Ulvenveien - tilrettelegging for syklende og gående

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien

Hva skal vi gjøre?

I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien, en strekning på cirka 500 meter.

Det skal bygges sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Før krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte til sykkelvei med fortau på venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.

Det blir toveis sykkelvei på en side av veien
Fra krysset ved Ulvensplitten til rundkjøring ved Standardveien skal det bygges toveis sykkelvei på vestsiden av veien. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Fra Karl Staffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.

100 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - Failed to fetch

Når skjer det?

Bymiljøetaten har gjennomført konkurranse om å anskaffe entreprenør til prosjektet og i begynnelsen av mars 2025 ble det inngått kontakt med entreprenøren Østlandske Vei og Betong (ØVB) for å gjennomføre oppgraderingen av Ulvenveien. Prosjektet har fått alle nødvendige godkjennelser og anleggsarbeidene kom i gang i begynnelsen av april 2025. I gangveien langs Østre Aker kirkegård, fra nedgangen av gangbroa over E6/Strømsveien, er asfalten fjernet og det er lagt ned nye strømkabler. Her skal det nå settes kanstein og asfalteres. Fotgjengere må benytte fortau på vestsiden av Ulvenveien.

Anleggsstart blir i gangveien langs gravlunden
Prosjektgrense mot sør går i krysset ved Karl Staffs vei. Anleggsstart var i gangveien langs gravlunden hvor det skal graves en grøft til ny føringsvei for strømkabler. Trealléen mellom veibane og gangvei skal ikke berøres.

Gangveien er ferdig avrettet
Langs gravlunden er det lagt nye strømkabler og det er avrettet, ferdig til å sette kantstein og asfaltere.

Vi bygger nytt fortau og sykkelvei
Fjerning av asfalt i fortauet videre opp mot innkjøring til Østre Aker kirke er gjennomført og vi masseutskifter og avretter til å sette kantstein mellom fortau og sykkelvei, og mellom sykkelvei og veibane.

Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Her ska fortauet fjernes på vestsiden av brua før vi legger ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.

Østlig fortau over brua blir steng
Fra Standardveien ledes fotgjengere over på det østlige fortauet, over Persveien, til dagens fotgjengerfelt ved bussholdeplassen.

Det er satt opp sperring over brua
Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua så anleggsarbeiderne kan jobbe trygt t.

Asfalten i fortauet over brua er fjernet
Kantstein og asfalt i fortauet over brua er fjernet.

Oversiktskart over treséen til fotgjengere i først del av prosjektet
Oversiktskart over hvor fotgjengere ledes i første del av anleggsperioden.

Trafikkøya i krysset ved Persveien er fjernet for å sikre god trafikkavvikling mens det står tung sperring langs fortauet over brua. Parkeringsplassene langs Ulveneveien på begge sider av innkjøringen til Østre Aker kirke er fjernet for godt.

Parkeringsplassene langs Ulvenveien forsvinner permanent
Parkeringsplassene langs Ulvenveien forsvinner permanent, ved anleggsstart.

Parkeringsplassene er fjernet
Parkeringsplassene langs Ulvenveien er fjernet.

Det var planlagt å flytte utgående busslomme, i retning mot Alnabru, til Persveien. Reaksjonene på flytteplanene har medført at det er besluttet å beholde dagens plassering. Det vil derfor kun bli mindre justeringer på holdeplassene og lehus fra dagens plassering.

Bussholdeplassene forblir på samme sted som i dag
Holdeplassene og dagens lehus blir justert bare i mindre grad mens fotgjengerfeltet flyttes noen meter i retning Persveien.

Brakkerigg
Entreprenøren har satt opp brakkerigg utenfor Ulvenveien 125.

Det planlegges for at prosjektet står ferdig ferdig høsten 2026.

Hvorfor gjør vi dette?

Ulven gjennomgår store endringer. Det har i lang tid vært et logistikk- og lagerområde hvor veisystemene har vært dominert av tung trafikk, lite tilrettelagt for gående og syklende. Nå har Ulven blitt en mer levende del av byen bestående av kontorbygg, boliger, skoler og generelle sentrumsfunksjoner. Som følge av endringene forventes stor økning av antall gående, syklende og kollektivreisende. Som følge av utviklingen har Bymiljøetaten fått i oppdrag å tilpasse Ulvenveien til den nylig vedtatte gåstrategien for Oslo (2023). Målet i strategien er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.

Ulvenveien inngår også i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Hovinbyen og Teisen, Tvetenveien og Bryn, i tillegg til å være en lokal hovedfartsåre.

Prosjektets hovedgrep er å oppnå en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter langs Ulvenveien, separat fra øvrig trafikk. Sykkelveien anlegges på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene med Persveien og Ulvensplitten.

Hvem er ansvarlig for prosjektet?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.

Arbeidstid:

Normalarbeidstid er fra mandag - torsdag fra kl. 07 - 19. Ved behov kan det også jobbes fredager.

Kontakt oss

Entreprenør: Østlandske Vei og Betong (ØVB)

Nabokontakt
Rolf Jarle Johansen
E-post

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Lars Olav Farstad
Telefon