Frivillighetsmidler i Bydel Alna
Frist for å søke
Fristen for å søke er 12. februar 2025.
Kort om tilskuddet
Bydel Alna ønsker å legge til rette for frivillig innsats og deltakelse blant bydelens innbyggere. Tilskuddet skal stimulere til et mangfold av aktiviteter og en nyskapende frivillig sektor.
Bydelsutvalget vedtar hvert år størrelsen på tilskuddene i forbindelse med behandling av budsjett. Bydelsutvalget tildeler midlene utfra retningslinjene, skjønn og politiske vurderinger om innsatsbehov.
Kriterier for å søke
Vi gir støtte til
- Aktiviteter som utløser frivillig innsats og skaper engasjement knyttet til miljø, helse, kultur og idrett.
- Aktiviteter som bidrar til å skape inkluderende og trygge lokalsamfunn
- Nyskapende aktiviteter
- Aktiviteter der frivillige organisasjoner samarbeider med bydelens tjenester og/eller på tvers av organisasjoner
- Aktiviteter som stimulerer til deltakelse, samfunnsengasjement og medansvar
Vi gir ikke støtte til
- Lønn eller ordinær drift, med unntak av de som søker om driftsstøtte til lag og foreninger
- Reise- og oppholdsutgifter
- Aktiviteter med kommersielt formål
- Aktiviteter som ikke primært engasjerer bydelens beboere
- Aktiviteter som allerede er gjennomført
Nye retningslinjer fra 2025
For utfyllende informasjon om kriterier fordelt på ordningene, se retningslinjene, vedtatt 21. januar 2025.
Nye retningslinjer og krav til rapportering (PDF)
Hvem kan søke?
Ideelle og frivillige lag, foreninger, organisasjoner og enkeltpersoner, for eksempel idrettslag, brukerråd, foreldreutvalg og borettslag.
Hver organisasjon kan sende inn flere søknader.
Søkerens organisasjonsnummer skal oppgis i søknaden.
Det er satt av ulike beløp til frivillige aktiviteter og driftstøtte til lokale lag og foreninger, men de har felles retningslinjer og søknadsskjema.
Slik søker du
-
Logg inn fyll ut og send inn søknaden
Fristen for å søke er 12. februar 2025.
Etter at du har sendt søknaden
-
Behandling av søknader
Søknader om frivillighetsmidler og driftstøtte behandles av Alna bydelsutvalg
den 24.04.2025. Dere kan forvente svar på søknadene 2 uker etter det. -
Motta svar
Alle søkere får beskjed på e-post når komiteenes vedtak er fattet.
-
Utbetaling av penger
De som har fått innvilget midler, får disse utbetalt fortløpende etter at vedtaket er fattet.
Klage
Du kan klage hvis du har fått avslag på søknaden. Den sender du til postmottak@bal.oslo.kommune.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag.
Kontaktinformasjon
Frivillighetsmidler og driftsstøtte
Linda Hægdahl
E-post: postmottak@bal.oslo.kommune.no