Hellerud – tilrettelegging for gående og syklende
Bymiljøetaten har nå startet arbeidet med å evaluere trafikksikkerhetstiltaket bestående av automatisk bussbom i Hellerudveien og manuell bom i Ivar Welles vei.
Hva skal vi gjøre?
For å undersøke om bommene har bidratt til å bedre de trafikale utfordringene i Hellerudveien, har Bymiljøetaten nå startet arbeidet med å evaluere bommene.
Hensikten med evalueringen er å undersøke om bommene har bidratt til økt trafikksikkerhet for myke trafikanter og redusert biltrafikk, i tråd med bystyrevedtaket. På bakgrunn av dette vil Bymiljøetaten komme med en anbefaling om bommene bør bli permanente eller ikke.
Evalueringen vil blant annet bestå av radarmålinger som vil gi oss data om utviklingen i trafikkmengde og fartsnivåer. Vi har bedt om tilbakemeldinger på tiltaket fra bydel Alna og bydel Østensjø. I tillegg vil vi gjennomføre en spørreundersøkelse blant beboere i området om opplevd trafikksituasjon før og etter tiltaket. Dette gjennomføres i forkant av sommeren og beboere vil motta epost med link til svarskjema.
Behov for utvidet dispensasjon
Da det først ble søkt om dispensasjon fra reguleringsformålet for tiltaket, så man for seg at den ettårige prøveperioden skulle begynne vår/sommer 2022 og løpe til medio 2023. Evalueringen var planlagt ca. midt i kalenderåret 2023. Grunnet gravearbeider har denne tidsplanen ikke vært mulig å overholde. På grunn av denne forsinkelsen er det behov for å forlenge dispensasjonen for å sikre nok tid til å fatte en beslutning om hva som skal være den permanente løsningen, og unngå at bommene tas opp og ned i flere omganger før endelig beslutning foreligger. Bymiljøetaten har nå startet arbeidet med å søke om utvidet dispensasjon.
Dispensasjonen går ut 25. juni 2024, og bommene står derfor åpne i påvente av en eventuell forlengelse av dispensasjon fra reguleringsplan. Søknad om dispensasjon behandles av Plan- og bygningsetaten.
Hva er gjort?
Siden 2018 har Bymiljøetaten jobbet med ulike tiltak for å bedre trafikksikkerheten for gående og syklende, samt å bidra til trafikkreduksjon og fartsdemping på Hellerud. Gjennomførte tiltak inkluderer blant annet fartshumper og kryssinnstramminger, parkeringsfjerning og etablering av snarvei mellom Tvetenveien og Rundtjernveien. Bymiljøetaten har også arbeidet med utredning av fortau i nordre del av Hellerudveien.
I november 2019 foreslo Bymiljøetaten å etablere en automatisk bussbom i Hellerudveien, med supplerende sperring i form av en manuell bom i Ivar Welles vei. Tiltaket ble foreslått som et ettårig prøveprosjekt med en påfølgende evaluering. For å kunne etablere bommene var man avhengig av å få dispensasjon fra veiformålet, noe Plan- og bygningsetaten (PBE) innvilget 13. januar 2022. Bommene stod ferdigbygget i desember 2022 og ble satt i drift 1. februar 2023.
Andre trafikksikkerhetstiltak i området
- Fartshumper og kryssinnstramming
- Tydelig skilting av fartsgrensen på 30 km/t langs Hellerudveien
- Snarvei, mellom Tvetenveien og Rundtjernveien
- Sykkelfelt i Rundtjernveien
Når gjennomføres arbeidet?
Evaluering av bommene har nå startet opp. Vi har allerede utført radarmålinger, som gir oss data om utviklingen i trafikkmengde og fartsnivåer, og vil gjennomføre enda en måling.
Til orientering viser radarmålinger så langt at trafikkmengden og fartsnivåene har gått ned i området etter at bommene ble etablert.
Hvorfor gjør vi dette?
Bakgrunnen for dagens situasjon med automatisk bussbom i Hellerudveien og manuell bom i Ivar Welles vei er den mangeårige situasjonen hvor Hellerudveien og Stordamveien har fungert som snarvei mellom Tvetenveien og Ytre Ringvei. Dette førte blant annet til mye uønsket trafikk – særlig i rushtid. Hellerudveien er i tillegg smal og uten fortau, og opplevdes derfor som utrygg for skolebarn og andre myke trafikanter. Det har vært et ønske fra beboere å gjøre noe med situasjonen, noe som medførte til at bystyret fattet et vedtak om å utrede muligheten for bussbom i Hellerudveien, som Bymiljøetaten har fulgt opp.
Etter en prosess der flere løsninger ble vurdert, anbefalte Bymiljøetaten at det ble etablert bussbom i Hellerudveien (på sørsiden av krysset Hellerudveien X Rundtjernveien), som et ettårig prøveprosjekt. I tillegg ble det anbefalt at Ivar Welles vei stenges for gjennomkjøring. Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel ga i desember 2020 sin støtte til å gjennomføre Bymiljøetatens anbefalte tiltak.
Dokumenter
Byggesaksprosessen er dokumentert på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn (sak 202113270)
Oppsummering og svar på uttalelser til forslag om trafikksikkerhetstiltak i Hellerudveien, sendt 30. oktober 2020 (PDF 1MB)
Nærinfo om bussbom sendt til beboere 6. mai 2020 (PDF 0,4MB)
Notat - alternative løsninger (PDF 2MB)