Befolkningsframskrivingen for Oslo 2024–2050

Oslo hadde 720 500 innbyggere per 1. juli 2024. Gitt forutsetningene i årets framskriving (mellomalternativet) vil befolkningen passere 800 000 i løpet av 2038, og ende opp på nesten 844 000 ved inngangen til 2050.

Publisert: Maria Engvik og Nils Petter Strand (oslostatistikken@byr.oslo.kommune.no)

Innbyggere rusler over flytebru i Bjørvika
Foto: Liz Palm, Oslo kommune.

Vi forventer fortsatt befolkningsvekst i Oslo i årene som kommer. Den årlige befolkningsveksten forventes imidlertid å ha en synkende tendens fram mot 2050, fra en forventet vekst på over 8000 innbyggere gjennom 2024 til like under 3000 innbyggere i 2049. Netto innflytting forventes å være negativ fra 2027 og ut perioden. Fødselsoverskuddet forventes å ligge mellom 5- og 6000 gjennom perioden, og vil dermed sørge for befolkningsvekst tross anslaget om negativ netto innflytting.

Befolkningsutviklingen etter alder

Oslo har en ung befolkning og et flyttemønster som gir stadig påfyll av unge voksne. Det vil sørge for at Oslo fortsatt vil ha en ung aldersprofil i årene som kommer, til tross for en økning i antall eldre.

For befolkningen totalt forventes det en vekst fram mot 2050 på om lag 18 prosent, gitt for­ut­setningene i mellomalternativet. De fleste aldersgrupper antas å få befolkningsvekst fram mot 2050, men det vil bli store forskjeller i veksttakten mellom aldersgruppene.

Byrådsavdeling for finans, Oslo kommune

I prosent er det i de eldste aldersgruppene det forventes størst vekst, med en ­dob­ling av aldersgruppen 80-89 år innen 2045, samt nesten en tredobling av befolkningen 90 år og over fram mot 2050. Den store økningen kommer av at dagens eldrebefolkning er fra de små mel­lom­­krigs­kull­ene, mens de store etter­krigs­kull­ene om få år beveger seg over i aldersgruppen over 80 år. Det store fød­sels­kullet fra 1946 fyller 80 år i 2026.

Oslo har de siste årene hatt en nedgang fødselstall, noe som har gitt nedgang i antall barnehagebarn. I starten av framskrivingsperioden vil de lave fødselstallene gi nedgang også i antall skolebarn. Vi forventer imidlertid at fruktbarheten i Oslo vil øke noe fra dagens nivå, og på sikt gi flere fødte enn vi har sett de siste årene. I framskrivingens mellomalternativ vil antall barn i barnehagealder øke igjen fra cirka 2027 og utover i framskrivingsperioden. For barn i skolealder ser vi den samme utviklingen, men med en for­skyvning fram i tid slik at nedgangen snur til vekst fra 2033.

Befolkningsutviklingen etter byområder

Hvordan befolkningsveksten fordeler seg mellom bydelene avhenger i hovedsak av forventet boligbygging og flyttemønster. Etter flere år med høy boligbygging og kraftig befolkningsvekst i indre øst, forventer vi at veksten i indre øst vil avta, mens veksten vil øke i mange av de ytre bydelene i årene fram mot 2050.