Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner i Oslo - grunnstøtte 2025

Les informasjonen nedenfor før dere fyller ut søknadsskjemaet. Hvis dere har spørsmål, kan dere ta kontakt med Velferdsetaten. Kontaktinformasjon står nederst på siden.

Frist for å søke

Søknadsfristen for 2024 er passert. Tidspunkt for utlysning av tilskudd for 2025 er foreløpig ikke bestemt.

Hvem kan søke

Vi gir tilskudd til drift av lokale medlemsbaserte innvandrerorganisasjoner i Oslo.

Målet med tilskuddsordningen

Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn.

Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner skal gjøre at organisasjonene får mer kompetanse og blir bedre på organisasjonsdrift og integreringsarbeid.

Organisasjonene må ha aktiviteter som passer inn på ett eller flere av disse områdene:

  • A. Øke mangfold, deltakelse og fellesskap i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet, blant annet ved å motvirke utenforskap, rasisme og diskriminering og bidra til tillit og tilhørighet.
  • B. Øke kunnskapen om det norske samfunnet og styrke kvalifisering for deltakelse i arbeid og utdanning blant annet ved å bidra til bedre norskferdigheter og digitale ferdigheter.
  • C. Forebygge negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og styrke likestilling mellom kjønnene.

Det er også et mål at organisasjonene skal samarbeide mer med det offentlige og andre frivillige organisasjoner.

Viktige definisjoner

For å kunne fylle ut søknadsskjemaet på riktig måte, må dere vite hva begrepene nedenfor betyr.

Tellende medlem

Et tellende medlem betyr at personen har meldt seg inn i organisasjonen frivillig, står i medlemslisten/medlemsregisteret med navn og adresse og har betalt medlemskontingent for 2024.

Innvandrerorganisasjon

En innvandrerorganisasjon er en organisasjon der flertallet av de tellende medlemmene er personer med innvandrerbakgrunn.

Person med innvandrerbakgrunn

En person med innvandrerbakgrunn er en person som er født i utlandet eller en person som er født i Norge med to foreldre som er født i utlandet.

Medlemsliste

En medlemsliste/et medlemsregister skal inneholde navn, adresse og hvor mye og når medlemskontingent er betalt for hvert medlem. Alle organisasjoner må ha en medlemsliste. Dere skal ikke legge ved medlemslisten når dere sender inn søknaden. Etter at dere har sendt inn søknaden kan Velferdsetaten be om medlemsliste eller om innsyn i organisasjonens medlemsregister. Dere blir i så fall kontaktet særskilt om dette.

Bekreftelser (egenerklæringer)

I stedet for å sende inn medlemsliste, skal organisasjonen legge ved to bekreftelser.

  1. Bekreftelse på hvor mange tellende medlemmer organisasjonen har totalt, og hvor mange av disse som har adresse i Oslo.
  2. Bekreftelse på at deres organisasjon er en innvandrerorganisasjon, der flertallet av de tellende medlemmene er personer med innvandrerbakgrunn.

Skjema for bekreftelser laster dere ned lenger ned på siden (under "Slik søker dere").

Kriterier for å motta tilskudd

Organisasjonen må oppfylle disse kriteriene for å kunne motta tilskudd til drift:

1. Være en innvandrerorganisasjon som er registrert i Frivillighetsregisteret (i Brønnøysundregistrene) med adresse i Oslo.

2. Ha minst 20 tellende medlemmer. Over halvparten av de tellende medlemmene må ha adresse i Oslo.

3. Ha vært i drift i minst ett år.

4. Ha vedtekter som viser at formålet med organisasjonen blant annet er å drive integreringsarbeid (i tråd med målene for tilskuddsordningen).

5. Være aktiv og gjennomføre de fleste av aktivitetene sine i Oslo. Organisasjonen må ha aktiviteter som bidrar til målet med tilskuddsordningen (les målene lenger opp i teksten).

Tidsperiode for tilskuddet

Dere kan søke og få tilskudd for ett år. Dere må bruke tilskuddet i 2025.

