Slik bygger vi ny vannforsyning
Prosjekt Ny vannforsyning Oslo skal sikre byens innbyggere en fullgod reservevannforsyning innen 2028.
Derfor bygger vi ny vannforsyning
I dag forsyner Maridalsvannet 90 prosent av Oslos befolkning med drikkevann. En svikt i vitale deler av systemet som forsyner byen med vann, kan få alvorlige konsekvenser.
Det finnes i dag ingen reservevannkilde som kan sørge for drikkevann til alle innbyggerne i Oslo, hvis noe galt skjer med dagens vannforsyning. Oslo har dessuten kraftig befolkningsvekst. Derfor har vi satt i gang arbeidet med å få på plass en fullgod reservevannforsyning.
Slik gjør vi det
Vi bygger et vanninntak fra Holsfjorden ved Vefsrud i Lier kommune. Fra Vefsrud bygger vi en 19 kilometer lang tunnel gjennom Lier, Hole og Bærum kommune, til Huseby vest i Oslo.
Under Husebyskogen bygger vi et vannbehandlingsanlegg stort nok til å kunne forsyne hele Oslos befolkning med rent drikkevann.
På Husebyjordet har vi etablert et riggområde og en adkomsttunnel ned til det underjordiske anlegget. Her foregår transport av masser, utstyr og materiell. Når byggearbeidet er ferdig, vil det stå igjen et driftsbygg tilknyttet vannbehandlingsanlegget. Dette skal ligge på Husebyjordet over veien for Huseby skole.
Ved Husebybakken Skipark, bak Smestad gjenvinningsstasjon, er en adkomsttunnel til anlegget ved Huseby. Her er det riggområde og transport av masser og annet utstyr og materiell i byggeperioden. Når prosjektet er ferdig vil den eneste synlige installasjonen være en portal, og en adkomstvei inn til portalen.
Vi bygger også nye vannforsyningstunneler som frakter det rensede vannet ut til byen. Fra Stubberud i Bydel Alna bygges det en 11 kilometer lang tunnel til Huseby. Alle masser fra denne tunnelen tas ut på Stubberud og kjøres ut på E6. Det er etablert beredskapsbassenger i fjellet øst for Trosterud, samt en rømningsutgang på Haugerud, ved parkeringshuset i Haugerudveien
Mellom Oset ved Maridalsvannet og Disenjordet (Gransjordet) i Bydel Nordre Aker bygger vi en 3 kilometer lang tunnel. Hovedriggområde og masseuttak blir på Oset, mens det blir et mindre riggområde på Disenjordet (Gransjordet). Det blir i tillegg et påkoblingspunkt mellom det nye og det eksisterende vannforsyningsnett i Bjølsendumpa i Bydel Sagene.
Se vår interaktive brosjyre for mer informasjon, illustrasjoner og filmer (PDF)
Hva skjer når?
2020
Oppstart på anleggsplassene ved Husebyjordet, Husebybakken skipark og Sollerudstranda.
2021-2023
Utsprengning av adkomsttunneler og fjellhaller under Husebyjordet. Sprengning av Sollerudtunnelen.
2022
Oppstart av rigg- og anleggsarbeider på Stubberud og på Oset ved Maridalsvannet.
2023-2026
Boring av vanntunnel mellom Holsfjorden og Huseby.
2023-2027
Boring av vanntunnel som fører drikkevann fra vannbehandlingsanlegget under Husebyskogen og ut til Oslo.
2023
Oppstart av rigg- og anleggsarbeider på Disenjordet (Gransjordet).
2023-2027
Bygging og installasjon av det underjordiske vannbehandlingsanlegget under Husebyskogen.
2025
Oppstart av rigg- og anleggsarbeider i Bjølsendumpa.
2025-2026
Arbeider i Bjølsendumpa med å koble ny vannforsyning på ekisterende vannforsyningsnett.
2027
Testkjøring av vannbehandlingsanlegg og tunneler.
2028
Alle arbeider ferdige.
Project progress in English (PDF)
Klima- og miljøtiltak
Oslo kommune har store klima- og miljøambisjoner, og som byggherre har kommunen et viktig bransjeansvar. Kommunen har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent i 2030, sammenliknet med 2009-nivå. Veitrafikk, bygg- og anleggsbransjen og avfallsforbrenning står i dag for 90 prosent av klimagassutslippene i Oslo. Derfor er økt bruk av utslippsfrie og klimavennlige løsninger i store kommunale prosjekter som dette et viktig fokusområde.
Dette er noen av de viktige klima- og miljøtiltakene i prosjektet, som vil gi mindre støy og lokal forurensing fra anleggsplassene, i tillegg til lavere utslipp av CO2:
- Anleggsplassene skal være fossilfrie. Det stilles strenge krav til maskiner og kjøretøy, som i alle tilfeller er elektriske eller går på biodrivstoff uten palmeolje. Alle sprengte masser inne i tunnelene på Huseby lastes med elektriske lastere, og alle borerigger for sprengning av tunneler borer elektrisk.
- Prosjektet har mål om størst mulig grad av gjenbruk av masser, og kortest mulig transportvei for massene. Miljødirektoratet har gitt prosjektet Klimasatsmidler for å ta i bruk verktøyet «SteinLCA». Med dette verktøyet kan direkte utslipp knyttet til massehåndtering synliggjøres og beregnes, og man kan samtidig tallfeste effekten av andre tiltak, som bruk av fossilfrie maskiner og kjøretøy.
- 19 km tunnel fra Holsfjorden til Huseby drives 100 prosent elektrisk. Tunnelboremaskinene er elektriske, og masser fra tunnelboremaskinene skal fraktes ut på elektriske transportbånd. All annen transport i tunnel gjøres med elektriske lokomotiver. Det er første gang dette gjøres i Norge.
- Prosjektet har ambisjoner om å bruke lavkarbonbetong i klasse A, og har i tillegg fått tilskudd fra Miljødirektoratets tilskuddsordning Klimasats til kartlegging av lavkarbonbetong klasse Pluss og Ekstrem, samt vurdering av potensialet for bruk av dette i anleggsfasen.