Oversikt over utagerende adferd, vold og trusler mot ansatte

Når barn og unge utagerer og tyr til voldelig oppførsel, påvirker dette skolemiljøet til både elever og ansatte. I Osloskolen har vi 93 670 elever, og i 2024 ble det meldt inn totalt 7835 hendelser i Osloskolen. De fleste hendelsene som rapporteres skjer i grunnskolen og hovedvekten er blant de yngste barna.

Totalt har 2503 ansatte meldt om utagerende adferd, vold eller trusler, og de fleste som melder om hendelser er assistenter i skole og AKS.

Denne oversikten viser kun rapporterte hendelser mot ansatte, og viser ikke utagerende adferd og voldshendelser mellom elever. Det er den ansatte selv som rapporterer inn hendelsen og vurderer hvor alvorlig de opplever det.

Nytt system for å melde avvik

Våren 2024 innførte vi et nytt system for å melde fra om avvik. Det har ført til at flere ansatte melder fra om hendelser, noe som er forventet. Økningen skyldes både at det har blitt enklere å registrere hendelsene og at skolene har økt oppmerksomhet på å rapportere hendelser.

Det nye systemet har nye kategorier med veiledende forklaring. De nye kategoriene tilsvarer ikke kategoriene som har vært tidligere år. Man må derfor være varsomme med å sammenligne tallene med tidligere år.

Kategoriene er:
• Lite alvorlig - Ingen plage / håndterbart ubehag
• Mindre alvorlig - Redusert trivsel på jobben. Mindre forbigående plager uten fravær
• Alvorlig - Betydelig helseplage/sykdom, mulig sykefravær
• Kritisk - Vedvarende stor belastning som fører til fysisk/psykisk skade og sykefravær

I tillegg har vi en ny kategori der ansatte registrerer belastning av lite alvorlige hendelser over en uke. Denne kategorien har ingen vurdering og er derfor ikke med i grafene som gir oversikt over vurdering av avviket, men er med i totaltallene. I 2024 var det 510 avvik i denne kategorien.

Ettersom det ble innført et nytt avvikssystem i begynnelsen av 2024 vil oversikten kun inneholde tall fra det nye systemet. Vi har derfor ekskludert avvikstallene fra gammelt system i den videre oversikten. Dette gjelder 1435 hendelser i 2024.

Grunnskolen

I Osloskolen har vi 83 barneskoler, 24 barne- og ungdomsskoler og 29 ungdomsskoler. Til sammen går det 63 968 elever i grunnskolen i Oslo.

De fleste hendelsene som rapporteres skjer i grunnskolen og hovedvekten er blant de yngste barna. Totalt ble det meldt inn 3674 hendelser.

Flest mindre alvorlige hendelser

Hovedvekten av hendelsene er mindre alvorlige og de fleste av elevene som er involvert er barn mellom 6 - 12 år. Det er ofte 1- 3 barn per skole som står bak de fleste hendelsene.

Mange av elevene som utagerer er sårbare elever, med ulike utfordringer. For noen kan det være forhold hjemme, uklare grenser eller tidligere mobbehistorikk. For noen av elevene blir det å slå og sparke en måte å håndtere vanskelig følelser på.

Vi ser flere sårbare barn som trenger hjelp de første årene i grunnskolene, og det er viktig å sikre gode overganger mellom barnehage og skole. Nøkkelen for disse barna er å få være en del av fellesskapet. På den måten kan vi ivareta og følge opp elevene på best mulig måte.

Et barn som biter og slår, gir ikke nødvendigvis varig arbeidsskade. Det er likevel viktig å få oversikt over disse hendelsene, slik at skolen vet hvordan de kan håndtere det og kan møte barnet på riktig måte.

Videregående skole

I Osloskolen har vi 23 videregående skoler med til sammen 19 865 elever.

Totalt ble det meldt inn 154 hendelser i 2024. Omfanget blant de eldre elevene er langt mindre. Det er i mindre grad fysiske hendelser, og hendelser med truende adferd på videregående. Det kan være hets, støtende kommentarer og grovere trusler.

Selv om hovedvekten av hendelsene er lite eller mindre alvorlige, er de alvorlige hendelsene krevende når ansatte må håndtere ungdom som er truende. Disse hendelsene kan oppleves som utrygt og belastende for de ansatte.

Overgangen fra ungdomsskole til videregående er en sårbar periode, og her skolen kan gjøre en forskjell for mange. Hvis ungdommer har havnet i for eksempel kriminelle miljøer, kan ikke skole løse det alene. I disse tilfellene må skolen samarbeide med politiet og andre i laget rundt eleven.

Spesialskoler, spesialgrupper og tilrettelagt opplæring

I Osloskolen har vi 15 spesialskoler og spesialgrupper med til sammen 1515 elever.
I 2024 ble det meldt inn totalt 2547 hendelser.

De fleste hendelsene som rapporteres skjer i spesialskoler og spesialgrupper. Et kjennetegn med denne elevgruppen er at det er sårbare elever med ulike behov, diagnoser eller andre adferdsvansker. Det kan være elever med ADHD og autisme, og elever som trenger ekstra oppfølging og hjelp for å finne bedre strategier når ting blir vanskelig. Mange av elevene
sliter sosialt, og har problemer med selvregulering.

Selv om det kan være krevende å håndtere disse hendelsene, har de ansatte god kompetanse i hvordan de jobber med disse elevene og vet hvordan de møter elevene på en trygg og forutsigbar måte, og hvordan de hjelper barna med å regulere følelsene sine.

Innføring av nytt system i 2024

Våren 2024 innførte vi et nytt system for å melde avvik (EQS). Det nye systemet er enklere å bruke enn det som skolene har brukt tidligere. De ansatte har tilgang til systemet fra mobil og kan på en enkel måte melde inn hendelser. Ledelsen får også bedre oversikt over hvilke saker som er meldt inn, og alvorlighetsgraden i sakene. Det gjør det lettere å følge opp hendelsene som meldes inn og sette inn riktig tiltak der utfordringene er.

2024 er et overgangsår da tallene kommer fra to systemer. Vi har valgt å holde oss til tall fra nytt system, men det endrer ikke forholdstallene og mønstrene som vi ser angående fordelingen mellom skoleslagene. Vi vil fremover lage kvartalsvise oversikter som viser utviklingen gjennom året og vil da sammenligne tall fra nytt system videre. Disse kvartalsvise oversiktene vil bli publisert på samme sted som denne årsoversikten.

Ved innføring av nytt system er det viktig å sørge for en god avvikskultur. Både ledere og verneombud har fått grundig innføring i det nye systemet og hvilke avvik som bør meldes.

Vi jobber nå med å videreutvikle systemet slik at det møter behovene som skolene har og de utfordringene ansatte står i. Blant annet ser vi nå på hvordan hets kan bli fanget opp bedre.