Frivillighetsmidler i Bydel Alna

Frist for å søke

Fristen for å søke er 12. februar 2025.

Kort om tilskuddet

Bydel Alna ønsker å legge til rette for frivillig innsats og deltakelse blant bydelens innbyggere. Tilskuddet skal stimulere til et mangfold av aktiviteter og en nyskapende frivillig sektor.

Bydelsutvalget vedtar hvert år størrelsen på tilskuddene i forbindelse med behandling av budsjett. Bydelsutvalget tildeler midlene utfra retningslinjene, skjønn og politiske vurderinger om innsatsbehov.

Kriterier for å søke

Vi gir støtte til

  • Aktiviteter som utløser frivillig innsats og skaper engasjement knyttet til miljø, helse, kultur og idrett.
  • Aktiviteter som bidrar til å skape inkluderende og trygge lokalsamfunn
  • Nyskapende aktiviteter
  • Aktiviteter der frivillige organisasjoner samarbeider med bydelens tjenester og/eller på tvers av organisasjoner
  • Aktiviteter som stimulerer til deltakelse, samfunnsengasjement og medansvar

Vi gir ikke støtte til

  • Lønn eller ordinær drift, med unntak av de som søker om driftsstøtte til lag og foreninger
  • Reise- og oppholdsutgifter
  • Aktiviteter med kommersielt formål
  • Aktiviteter som ikke primært engasjerer bydelens beboere
  • Aktiviteter som allerede er gjennomført

Nye retningslinjer fra 2025

For utfyllende informasjon om kriterier fordelt på ordningene, se retningslinjene, vedtatt 21. januar 2025.

Nye retningslinjer og krav til rapportering (PDF)

Hvem kan søke?

Ideelle og frivillige lag, foreninger, organisasjoner og enkeltpersoner, for eksempel idrettslag, brukerråd, foreldreutvalg og borettslag.

Hver organisasjon kan sende inn flere søknader.

Søkerens organisasjonsnummer skal oppgis i søknaden.

Det er satt av ulike beløp til frivillige aktiviteter og driftstøtte til lokale lag og foreninger, men de har felles retningslinjer og søknadsskjema.

Slik søker du

  1. Logg inn fyll ut og send inn søknaden

    Fristen for å søke er 12. februar 2025.

    Søknadsskjema for Frivillighetsmidler i Bydel Alna

Etter at du har sendt søknaden

  1. Behandling av søknader

    Søknader om frivillighetsmidler og driftstøtte behandles av Alna bydelsutvalg
    den 24.04.2025. Dere kan forvente svar på søknadene 2 uker etter det.

  2. Motta svar

    Alle søkere får beskjed på e-post når komiteenes vedtak er fattet.

  3. Utbetaling av penger

    De som har fått innvilget midler, får disse utbetalt fortløpende etter at vedtaket er fattet.

Klage

Du kan klage hvis du har fått avslag på søknaden. Den sender du til postmottak@bal.oslo.kommune.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag.

Kontaktinformasjon

Frivillighetsmidler og driftsstøtte

Linda Hægdahl
E-post: postmottak@bal.oslo.kommune.no