viktigste spørsmålet
som komiteen skulle ta stilling til var framvisning
av film i fjernsynet. På den ene siden ville
man ikke at to offentlige kulturinstitusjoner, som
kino og fjernsyn var, skulle konkurrere og virke
ødeleggende på hverandre. På
den annen side var det et sterkt ønske å
utvikle fjernsynet blant annet ved vise helaftens
spille- og dokumentarfilmer.
Erfaringene fra NRKs prøvesendinger viste
imidlertid at fjernsynspublikummet var like kresent
som kinogjengerne. I en TV-anmeldelse i Aftenposten
fra februar 1959 kan vi blant annet lese: ”De
siste tirsdager pluss fredag har fjernsynet sendt
svenske filmer. Mer eller mindre gamle travere i
den honningsøte stil. Rene redsler for dem
som kjøper TV-apparater i håp om å
få noen severdige filmer. Slike produkter
man nu har vist gir et nokså fordreiet bilde
av fjernsynets muligheter som filmfremviser.”
Leder av Kommunale Kinematografers Landsforbund
og redaktør av Norsk Filmblad, Rolf Hofmo,
mente at de svenske spillefilmene var et godt eksempel
på hvordan filmfremvisning i fjernsynet ikke
bare ødela for kinoene, men at det også
var ”farlig for fjernsynet”. I et frontalangrep
mot NRK hevdet han at fjernsynet i all hemmelighet
hadde kjøpt filmene, på tross av at
Landsforbundet med Oslo kinematografer i spissen,
allerede i 1957 hadde henvendt seg til NRK-ledelsen
vedrørende retningslinjer for kjøp
eller leie av svenske filmer. I følge Hofmo
hadde de svenske filmene tydelig demonstrert ”at
det var programmessig antikvarisk, å bygge
fjernsynets filmvisning på filmer produsert
for store auditorier … et system som allerede
det store utland var i ferd med å avvikle.
Han henviste blant annet til de amerikanske TV-stasjonene
som for millioner av dollar hadde kjøpt gamle
Hollywood-filmer. I løpet av relativt kort
tid hadde de kjørt gjennom hele haugen og
slapp ganske fort opp for ”råstoff”
til videre visning. Derfor hadde de amerikanske
filmselskapene ved siden av den vanlige filmproduksjonen
begynt å lage spesialproduksjoner for TV.
Når dette var tilfellet i USA ”hvorfor
skal så fjernsynet i Norge oppta konkurransen
med den vanlige filmfremvisning som vil svekke kinovirksomheten,
uten at det løser fjernsynets programbehov”,
ville Hofmo vite.
Utvalget, nedsatt av statsråd Bergersen, konkluderte
på sin side med at man ikke kunne komme utenom
film i TV. Noen kjøreregler måtte likevel
på plass for å dempe konkurransen med
de kommunale kinematografene. Som en hovedregel
foreslo utvalget at filmer ikke skulle vises på
fjernsyn før de var utspilt på kinoene.
Utvalget kom imidlertid til at det ikke var mulig
å fastsette en felles norm for når en
film var utspilt. Det ble imidlertid foreslått
at distributøren skulle melde fra til fjernsynet
når kinematografene ikke lenger viste interesse
for filmene, slik at fjernsynet kunne få leie
dem. Utvalget anbefalte også fjernsynet å
ikke sette opp spillefilmer eller helaftens dokumentarfilm
før etter klokka ni om kvelden.
Offensive kinematografer i Oslo
Ett år før fjernsynets offisielle åpning
var det ingen tegn til panikk i Oslo kinematografer.
Holdningen så ut til å være den,
at man regnet med at kinobesøket ville gå
tilbake, men at det til slutt ville stabilisere
seg på et akseptabelt nivå. Kinodirektøren
selv, Arnljot Engh, bevilget seg en tur til en rekke
utenlandske kinematografer for å se på
virkningene av fjernsynet, og ikke minst for å
få ideer til hva man kunne gjøre for
å motvirke konkurransen. Særlig fattet
han interesse for Gentofte, en villaby i København,
der man hadde gått hånd i hånd
med televisjonen og installert ”storfjernsyn”
i kinoens foaje. Større spørreprogram
trakk til seg store skarer av skuelystne, og ved
å beregne én krone i tilleggsavgift,
oppnådde man, med Enghs ord, ”effektiv
utnyttelse av televisjonen i kinematografenes interesse”.
|
Carl
Johan-teatret fikk innredet bar med servering
av kaffe og leskedrikk som et ledd i konkurransen
med TV i 1963. Fotografi fra Oslo kinematografers
fotoarkiv, original i Byarkivet |
Enghs visjoner for kinoen i fjernsynsalderen besto
således av noe mer enn bare et sted man kom
for å se film. Da Oslokinoene opplevde en
økning i antall besøk på over
ti prosent de første månedene av 1960,
uttalte Engh til Morgenbladet at han trodde at kinoens
funksjon som møtested spilte en vesentlig
rolle for denne økningen, og var ikke fremmed
for å ”samarbeide med televisjonen med
henblikk på hurtig nyhetsdekning og opprettelse
av ungdomssenter med dans og diskusjonskvelder”.
