Driftstilskudd til kunst- og kulturinstitusjoner
Frist for å søke
Søknadsfrist for 2026 er 1. april 2025. Lenke til søknadsskjema legges ut i begynnelsen av februar.
Kort om tilskuddet
Driftstilskuddet skal bidra til kvalitet og mangfold i Oslos kunst- og kulturtilbud, støtte formidling av kulturarven og stimulere til nytenkning og utvikling. Tilskuddet skal også bidra til å realisere kommunens vedtatte kulturpolitiske mål og strategier.
Kriterier for å søke
Hvem kan søke?
Organisasjoner, institusjoner og virksomheter innenfor kunst- og kulturfeltet kan søke om tilskudd. Dere kan søke om tilskudd til administrasjon og aktiviteter som ligger i institusjonens, organisasjonens eller virksomhetens formål. Det kan unntaksvis gis tilskudd til større enkelttiltak.
Vi gir ikke støtte til
Institusjoner, organisasjoner og virksomheter som har drift av utpreget kommersiell karakter, innsamling som formål eller virkeområde og profil avgrenset til lokalmiljøet.
Vurdering av søknaden
Alle søknadene behandles etter forskrift om tildeling av driftstilskudd.
Når vi vurderer søknaden, legger vi vekt på kunstnerisk kvalitet, profesjonalitet og målsettinger.
Vi vurderer også søknaden i sammenhengen med byrådets prioriteringer:
Slik søker du
-
Finn fram vedlegg
Vedleggene kan være i word-, pdf- eller excel-format, men må være tilpasset A4-visning.
BESKRIVELSE AV MÅL OG PLANER FOR SØKNADSÅRET
Beskrivelsen skal være på maks 5 sider og blant annet inneholde:
- Mål og langsiktige planer
- Planer for søknadsåret
- Målgrupper
- Begrunnelse for økning av tilskudd fra Oslo kommune
BUDSJETT
Budsjettet skal inneholde alle forventede utgifter knyttet til virksomheten, inkludert honorarer og lønnskostnader. Likeledes skal forventede inntekter spesifiseres, inklusiv private og/eller offentlige tilskudd og bidrag og eventuelle billett- og salgsinntekter.
Dere vil også bli bedt om å fylle ut nøkkeltall fra budsjettet i selve søknadsskjemaet.
ATTEST FOR SKATT- OG MERVERDIAVGIFT
Bestill attest for skatt og merverdiattest hos Skatteetaten.
- Attesten skal ikke være eldre enn seks måneder når dere sender inn søknaden.
RAPPORT OG REGNSKAP
Mottakere av driftstilskudd for 2024 skal enten levere ferdigstilt rapportering i eget rapporteringsskjema for 2024, eller laste opp foreløpig rapportering for 2024 sammen med søknaden for 2026.
Har dere ferdigstilt årsregnskapet og rapport for 2024?
Rapporteringen skal leveres i eget rapporteringsskjema. Skjemaet finner dere slik:- Gå inn i Dine skjema
- Trykk på søknaden dere sendte inn for 2024
- Trykk så på knappen «Rapport og regnskap»
Er ikke årsregnskapet og rapporten for 2024 ferdigstilt enda?
Dere skal laste opp en foreløpig versjon lastes opp sammen med søknaden for 2026. Rapporten skal inneholde en omtale av aktiviteten i henhold til mål og planer. Den endelige rapporteringen for 2024 skal leveres innen 1. juni 2025 i eget rapporteringsskjema.Har dere ikke mottatt driftstøtte for 2024?
Dere skal laste opp ferdig eller foreløpig årsregnskap og årsrapport for fjoråret sammen med søknaden for 2026. Rapporten skal beskrive gjennomført aktivitet i fjoråret. -
Logg inn, fyll ut og send inn søknaden
For å kunne sende inn søknad på vegne av virksomheten, må du ha rollene «Kommunale tjenester» og «Post/arkiv» for organisasjonen i Altinn. Du kan da samarbeide om å redigere og sende inn søknaden via Dine skjemaer. Dette gjelder styreleder og daglig leder, og andre personer som styreleder eller daglig leder gir riktig roller til i Altinn. Les mer om hvordan tilganger fordeles i Altinn.
