Byen
fikk tidlig flere kinoer. Den første ble åpnet
i 1904 i Stortingsgata 12 i et butikklokale. Det var
en lang smal sal hvor gulvet skrånet ned mot det
hvite lerretet som var hengt opp på veggen. Den
første tiden ble det vist syv forestillinger
av trettifem minutter hver dag.
Program-forside til Kosmorama kino i Stortingsgaden
4, byens store kinogate. |
Stortingsgata ble etter hvert byens
store kinogate. I nr. 4 lå Kosmorama og
i en trebrakke på tomten nr. 16 lå
Cordial, dessuten lå Bio-kino i den daværende
bygningen på hjørnet av Stortingsgata
og Tordenskjoldsgate. Da filmloven kom i 1913,
måtte man ha bevilling fra kommunestyret
for å drive kino. Bio-kino fikk bevilling
på den uttrykkelige betingelse at den skulle
vise filmer av høy kunstnerisk verdi. I
Stortingsgata 10 holdt kinoen Boulevard til, populært
kalt ”Bulla”. Det var en meget liten
kino med maskinrom oppe under taket, så
trangt at filoperatøren måtte ligge
når han skulle vise film.
I Akersgata 6 lå Bulles kinematografer og
Grand kinematograf i Karl Johans gate 25 (I andre
etasje i Tostrupgården). I Storgata, byens
andre kinostrøk, lå Olympia kino
i nr. 26, Scala i nr. 25 og Folkekinematografen
på hjørnet av Storgaten og Brugata
(i andre etasje). Videre østover, i Torggata
14, lå kinoen Stjernen, som senere fikk
navnet Fram, dessuten fantes en tid både
Nytorgets kinemaografer og Jernbanetorgets kinematografer.
I Linåes gate, vest for Storgata, lå
kinoen Fata Morgana og i Torget 9 (Stortorget)
Londoner-biografen. |
Her må også nevnes Alma og Johan Fahlstrøms
kino Verdensspeilet i Torggata 9, som aller først
gikk under navnet Eldorado variete- og revyteater.
Fahlstrøms solgte senere kinoen og de nye eieren
ga kinoen det pragende navnet Admiral- Palads. Da
kommunen senere overtok, fikk kinoen tilbake sitt
opprinnelige navn: Eldorado.
Utenfor sentrum fantes Regina i Nordre gata, Parkteatret
ved Olaf Ryes plass, Biorama i Seilduksgata, Sagene
kinematografer i Kaysalen på Moløkka
og Bogstadveiens kino. Tidlig på 1900-tallet
ble det bygget kino også i Cirkus Verdensteater
i den store sirkusbygningen fra 1890-årene som
lå omtrent der hvor vi i dag finner Haakon VIIs
gate 1.
|
Fra
program-forside til Cirkus Verdensteater |
Rundt første verdenskrig ble tre praktfulle
kinoer åpnet i byen. Det var Carl Johan-Teatret,
Palads- Teatret og Victoria Teater. Disse kinoene
skilte seg ut på flere vis, og ikke bare på
grunn av sitt flotte utseende. Victoria hadde et eksklusivt
lite orkester som spilte til filmene. Mens Carl Johan-Teateret
hadde, sett ut fra den tiden, nesten skremmende høye
priser: Losje kr. 1,- og sal og galleri 75 øre.
Palads-teatret hadde på sin side et mekanisk
vidunder, en selvspillende fiolin med pianoakkompagnement
innebygget i et stort skap med glassvindu. Kinoen
ble høytidlig åpnet dagen etter at den
første verdenskrigen hadde brutt ut. Omtrent
ved krigens slutt åpnet enda en kino i byen,
den såkalte Rådhusbiografen i det gamle
Tivolis festivitetslokale med inngang fra Bakkegaten.
Forholdene på kinoene var ytterst primitive.
De var lange og smale uten noen som helst utsmykning.