Men kinematografene hadde mer i ermet. I mars 1960,
tre måneder før fjernsynets offisielle
åpning, engasjerte Oslo Kinematografer Dagblad-journalist
Halvard Tiseth for å styrke ”public
realation-arbeidet”. Atmosfæren hadde
mye å si for kinoene, uttalte Tiseth i sitt
første intervju til Morgenposten. Folk måtte
føle seg velkomne, og kaffebarer og gratis
konfekt skulle sørge for det. Men viktigst
av alt måtte det bli lettere å skaffe
seg billetter, mente Tiseth: ”Hvis folk på
Lambertseter skal på kino, må de reise
til byen og håpe på å få
billetter, og det er ikke tilfredstillende. Det
vet kinoene også, men kan ingenting gjøre,
for Telefonanlegget kan ikke gi oss linjer”.
Dette var som kjent et utstrakt problem på
denne tiden. Telefonnettet var for dårlig
utbygget til at man kunne få linjer over natta,
og problemet med å få bestilt billetter
ble også påpekt av hovedstadens aviser
som kinoenes største problem. På Lambertseter
så det imidlertid ut til at kinogjengerne
kunne gå gode tider i møte når
”premiere-kinoen” Symra skulle åpne
i 1962. I Groruddalen så kinematografene dessuten
for seg en kino for ”Grorudområdet”,
som ferdig utbygget ville ha en befolkning på
tretti tusen. Både Symra og Edda, som kinoen
i Groruddalen senere skulle bli kalt, må ses
på som en offensiv satsning fra kinematografene.
Man hadde tro på at kinoen fullt ut kunne
konkurrere med fjernsynet, samtidig trodde man at
de nye drabantbyene var såpass kommunikasjonsmessig
avsondret fra sentrum at folk holdt seg der. Konkurransen
med fjernsynet måtte derfor tas opp på
drabantbyene.
En opprusting av de eksisterende kinoene var på
samme tid en nøkkel for å trekke til
seg publikum, hevdet flere, blant annet ordfører
Rolf Stranger fra bystyrets talerstol i 1958. Man
måtte ”konsentrere seg om store kinoer
hvor man har de mest moderne og tekniske finesser.
Man bør følge med i alle de nye fremvisningssystemene
som blir forbedret og lage virkelige gigantkinoer”.
På den ene siden måtte det bygges nytt,
skrev Dagbladet på lederplass i februar 1960.
Planer om kinoer i Konserthuset og Hotell Viking
måtte gjøres forpliktende, samtidig
måtte ”tre foreldede kinolokaler som
stadig er i drift: Carl Johan-Teatret, Victoria,
Palassteateret, alle ved byen hovedgate”,
saneres.
|
På
1960-tallet fikk Oslo-kinoene utstyr for å
vise widescreenformat. Colosseum var først
ute med visningen av filmen Windjammer i 1958.
Foto: T. Wold Anthonsen for Oslo kinematografer,
original i Byarkivet. |
I stedet for å rive gamle kinoer og bygge
store nye, ble 1960-tallet preget av ombygninger
av mer kosmetisk art. Rent teknisk skjedde det imidlertid
en revolusjon som tydeliggjorde kinoens unike opplevelsesformat
og som nok demte opp for konkurransen fra fjernsynet.
Colosseum var først ute i det som ble kalt
Windjammer-året 1958. Publikum fikk for første
gang oppleve Wide Screen-formatet som krevde tre
projektører og fjerning av en rekke stolrader
for at alle skulle få se godt. Dette ble en
kjempesuksess, og Windjammer satte ny skandinavisk
hovedstadsrekord med hele 3,6 millioner innspilte
kroner.
Allerede i 1960 var Cinemascope og Wide Screen installert
på tretten av Oslos kinoer, dessuten var nye
maskiner og lydanlegg for 70 millimeter film, såkalt
TODD-A-O-film, på vei inn, og som i enda større
grad skulle få publikum til å føle
seg som en del av handlingen.
Virkningene av TV
1. juli 1960 kom datoen mange hadde ventet på;
åpningen av de regulærer fjernsynssendingene
i Norge. Ved utgangen av året var det solgt
23 500 lisenser i Oslo-området.
Går vi gjennom TV-programmene fra året
1960 med våre ”moderne TV-øyne”,
er det nesten uforståelig at fjernsynet skulle
utgjøre noen som helst form for konkurranse.
