Vetlandsveien og Solbergliveien - tilrettelegging for gående og syklende

Bymiljøetaten skal gjøre det tryggere å gå og sykle på Oppsal i Vetlandsveien og Solbergliveien.

Hva har vi gjort?

2023

  • I Solbergliveien har vi bygd sykkelfelt mellom Hellerudveien og Vetlandsfaret

  • Sykkelfelt er etablert i deler av Solbergliveien

  • Kryssoppstramming i Kampheimveien/Oppsalstubben

  • Det er etablert gjennomgående fortau i Vetlandsveien over Kranveien

  • Deler av Skøyenåsveien er oppgradert med ny asfalt og holdeplasser

  • Busslinje 78A og 78B er flyttet til Skøyenåsveien

  • Kjøreretning i Formerveien er endret og det er etablert ny bussholdeplass i veien

2024

  • Skilting av enveiskjøring i Kampheimveien og Oppsalstubben

  • Resten av Skøyenåsveien er asfaltert, og siste holdeplass (Løypeveien nordgående) er oppgradert

  • Avkjørsel til Solbergliveien 93-99 (Stormyra borettslag) er flyttet fra Vetlandsveien til Solbergliveien.

  • Solbergveien mellom Vetlandsveien og Vetlandsfaret er utvidet for å bedre fremkommeligheten. Kjørebanen er utvidet 75 cm og fortauet på sørsiden er utvidet til 3 meter.

  • Ved Rema 1000 i Vetlandsveien er det satt opp gjerde for å hindre kjøring på fortau

  • Fem parkeringsplasser bak fortauet ved Vetlandsveien 69A er fjernet

  • Fortau på vestsiden av Vetlandsveien fra Solbergliveien til P-huset er utvidet

  • Gjennomgående fortau i Vetlandsveien over Filerveien er etablert


Hva skal vi gjøre?

Dette skjer i 2025

Våren 2025

  • For å kunne etablere sykkelvei med grøntrabatt i Vetlandsveien mellom Solbergliveien og Oppsaltoppen stenges strekningen for biltrafikk i mars/april 2025. De 15 parkeringsplassene på strekningen fjernes også på dette tidspunktet

Vår/sommer 2025

  • Etablering av sykkelvei med grøntrabatt i Vetlandsveien mellom Solbergliveien og Oppsaltoppen

  • Kryssoppstramming Vetlandsveien x Solbergliveien og etablering av opphøyd kryssområde

  • Oppgradering av holdeplass «Vetlandsveien» i Solbergliveien

  • Avkjørsel ved Vetlandsveien 67C stenges for kjørende

  • Solbergliveien mellom Vetlandsveien og Vetlandsfaret breddeutvides mot nord omtrent 50 cm, og fortauet på nordsiden utvides. Det er per nå ikke planer om sykkeltilrettelegging på denne strekningen, men det kan være aktuelt i fremtiden.

Sommer/høst 2025

  • Etablering av pilotprosjektet sykkelprioritert gate i Vetlandsveien mellom Solbergliveien og bom ved Trasop idrettspark. Dette innebærer at biltrafikk tillates i lav hastighet, men at hele gata skal være prioritert for syklende og gående. Endringen innebærer at Vetlandsveien får gjennomgående fortau i kryssene Filerveien, Kranveien og Vetlandsfaret. Det skal også legges rød asfalt i gata. Det skal i forbindelse med dette arbeidet også graves ned en ny høyspentledning i Vetlandsveien.

Merk at dette er planlagte arbeider og at det kan forekomme endringer i tidsangivelsene.

Her kan du se et kart over hovedaktivitetene som skjer i 2025

Bymiljøetaten vil informere mer om enkelte av tiltakene nærmere oppstart.

Forventet ferdigstillelse av arbeidene i løpet av 2025.

I dette dokumentet kan du lese detaljert informasjon om den foreslåtte løsningen og svar på innspill; Svar på Innspill til sykkeltilrettelegging i Vetlandsveien og Solbergliveien.