Lerretet ble i flere tilfeller bare hengt rett på
veggen, eller så nøyde man seg med en
hvitmalt vegg. Publikum satt enten på lange
benker uten ryggstø eller på harde trestoler
med klappseter. Rett under tepper eller ved siden
av, satt en pianist og klimpret marsjer, valser og
annet som passet best til filmene som ble vist. I
pausene mellom hver film (de var sjelden lange) hadde
kinoeierne noen ganger engasjert ”trekkspillvirtuoser”
til å underholde. Det kunne være gutter
i 16-17 års alderen i hvite skjorter og hvite
bukser med et blått eller rødt skjerf
hengende ned fra den ene hofta. På programmet
hadde de norske valser, tyske marsjer som ”Alte
Kameraden” og det amerikanske motstykket ”Stars
and Stripes”.
LUNDSTRØM
OG GASLYGTEN Denne filmen viser os, hvad vor
gode Ven Lundstrøm kommer ud for da han
engang som vanlig har taget sig en Taar over
Tørsten og er sovnet ind under en Gaslygte.
Meget morsomt. Til Filmen spilles Figaro-Polka
af Serati. |
Fra kinoprogrammet til Olympia verdensteatret
1906/07
Filmoperatøren holdt til i et dårlig
lydisolert rom bak i lokalet. Selv en iherdig pianist
klarte ikke å overdøve duringen fra projektoren.
Bildene hoppet titt og ofte fordi apparatet sjelden
var fullkommet. Apparatene manglet dessuten motor.
Operatøren måtte stå og sveie,
og ikke sjelden sveivet han for fort, slik at eksempelvis
folk i begravelsesprosesjoner så ut til å
være på vill flukt. Kveldens siste forestilling
kunne av den grunn være lur å holde seg
unna, for da lengtet som regel operatøren hjem
til aftensmat og sveivet filmen på rekordtid.
Det var hard konkurranse kinoene i mellom, og utenfor
de største sto det ofte menn utkledd i overdådige
og flotte uniformer som delte ut programmer til forbipasserende.
Med høy røst ramset de opp titlene på
filmene og skrøt av dem det beste de kunne:
”Kjempeprogram i dag! Kom å se Lehmann
på rulleskøyter og Mannen i Månen
eller Ballongen som sprakk! Her får De også
se Brudeferden i Hardanger. Levende bilder av betagende
virkning. Ny forestilling hver halve time!”
LUFTENS
INDBYGGERE
Kinematograf i Farver af Pathè Frères.
I det følgende faar vi et lidet Indblik
i Fuglenes Liv i Naturen. Det er aldeles som
om Vingeslag slog imod os fra Tæppet.
Et mer levende Billede fra Fuglelivet kan man
neppe faa se. Til Filmen spilles Sommerfugldans
af Sawyer. |
Fra kinoprogrammet til Olympia verdensteatret
1906/07
Tjuefem øre for voksne og ti øre for barn
var vanlige søndagspriser – da som nå
den store kinodagen. Ti øre for voksen på
hverdager og fem øre for barn. Men som årene
gikk, og filmene ble bedre og lengre, og ikke minst
dyrere å lage, økte billettprisene. De
trykte programmene var dessuten ikke lenger gratis,
men måtte betales med to øre.
I begynnelsen hadde de burelske og komiske filmene
best tak på publikum, i først rekke filmene
med de to crazy-komikere Lehmann og Max Linder i tittelrollene.
Så kom de virkelig første lattersuksessene
med Charlie Chaplin som hovedperson. Hakk i hæl
den gravalvorlige, men likevel så komiske Buster
Keaton og den sprelske Harold Lloyd med hornbrillene.
Her var det scener hvor store, sterke menn ble slått
i svime, og fete damer fikk iskrem kastet ned i utringningen.
Den første norske filmen het ”Et drama
på havet”, gjorde stor lykke både
i Norge, Sverige og Danmark, enda den bare kostet
hundre kroner å lage den og den ble innspilt
i Frognerkilen. Far og sønn er på havet
i et fryktelig uvær, sønnen mister balansen
og faller over bord. Faren blir fortvilet. Hans ansikt
stivner. På land står moren og er vitne
til det hele. Plutselig står det med svære
bokstaver på lerretet: DØD!
(Teksten i denne artikkelen bygger på
Carl Just artikkel i Aftenposten 23. januar 1962:
"På kino i Kristianis i seklets første
20 år")
|