Integrerings- og mangfoldstiltak
Oslo kommunes tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2025
Frist for å søke
Søknadsfristen for 2025 er passert. Søknadsfristen for 2026 forventes å bli i april 2025.
Kort om tilskuddet
Tilskuddsordningen skal bidra til økt samfunnsdeltakelse blant personer med innvandrerbakgrunn, motarbeide rasisme og diskriminering, og fremme mangfold og likeverd. Ordningen skal stimulere til frivillig innsats og støtte opp om frivillige og ideelle organisasjoners arbeid på integrerings- og mangfoldsfeltet i Oslo.
Kriterier for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 22. november 2023.
Den økonomiske rammen for tilskuddsordningen følger av Oslo kommunes årlige budsjettvedtak. Du kan se tidligere tildelinger nederst på siden.
Her kan du se presentasjonen fra informasjonsmøtet 04.04.2024 om søknad for 2025:
Presentasjon - Tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2025 (PDF)
Kriterier for å søke
Hvem kan søke?
Frivillige og ideelle organisasjoner kan søke og få tilskudd. Organisasjonen må være registrert i Enhetsregisteret på søknadstidspunktet.
Hva gir vi tilskudd til?
Vi gir tilskudd til:
a) Tiltak
b) Drift av organisasjon eller enhet i en organisasjon
Vi gir tilskudd til tiltak og organisasjoner som har aktiviteter som primært er rettet mot Oslos innbyggere, og som bidrar til å oppfylle formålet med tilskuddsordningen.
Vi gir ikke tilskudd til tjenester som er lovpålagt.
Hva slags tiltak prioriterer vi å gi tilskudd til?
Oslo kommune prioriterer å gi tilskudd til:
a) Tiltak som bidrar til økt deltakelse på ulike samfunnsarenaer, blant personer med innvandrerbakgrunn, for eksempel tiltak som:
-
bidrar til økt deltakelse i arbeidslivet
-
gir økt kunnskap om det norske samfunnet
-
motiverer til utdanning
b) Tiltak som motarbeider rasisme, fordommer og diskriminering basert på etnisitet, religion, kjønn, funksjonsvariasjon, seksuell orientering eller kjønnsidentitet, og som fremmer mangfold, likestilling og likeverd.
Hvem kan få tilskudd til drift?
Kommunen kan gi tilskudd til drift av store organisasjoner og enheter i organisasjoner i Oslo som:
-
har integrering eller mangfold som hovedarbeidsområde
-
jobber byomfattende og har aktiviteter/virksomhet gjennom hele året
-
fremmer interkulturelle relasjoner og arbeider for dialog, samhandling og gjensidig forståelse mellom mennesker med ulik bakgrunn og forutsetninger
-
kan vise til vedvarende innsats på ett eller begge av de prioriterte områdene beskrevet ovenfor.
Hvordan vurderer vi søknadene
Kommunen fordeler tilskudd etter en helhetlig og skjønnsmessig vurdering hvor vi legger vekt på om tiltaket/søker:
a) har konkrete målsettinger som bidrar til formålet med tilskuddsordningen
b) har aktiviteter som kan bidra til å tå tiltakets/organisasjonens målsettinger, og har en realistisk gjennomføringsplan
c) har en tydelig målgruppe og plan for rekruttering
d) stimulerer til frivillig innsats
e) har et realistisk søknadsbeløp og budsjett, og kan vise til andre finansieringskilder
f) har god gjennomføringsevne
g) samarbeider med andre relevante aktører
h) bidrar til mangfold og bredde
i) har planer om å måle og dele resultater
j)har god organisasjonsdrift, herunder forsvarlig økonomistyring.
For å bidra til forutsigbarhet for søkere, legger kommunen også vekt på om søker har mottatt tilskudd til tilsvarende tidligere og kan vise til gode resultater.
Kommunen ser søknader på denne ordningen i sammenheng med fordeling av tilskudd fra andre kommunale ordninger. Hvis søker mottar tilskudd til samme tiltak som søknaden gjelder fra en annen kommunal tilskuddsordning, vil søknaden som hovedregel ikke bli prioritert.
Slik søker du
-
Gjør klar vedlegg
Dere trenger disse vedleggene/dokumentene:
- Budsjett som spesifiserer alle forventede inntekter og utgifter.
- Hvis dere søker om tilskudd til et tiltak, må dere bruke budsjettmalen i søknadsskjemaet. Dere kan legge ved et eget budsjett i tillegg hvis dere ønsker.
- Hvis dere søker tilskudd til drift av en enhet i en organisasjon (f. eks. en avdeling), må dere legge ved et årsbudsjett for driften.
- Hvis dere søker tilskudd til drift av organisasjonen, må dere legge ved årsbudsjett for organisasjonen.