Fjernsynet hadde imidlertid nyhetens interesse og
inviterte til en behagelig og passiv underholdning
hjemme i egen stue, til det tidspunkt en selv ønsket
det. Enkelte programmer ble imidlertid raskt et
”must” for folk, og særlig delte
folk inn sin kveldstid før og etter Dagsrevyen,
som i motsetning til kinoenes filmavis klarte å
produsere nyhetsinnslag samme dag som sakene hadde
hendt. Pressens dekning av fjernsynssendingene gir
imidlertid et bilde av til tider amatørmessig
fjernsynsproduksjon og et programtilbud som ble
omtalt som ”fyllkalk”: ”Vi er
fortsatt like sterkt i tvil om det noen gang har
vært Stortingets forutsetning at så
meget sendetid skal brukes på så dårlige
filmer, og at TV-publikummet skal ha gangstere inn
i stuen hver eneste uke”, skrev Aftenposten
i en kommentar i desember 1960. Samme avis håpet
at NRK ville gi ”medarbeiderne et kursus i
kamerabruk”, og at fjernsynets Barne-TV-tante
så mer inn i kamera enn ned i gulvet for å
oppnå kontakt med barna.
I 1964 la Oslo-kinoene ned Filmavisen, som hadde
vist en markant nedgang siden 1960, og ikke lenge
etterpå passerte TV-lisenstallet for Oslo
ett hundre tusen. På samme tid besøkte
om lag 4,5 millioner mennesker Oslo-kinoene, mot
7,5 millioner i 1959. Året 1965 viste riktig
nok en liten oppgang for det voksne kinopublikummet,
mens barna, som nå fikk filmhungrigheten stilt
gjennom fjernsynet, vendte ryggen til kinoene.
|
Toppåret
for Oslo kinematografer var i 1951 med over
8,8 millioner solgte billetter. I 1964, fire
år etter fjernsynets offisielle åpning,
var dette tallet halvert. |
Tidlig på 1970-tallet gjennomførte
Kinematografene en undersøkelse på
oslofolks holdninger til TV. 89 prosent hadde fjernsyn
i huset, 46 prosent oppga at de så mandagsfilmen
i TV hver gang, 69 prosent så detektimen og
81 prosent lørdagsunderholdningen.
I Norge som i utlandet, krøp først
og fremst forelderegenerasjonen opp i sofaen for
å hygge seg med reprise på ”Kameliadamen”,
for å følge episoder med ”Perry
Mason”, ”Den røde Pimpernell”
eller den store mengde filmer og programmer som
ble kastet inn for å fylle en hel TV-kveld.
De gamle heltene mor og far hadde fra kinolerretet
fulgte samtidig med inn in TV-stuen. Mandagsfilmen
ble raskt et begrep – et gentlemen-agreement
mellom kinoene og NRK – der Clark Gable, James
Stewart, Marilyn Monroe og Bette Davis kom på
gjenvisitt og minte foreldrene om den gangen de
satt på bakerste benk og holdt hverandre i
hendene på Rosenborg eller Parkteateret. Samtidig
gikk de unge og håpefulle ute i gatene og
demonstrerte. De fikk brekninger bare de hørte
ordet USA eller så glimtet av en Hollywood-stjerne
i TV-ruta. Når det ikke kastet egg på
lærerne som ga dem en høyere utdannelse,
var de på kino og så på intellektuelle
filmer av Godard, Bergmann, Fellini og Kubricks,
filmer som plukket i stykker samtiden og rokket
ved samtidsoptimismen.
Oslo, som den eneste hovedstad i hele den vestlige
verden med kommunal kinodrift, var flink til å
fange opp nye strømninger innen filmkunsten
og således vekke et nytt publikum. Likevel
klarte kinematografene å holde kontakten med
sitt gamle publikum. Store oppsetninger, tradisjonelle
spenningsfilmer som James Bond og Tarzan, komedier
og episke mammutfilmer som Ben Hur i skjønn
forening med de eksperimentelle filmene, borget
for mangfold og kvalitet.
Fire kinoer ble nedlagt på 1960-tallet, som
følge av konkurransen fra fjernsynet. I 1980-åra
kom en ny konkurrent i form av hjemmevideon, og
ytterligere åtte kinoer ble nedlagt. Satsningen
på kvalitet og bredde viste seg imidlertid
i nysatsningen på 1980-tallet med de nye kinosentrene,
der store saler ble delt opp i små, eller
små ble bygget i tilknytting til de store.
En kritikk av dette kan være at kinodriften
har blitt med sentralisert, men på den annen
side har kvalitet og komfort blitt betraktelig hevet.
Kinoopplevelse i våre egne stuer har blitt
en realitet gjennom Wide Screen-fjernsyn og Surround
anlegg. Likevel er det ingen ting som slår
en ekte kinoopplevelse. Oslos kinosaler har en så
høy standard og komfort, og filmprogrammet
kanskje mer spennende og mangfoldig enn noen gang,
slik at det bare er papirkastingen som minner om
gamle dager da Tarzan og Perry Mason slåss
om vår oppmerksomhet.
Kilder:
Arkivet etter Oslo kinematografer, herunder klipparkiv
og jubileumskrifter.
Oslo Byleksikon
Alstad, B., ”Holdninger til film og kino i
Oslo”, Fakta instituttet, Oslo 1974
Denne artikkelen
finner du også i Tobias 1/2004.
|