Bomiljøtilskudd i Bydel Grorud
Dette tilskuddet var tidligere en del av bomiljøtilskudd fra Groruddalssatsingen. Fra og med 2025 forvalter bydelene i Groruddalen hver sine bomiljøtilskuddsordninger.
Frist for å søke
Søknadsfristen for 2025 er 20. mai.
Om tilskuddet
Formålet med bomiljøtilskuddet er å bidra til attraktive og inkluderende bomiljøer som fremmer kontakt mellom mennesker.
Tilskuddet kan brukes til både fysiske og sosiale tiltak som for eksempel lekeplasser, opprusting av møteplasser på fellesareal, informasjons- og kompetansehevende tiltak og sosiale arrangementer. Tilskuddet kan også brukes til planting av trær, for eksempel i form av etablering av frukthager.
Ved behov for prioritering av søknader, vil aktuell bydel vurdere hvor behovet er størst. Utover dette vil vi prioritere tiltak som mange får glede og nytte av. Det anses som positivt om prosjektet er tilgjengelig også for personer utenfor eget bomiljø.
Bomiljøtilskuddsordningen forvaltes av Bydel Alna, Bydel Bjerke, Bydel Grorud og Bydel Stovner.
Kriterier for å søke
- Tiltaket skal bidra til et bedre bomiljø og gi bomiljøet noe nytt.
- Dere må dekke 50 prosent av totalkostnaden til tiltaket selv. Hvis dere har et særskilt behov, og kan vise regnskapsdokumentasjon, kan vi vurdere å dekke opp mot 70 % av totalkostnaden. Frivillig arbeid, vaktmestertjenester og materiell dere allerede har kjøpt kan ikke være en del av budsjettutgifter eller egenandel.
- Tiltaket skal utvikles sammen med dem tiltaket er for, slik at det blir noe folk ønsker seg.
- Fysiske tiltak kan kun gjennomføres på deres egen eiendom, dersom det ikke finnes en samarbeidsavtale med eiendommens eier
- Hvis dere søker om tilskudd til et fysisk tiltak, må dere oppgi hvem som skal ta ansvar for drift og vedlikehold.
- Søknader om tilskudd til studier/undersøkelser som har relevans for nærmiljø eller bomiljø generelt, må være forankret i bydelen.
- Dere må forskuttere kostnadene for tiltaket og får utgiftene refundert etter at rapporteringen er godkjent.
- Vi gir ikke tilskudd til å dekke vedlikehold, løpende driftsoppgaver eller lovpålagte oppgaver.
- Vi gir ikke tilskudd til tiltak som allerede er startet opp, eller drift av pågående sosiale aktiviteter.
- Vi stiller krav til revisorbekreftet regnskap og signerte rapporter for tilskudd på 200 000 kroner eller mer. For tilskudd under 200 000 kroner er det tilstrekkelig at leder av organisasjonen og en til undertegner rapport med regnskap.
Hvem kan søke?
- Borettslag, sameier og velforeninger
- Beboerstyrer for kommunale gårder kan søke til sosiale tiltak/arrangementer
- Andre aktører som arbeider for å utvikle gode bomiljøer. Dette kan være frivillige og ideelle organisasjoner, sosiale entreprenører eller andre med ikke-kommersielt formål
Enkeltpersoner, kommunale og statlige organer kan ikke søke.
Her må tiltakene gjennomføres
Tiltakene det søkes midler til må gjennomføres innenfor, eller i umiddelbar tilknytning til, pågående eller avsluttede innsatsområder i områdeløft. Dette er områdene:
- Ammerud
- Grorud
- Romsås
Ved tvil er det bydelen som vurderer om tiltaket er innenfor området eller ikke.
Kontaktinformasjon og veiledning
Søkere oppfordres til å ta kontakt med lokale veiledere i bydelen i utarbeidelsen av søknaden.
Bydel Grorud
Øystein Syvertsen
Mobil: 45 65 06 78
E-post: oystein.syvertsen@bgr.oslo.kommune.no
Krav til rapportering
Når tiltaket er gjennomført må dere rapportere til oss.
- Endelig rapporteringsfrist for midler søkt om i 2024 er 1. oktober 2025.
Slik søker du
-
Finn frem nødvendige vedlegg
- Hvis du søker om mer enn 50 % bomiljøtilskudd, må du begrunne dette og legge ved regnskapsdokumentasjon.
- Hvis fysiske prosjekter skal gjennomføres på andres eiendom, må du legge ved samarbeidsavtale/skriftlig tillatelse for bruk av eiendom.
Vi behandler ikke søknader med manglende dokumentasjon. All dokumentasjon må følge søknaden, men det er mulig å ettersende opptil en uke etter innsending av søknad.
-
Logg inn, fyll ut og send inn søknaden
Etter at du har sendt søknaden
-
Motta bekreftelse
Alle søkere vil motta bekreftelse på mottatt søknad via sin valgte e-postadresse.
-
Behandling av søknader
Søknadene behandles av saksbehandlere under enhet for nærmiljø. Tilskudd tildeles etter en skjønnsmessig vurdering etter kriteriene i utlysningen.
-
Vedtak fattes
Når vedtak er fattet, vil dere bli varslet på oppgitt e-postadresse og i Søknad og skjema. Organisasjonen kan finne kopi av søknad og svar på søknad i meldingsboksen på Altinn.
Vedtak fattes av bydelen. Det forventes at vedtaket fattes innen 8 uker etter søknadsfrist.
-
Klage
Du kan klage hvis du har fått avslag på søknaden. Klagen sender du til postmottak@oslobystyre.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag. Det er Oslo Kommunes Klagenemd som behandler klagesaker for bomiljøtilskudd.