- Skatteattest hvis dere har ansatte. Attesten kan ikke være eldre enn 6 måneder når dere sender inn søknaden.
- Andre relevante vedlegg som kan gi nyttig informasjon om tiltaket, enheten eller organisasjonen.
Søkere som verken er registrert som ideell organisasjon eller i Frivillighetsregisteret, må legge ved dokumentasjon som viser at de ikke har et kommersielt formål.
Oslo kommune kan kreve ytterligere relevant dokumentasjon ved behov.
Her finner du vår veileder for å fylle ut og sende inn søknadsskjemaet (PDF)
-
Logg inn, fyll ut og send inn søknadsskjema med vedlegg
Du må logge inn på søknadsskjemaet ved å bruke elektronisk ID, som for eksempel MinID eller bankID.
Når du har logget inn på skjemaet, kan du søke på vegne av din organisasjon på disse to måtene:
- Svar «Ja» på at du kan representere organisasjonen i Altinn. Det er kun styreleder, daglig leder og andre som er registrert med rollene «Kommunale tjenester» og «Post/arkiv» for organisasjonen i Altinn som kan søke på denne måten. Da lagres utkastet til søknaden i meldingsboksen "Dine påbegynte skjemaer", og alle som har disse rollene i organisasjonen kan gå inn og redigere og sende inn søknaden. Hvis du ønsker å søke på denne måten må du på forhånd sjekke om du har de riktige rollene i organisasjonen.
- Hvis du ikke har de nødvendige rollene svarer du “Nei” på at du kan representere organisasjonen og skriver inn organisasjonens organisasjonsnummer i søknadsskjemaet. Da lagres utkastet kun i din personlige meldingsboks "Dine påbegynte skjemaer", og det er kun du som kan redigere og sende inn søknaden. Når søknaden er sendt inn, vil organisasjonen motta en kopi i organisasjonens meldingsboks.
Digitalt søknadsskjema vil bli publisert her ca. en måned før søknadsfrist.
Vi gjør oppmerksom på at Velferdsetaten fulltekstpubliserer søknader med vedlegg på einnsyn.no. Dette betyr at alle med tilgang på internett kan lese søknaden på einnsyn.no.
Etter at du har sendt søknaden
-
Motta bekreftelse
Du får automatisk en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden med et referansenummer. Kopi av søknaden finner du i meldingsboksen "Dine skjemaer".
-
Behandling av søknaden
Velferdsetaten vurderer søknadene og gir en anbefaling om fordeling av tilskuddsmidlene til byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester.
Byråden forsosiale tjenester legger frem sitt forslag til fordeling i september i forbindelse med budsjettforslaget for 2025, og fatter vedtak om fordeling etter at bystyret har vedtatt budsjettet.
-
Få svar på søknaden
Søkere kan forvente endelig svar på søknaden innen utgangen av februar 2025. Svaret sendes gjennom SvarUt til organisasjonens Innboks i AltInn.
-
Send rapport og regnskap
Dere må levere rapport og regnskap for tilskuddet senest 1. februar året etter at dere har mottatt tilskuddet. De som mottar 200 000 kroner eller mer må levere revidert regnskap innen 31. mars.
For å sende inn rapport og regnskap må dere logge inn i meldingsboksen "Dine skjemaer" og finne søknaden dere sendte inn. Hvis søknaden ble sendt inn uten at innsender logget inn på vegne av organisasjonen, vil søknaden også finnes i den personlige meldingsboksen "Dine skjemaer" til innsender. Trykk på den innsendte søknaden og velg knappen "Rapport og regnskap" for å få opp rapportskjemaet.
Vilkår for tildelingen, inkludert fullstendige krav til rapportering, står i forskriften for tilskuddsordningen og i svarbrevet til organisasjonen.
Logg inn i meldingboksen "Dine skjemaer"
Tildelinger
- Byrådens forslag til fordeling av tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2025 (PDF)
- Byrådens fordeling av tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2024 (PDF)
- Byrådets forslag til fordeling 2024 inkludert Velferdsetatens innstilling (PDF)
- Byrådens fordeling av tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2023 (PDF)
- Byrådens fordeling av tilskudd til integrerings- og mangfoldstiltak 2022 (PDF)
KontaktinformasjonVelferdsetaten, Tilskuddsseksjonen
- E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no
Ved tekniske spørsmål:
Lars Mannsåker
E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no
Mobil: 93 45 35 80Ved andre spørsmål og veiledning:
Bodil Fremstad
E-post: bodil.fremstad@vel.oslo.kommune.no
Mobil: 915 13 803Ingerd Semb
E-post: ingerd.semb@vel.oslo.kommune.no
Mobil: 99 79 60 88Margrethe Siem
E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no
Mobil: 91 72 96 37