Rambøll har utarbeidet en konsekvensvurdering av en stenging av Vetlandsveien, den kan du lese her.

Sprenging

Det vil kunne være behov for å gjennomføre noe sprenging i forbindelse med prosjektet.

Dette vil informeres om til berørte når det er aktuelt.

Parkering

Det er gjort en rekke tiltak som har påvirket antall parkeringsplasser i området. Nedlegging av bussholdeplasser i Vetlandsveien har gitt flere parkeringsplasser. Det samme har kryssoppstramminger i Kampheimveien og Solbergliveien gitt. Etablering av sykkelfelt i Solbergliveien har redusert antall parkeringsplasser.

Den største endringen i parkeringssituasjonen i 2025 vil være at 15 plasser i Vetlandsveien mellom Oppsaltoppen og Solbergliveien fjernes som følge av at strekningen blir omgjort til sykkelvei.

Totalt 18 parkeringsplasser er etablert for korttidsparkering mot avgift. Disse er i Solbergliveien, Vetlandsfaret og Vetlandsveien. Det er per nå ikke planlagt å øke antallet.

Trafikksikkerhet

Som følge av planlagte trafikkendringer er det gjennomført kryssoppstramminger i krysset mellom Kampheimveien og Oppsaltoppen for å gjøre skoleveien tryggere her. I august 2024 ble også Oppsalstubben og Kampheimveien enveiskjørte i hver sin retning. Det ble gjort siden det er forventet noe trafikkøkning i disse gatene når ombyggingen av Vetlandsveien starter.

Som følge av tiltakene i Vetlandsveien og Solbergliveien vil fortauene i disse gatene utvides der det er plass. Hensikten med dette er å bedre forholdene for gående, spesielt om vinteren, da det er lettere å få til god brøyting av breiere fortau.

Påvirkning på biltrafikk, gående og syklister

Strekningen i Vetlandsveien mellom Oppsaltoppen og Solbergliveien stenges i mars/april 2025 og bilister kan fra dette tidspunktet ikke lenger kjøre fra Solbergliveien inn i Vetlandsveien mot Oppsaltoppen og vice versa.

Generelt vil det bli redusert fremkommelighet i anleggsperioden. Vi oppfordrer til å vise varsomhet, være oppmerksom og følge skiltingen i området.

Kollektivtrafikk

I desember 2023 ble det gjort større endringer i kollektivtilbudet på Oppsal. Linje 61B ble erstattet av linje 58 med langt flere avganger.

Som følge av de planlagte tiltakene i dette prosjektet fikk linje 78A og 78B ny trasé. I stedet for å kjøre i Vetlandsveien går bussen nå i Skøyenåsveien og Formerveien.

For de som ikke vil være i stand til å gå til nærmeste holdeplass har Ruter lansert «Rosa busser» i bydel Østensjø. Da kan de som er over 67 år bestille minibuss som kjører dør til dør. Les mer om aldersvennlig transport

Når skjer dette?

Bymiljøetaten informerte berørte i februar 2023. Det ble også holdt et informasjonsmøte på Oppsal samfunnshus i mars 2023.

Innspillperioden varte frem til 23. mars 2023. Det kom totalt 263 innspill. Svar på innspillene (PDF)

Se for øvrig informasjon over om hva som har skjedd i 2023 og 2024, samt hva som skal skje i 2025.

Hvorfor gjør vi dette?

I Oslo har vi utfordringer knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk. Derfor er det nødvendig å legge bedre til rette for gående og syklende.

Strekningen inngår i  Plan for sykkelveinettet i Oslo. Sykkelfelt vil bedre både fremkommeligheten og trafikksikkerheten for de som sykler. Tiltaket vil bidra til å redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed også bedre forholdene for gående.

Ved å teste ut en ny løsning med sykkelprioritert gate får vi mer kunnskap om hvordan vi kan få til god sykkeltilrettelegging i gater med mindre biltrafikk uten behov for egne sykkelfelt.

Kontakt oss

Prosjektleder Aslak Heggland

Telefon: 2180 2180

E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no Merk henvendelsen med 22/50837. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.