Støtteordning for å bedre lokale miljøforhold i Oslofjorden

Oslofjorden er en av Norges mest artsrike fjorder, men i dag er tilstanden til fjorden forverret. Oslo kommune har derfor etablert en økonomisk støtteordning som skal bidra til å bedre miljøtilstanden i Oslofjorden.

Søknadsfrist

Frist for å søke er 3. november 2024.

Kort om ordningen

Formålet med støtteordningen er bidra til gjennomføring av lokale habitatforbedrende tiltak og/eller løsninger som kan bedre vannkvaliteten i Oslofjorden. Den totale rammen for støtteordningen er 1 000 000 kroner.

Hva slags tiltak kan du søke støtte om?

Du kan søke om støtte til tidsbegrensede prosjekter som bidrar til lokal habitatforbedring og/eller bedre vannkvalitet i fjorden. Eksempler på slik tiltak kan være (lista er ikke utelukkende):

• Bekjempelse av fremmede arter
  • Tilrettelegging for biologisk mangfold i urbane havområder
  • Installasjoner som bidrar til bedre vannkvalitet
  • Utvikling av nye løsninger som fremmer biologisk mangfold og/eller bedrer vannkvalitet

Støtteordningen er ikke begrenset til tiltak direkte i fjorden. Tiltak lengre oppstrøms i elver og bekker vil også vurderes dersom disse har direkte påvirkning på vannkvaliteten i fjorden.

Det vil ikke gis støtte til informasjonsarbeid og forskningsprosjekter.

Se Oslo kommunes egen tiltaksliste for Oslofjorden.

Tiltakene må som hovedregel gjennomføres, og midlene brukes, innen desember 2025. Det kan søkes om midler til prosjekter av lenger varighet, men da må behovet for dette begrunnes spesifikt. Søknad kan avslås dersom søker har mottatt midler til samme tiltak fra en annen ordning.

Hvem kan søke?

Alle aktører med organisasjonsnummer kan søke om støtte.

Hvem kan søke?

For at midler skal kunne tildeles er det satt følgende krav:

• Tiltaket skal bidra til lokal bedring av miljøforholdene i Oslofjorden. Med tiltak menes tidsbegrensede prosjekter som bidrar til lokal habitatforbedring og/eller bedre vannkvalitet i fjorden.
  • Tiltaket skal gjennomføres innenfor Oslo kommune.
  • Tiltaket du søker om støtte til må være realisert innen desember 2025.
  • Det skal ligge et kostnadsoverslag til grunn for prosjektet. Det er en fordel jo mer velbegrunnet dette er.

Bymiljøetaten kan gjøre unntak fra krav og vilkår etter avtale.

Det er mulig å søke om dekning av opptil 100 prosent av kostnadene knyttet til tiltaket. Du kan søke om støtte til å dekke utgifter som er direkte forbundet med det aktuelle tiltaket, herunder prosjektspesifikke lønnskostnader.

Vi gir ikke støtte til driftskostnader og utgifter som påløper uavhengig av tiltaket du søker om støtte til.

Tildelte midler deles ut senest innen kalenderåret 2024. Innvilgede midler må tilbakebetales Oslo kommune snarest og uoppfordret dersom mottaker ikke overholder beskrevne krav og vilkår.

Det følger av EØS-avtalen at det i utgangspunktet er ulovlig å gi offentlig støtte dersom støttemottaker er et foretak som driver økonomisk aktivitet i konkurranse med andre aktører innenfor EØS-området. Dette regelverket er gjort til norsk lov ved lov om offentlig støtte av 27.11.1992 nr. 117, og som offentlig organ plikter Bymiljøetaten å sørge for at våre støttetildelinger ikke er i strid med disse reglene.

Vi må derfor stille noen spørsmål i søknadsskjemaet til støttemottaker for å avdekke om dette regelverket kan være til hinder for tildeling av støtte. Vi gjør oppmerksom på at offentlig støtte som er utbetalt i strid med dette regelverket kan kreves tilbakebetalt av støttemottaker.

Slik søker du

1. Søk digitalt

For å søke må du fylle ut digitalt søknadsskjema og følge instruksjoner.

Søk på støtteordning for å heve lokale miljøforhold i Oslofjorden.

Etter at du har sendt søknaden

1. Behandling og vurdering av søknader

Vi registrerer alle søknader etter hvert som vi mottar dem.

Bymiljøetaten vil behandle søknadene, og det vil gjøres en prioritering av midlene før vi fatter vedtak av hvem som får støtte. Fordeling av midler skjer etter en skjønnsmessig vurdering av søknadene på bakgrunn av oppnåelse av støtteordningens formål og i henhold til tilgjengelig budsjett.

2. Svar på søknad

Du mottar svarbrev på e-post når søknaden er behandlet. Estimert saksbehandlingstid er ca. 1 måned.

3. Utbetaling av midler

Utbetaling kan foretas når betingelsene som er satt i tilsagnsbrevet er godtatt. Utbetaling foretas forskuddsvis og som en engangsutbetaling.

Oppfølging og kontroll

Søker må levere signert sluttrapport i eget sluttrapportskjema. For midlene som tildeles i 2024 (for 2025) vil rapporteringsfrist være 31. desember 2025. Skjema for sluttrapport vil bli tilgjengelig på «Min side» hos Oslo kommune ved tilsagn av midler.

Vedlagt sluttrapporten skal det være et regnskap som viser hvordan pengene har blitt brukt. Har du mottatt støtte på 200 000 kroner eller mer er det krav om revisorbekreftet regnskap.

Søker plikter å tilbakebetale mottatte midler dersom de ikke er brukt i henhold til formålet, krav og vilkår. For støtte over 200 000 kroner er det krav om revisorbekreftet regnskap.

Bymiljøetaten forbeholder seg retten til å kunne lage innhold om tiltaket i egne kommunikasjonskanaler, samt til å dra på befaring for å se resultatet av tiltaket.

Ved promotering og kommunikasjon skal det formidles at Oslo kommune har bidratt med støtte til tiltaket.

Klage

Ved avslag på søknaden, eller der søknaden ikke innvilges fullt ut, har søkeren rett til å klage på vedtaket. Send klagen innen tre uker etter mottatt vedtak. Send klagen til postmottak@bym.oslo.kommune.no.