Støtte til gjennomføring av arrangementer under Ombruksuka 2024

Ombruksuka setter fokus på ombruk, sirkulært og bærekraftig forbruk, og arrangeres 23.– 29. november 2024. Støtteordningen skal stimulere til gjennomføringen av arrangementer under Ombruksuka.

Frist for å søke

Søknader kan sendes inn fra 1. august og behandles fortløpende, og frem til 1. november eller inntil fastsatt budsjett er utdelt.

Kort om støtteordningen

Den totale rammen for støtteordningen er 500 000 kr.

Formålet med støtteordningen er å stimulere til gjennomføring av arrangementer/aktiviteter som setter fokus på ombruk, sirkulært og bærekraftig forbruk under Ombruksuka.

Arrangemetene/aktivitetene skal rette seg mot Oslo kommunes innbyggere.

Ombruksuka fyller 10 år i 2024, og kommunen ønsker å markere jubileet med å bidra til at det gjennomføres arrangementer, aktiviteter og kunnskapsformidling som synliggjør de ulike tilbudene, tjenestene og aktivitetene som finnes i Oslo innen ombruk, gjenbruk, redesign, reparasjon, deling, utlån, bytting, med mer.

Hva kan du søke om

Du kan søke om støtte til gjennomføring av arrangementer/aktiviteter under Ombruksuka som for eksempel er relatert til:

• Reparasjon
  • Deling og utlån
  • Ombruk, redesign og gjenbruk
  • Bytting

Søknader vil behandles fortløpende og støttebeløpet vil være fra 2 500 – 10 000 kr per aktivitet, avhengig av rekkevidde og størrelse på aktiviteten. Det gis ikke støtte utover fastsatt budsjett som er 500 000 kr.

Hvem kan søke

Alle aktører med organisasjonsnummer kan søke om støtte.

Kriterier for å søke

For at midler skal kunne tildeles er det et krav at aktiviteten:

• Er i tråd med formålet for støtteordningen
  • Gjennomføres i Oslo kommune
  • Er åpen og gratis for alle å delta på
  • Gjennomføres i tidsrommet 23. - 29. november 2024

Andre kriterier og begrensninger:

• Tilskuddet skal ikke finansiere et eventuelt overskudd
  • Formålet må ikke omfatte aktivitet i strid med lov eller politivedtekter
  • Søker må selv sørge for eventuelle nødvendige tillatelser
  • Alle arrangementer og aktiviteter skal registreres og synliggjøres i et felles program for Ombruksuka. Et eget digitalt skjema for registrering vil bli tilsendt etter at tilsagnsbrevet er godtatt
  • Annonsering og kunngjøring av aktiviteten skal vise at tiltaket er støttet av Oslo kommune. Oslo kommune skal profileres som støttegiver, slik som i trykksaker, på nettsider og innlegg på sosiale media. Profilmateriell vil bli tilsendt ved registrering i felles program
  • Det kan søkes om tilskudd til å dekke utgifter som er direkte forbundet med det aktuelle tiltaket, herunder prosjektspesifikke lønnskostnader. Kommunen gir ikke tilskudd til driftskostnader og utgifter som påløper uavhengig av tiltaket det søkes om tilskudd til
  • Dersom det ikke er mulig å gjennomføre tiltaket som planlagt, skal dette straks tilbakemeldes Bymiljøetaten og midlene tilbakebetales

Slik søker du

1. Søk digitalt

Søknadsskjema for støtte til gjennomføring av arrangementer under Ombruksuka 2024

Søkere må følge instruksjonene i og fylle ut et digitalt søknadsskjema.

Etter at du har sendt søknaden

1. Behandling av søknader

Kommunen registrerer og behandler alle søknader fortløpende etter hvert som de mottas. Det blir ikke sendt bekreftelse på at søknaden er mottatt.

Bymiljøetaten behandler søknadene, prioriterer midlene og vedtar hvem som får midler.

Fordeling av midler skjer etter en skjønnsmessig vurdering av søknadene på bakgrunn av oppnåelse av støtteordningens formål og i henhold til tilgjengelig budsjett.

2. Motta svar

Du mottar svarbrev på e-post når søknaden er behandlet.

3. Utbetaling av midler

Utbetaling kan foretas når betingelsene som er satt i tilsagnsbrevet er godtatt.

Klage

Eventuell klage på vedtak kan fremsettes til Oslo kommunale klagenemnd. Klagen sendes til postmottak@bym.oslo.kommune.no.

Sluttrapport

Søkere som tildeles midler skal sende inn skriftlig rapportering senest innen 15. desember 2024. Fyll ut skjema sluttrapport for støtte til gjennomføring av arrangementer under Ombruksuka 2024

Logg inn med samme fødselsnummer som du sendte inn søknad for, så vil søknaden kobles til rapporteringen. Rapporten skal vise at tildelte midler er gått med på å realisere aktiviteten det er søkt om støtte til.

• Sluttrapporten må inkludere regnskap
  • Sluttrapporten må inneholde informasjon om aktiviteten som er gjennomført og nøkkelerfaringer
  • Fotodokumentasjon, og eventuelle presseklipp, fra aktiviteten som viser hvordan midlene er benyttet

Søker plikter å tilbakebetale mottatte midler dersom de ikke er brukt i henhold til formålet, krav og vilkår.

Kontakt

Har du spørsmål kan du sende en e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk e-posten med «24/81108 Støtte til gjennomføring av aktiviteter under Ombruksuka 2024» i emnefeltet.