Det er mulig å søke om tilskudd for 2 eller 3 år (flerårig tilskudd), men vi gir dette bare i særskilte tilfeller. For at en organisasjon skal få flerårig tilskudd, vurderer Oslo kommune om organisasjonen:

  • har mottatt tilskudd til drift tidligere og over tid
  • har hatt stabil drift, god økonomistyring og høyt aktivitetsnivå  
  • har hatt aktiviteter som faller inn under målet med ordningen  

  • har jobbet utadrettet og er i dialog med og samarbeider med offentlige og andre frivillige aktører 

Hvor mye kan dere få i tilskudd?

Vi beregner tilskudd til drift ut fra satser basert på tellende medlemmer:

  • 20 - 39 tellende medlemmer = 12 000 kroner i tilskudd
  • 40 - 59 tellende medlemmer = 20 000 kroner i tilskudd
  • 60 - 79 tellende medlemmer = 28 000 kroner i tilskudd
  • 80 - 119 tellende medlemmer = 56 000 kroner i tilskudd
  • 120 - 159 tellende medlemmer = 72 000 kroner i tilskudd
  • 160 - 199 tellende medlemmer = 72 000 kroner i tilskudd
  • 200 - 239 tellende medlemmer = 88 000 kroner i tilskudd
  • 240 eller flere tellende medlemmer = 99 000 kroner i tilskudd

Forskrift

Kriteriene for tilskuddsordningen er fastsatt i forskrift av 2. januar 2024. Last ned forskriften her.

Ofte stilte spørsmål

I vår veileder finner du svar på ofte stilte spørsmål om å søke tilskudd.

Last ned veileder med svar på ofte stilte spørsmål (PDF)

Slik søker dere

  1. Gjør klar alle disse vedleggene før dere fyller ut søknadsskjema

    • Bekreftelser (egenerklæringer)
      Dere må bruke dette skjemaet for å bekrefte antall tellende medlemmer og at organisasjonen er en innvandrerorganisasjon:
      Mal for de to egenerklæringene (ODT)
    • Vedtekter. Alle organisasjoner må legge ved vedtekter (også de som har sendt inn vedtekter tidligere år).
    • Protokoll fra siste årsmøte med valg av styre. Protokollen må inneholde navn på styremedlemmene.
    • Årsrapport for 2024. Bruk malen som ligger under "Krav til rapportering" nedenfor. Årsrapporten må signeres.
    • Årsregnskap for 2024. Bruk malen som ligger under "Krav til rapportering" nedenfor. Årsregnskapet må signeres.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Når du skal logge inn på søknadsskjema, må du bruke elektronisk ID (som for eksempel BankID).

    Digitalt søknadsskjema vil bli publisert her ca. en måned før søknadsfristen for 2025.

Etter at dere har sendt søknaden

  1. Motta bekreftelse

    Etter at dere har sendt søknaden, vil dere få en kvittering på e-post.

  2. Manglende dokumentasjon

    Hvis søknaden mangler obligatoriske vedlegg eller Velferdsetaten ønsker mer informasjon, vil dere motta en e-post om dette kort tid etter søknadsfristen. Dere får en kort frist til å sende inn det som mangler.

  3. Behandling av søknader

    Tilskuddsseksjonen i Velferdsetaten behandler søknadene. Direktøren i Velferdsetaten fatter vedtak om fordeling av tilskudd.

  4. Motta svar på søknaden

    Dere får svar på søknaden i løpet av mars 2025. Dere får varsel på e-post når søknaden er behandlet.

Krav til rapportering

Organisasjoner som mottar tilskudd må levere årsrapport og årsregnskap som viser hvordan de har brukt pengene. Fristen for å levere årsrapport og årsregnskap for tilskudd mottatt i 2024 er 1. februar 2025.

Organisasjoner som ikke har brukt hele tilskuddet i 2024, kan ikke overføre ubrukte midler til 2025.

Tidligere tildelinger

Informasjon og veiledning

Har du spørsmål om tilskuddet, ta kontakt med oss.
Vi kan tilby veiledning på telefon, e-post eller via digitalt møte ved behov.

Kontaktpersoner:

Margrethe Siem
E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 917 29 637

Hans Jacob Woxen
E-post: hans.jacob.woxen@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 997 97 782

Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen
E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no

For tekniske spørsmål om innsending av søknad:
Lars Mannsåker
E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 934 53 580