Om du ikke skulle ha disse rollene, så kan du trykke på nei på spørsmålet «Kan du representere organisasjonen din i Altinn». Du kan da oppgi organisasjonsnummeret for organisasjonen.
Søknadsskjema for 2026 legges ut i begynnelsen av februar her.
Etter at du har sendt søknaden
-
Bekreftelse
Vi sender dere en bekreftelse med et referansenummer på at vi har mottatt søknaden. Dere kan finne en kopi av søknaden i organisasjonens Dine skjemaer.
-
Behandling av søknadene
Søknadene behandles av Kulturetaten som innstiller til byrådet. Byrådet legger normalt frem forslag til fordeling av driftstilskudd i september.
Etter at byrådets budsjettforslag er lagt frem, kan søkere be om møte med Kultur- og utdanningsutvalget for å argumentere for sin søknad, et innspillsmøte. Innspillsmøtene gjennomføres normalt i oktober, og organiseres av Bystyrets sekretariat. Kulturetaten er ikke involvert i gjennomføringen av møtene.
-
Vedtak
Bystyret fatter det endelige vedtaket om tildeling av driftstilskudd i desember hvert år. Det vil legges ut en foreløpig versjon av tildelingene på denne nettside så snart som mulig i desember/januar. Det endelige vedtaksdokumentet legges ut så snart dette er klart i februar.
-
Svar
Alle søkere får skriftlig beskjed om utfallet, vanligvis i februar påfølgende år.
-
Utbetaling
For å få utbetalt pengene må organisasjonen du representerer ha registrert et kontonummer på Oslo kommunes kunderegister. Du må ha rollen «regnskapsmedarbeider» i organisasjonen hos Altinn for å kunne legge inn eller endre kontonummer.
Dere legger til eller endrer kontonummer her.
Dersom søknaden blir innvilget, vil tilskuddet bli utbetalt til kontonummeret dere har registrert etter at det endelige vedtaket er fattet. Dere er selv ansvarlig for at kontonummeret er oppdatert og riktig. Utbetales gjennomføres normalt i februar.
Rapport og regnskap
Dersom dere mottok driftstilskudd for 2024, skal dere levere årsrapport og årsregnskap for tilskuddet senest 1. juni 2025. Dette gjøres på følgende måte:
- Gå inn i Dine skjema
- Trykk på søknaden dere sendte inn for 2024.
- Trykk så på knappen «Rapport og regnskap»
Rapporten skal inneholde en omtale av aktiviteten i henhold til de mål og planer som fremgår av søknaden. Årsregnskapet må være revidert for tilskudd på kr 200 000 eller mer.
Trykk her for å lese mer om kravene til revisjonsberetningen.
Tildelinger og budsjettforslag
- Oversikt over driftstilskudd til kunst- og kulturinstitusjoner 2025
- Byrådets budsjettforslag for 2025 – forslag til fordeling av tilskudd og avsetninger
- Kulturetatens innstilling for 2025
- Budsjett 2024 - tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2023 - tildeling av driftstilskudd
- Budsjett 2022 – tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2021 – tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2020 - tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2019 - tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2018 - tildeling av driftstilskudd (PDF)
- Budsjett 2017 - tildeling av driftstilskudd (PDF)
Klage
Dere kan klage på vedtaket. Klagen sendes til postmottak@kul.oslo.kommune.no senest tre uker etter at dere har mottatt vedtaket.
Kontaktinformasjon
Jakob Jones
E-post: jakob.jones@kul.oslo.kommune.no
Telefon: 21 80 21 80