Ulvenveien - tilrettelegging for syklende og gående
I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien
Hva skal vi gjøre?
I Ulvenveien skal det legges til rette for gående og syklende på strekningen mellom Karl Staffs vei og Standardveien, en strekning på cirka 500 meter.
Det skal bygges sykkelfelt i motbakken opp forbi avkjøringa til Østre Aker kirke. Før krysset med Ulvensplitten blir det systemskifte til sykkelvei med fortau på venstre side, sett nordover (se illustrasjoner). Denne løsningen opprettholdes over Ulvenveien bru og opp til krysset med Standardveien, der prosjektet slutter.

Fra Karl Staffs vei og 140 m nordover blir det fortsatt sykling i blandet trafikk. Hele prosjektstrekningen vil få ny asfalt og bedre belysning.
Når skjer det?
Bymiljøetaten har gjennomført konkurranse om å anskaffe entreprenør til prosjektet og i begynnelsen av mars 2025 ble det inngått kontakt med entreprenøren Østlandske Vei og Betong (ØVB) for å gjennomføre oppgraderingen av Ulvenveien. Prosjektet har fått alle nødvendige godkjennelser og anleggsarbeidene kom i gang i begynnelsen av april 2025. I gangveien langs Østre Aker kirkegård, fra nedgangen av gangbroa over E6/Strømsveien, er asfalten fjernet og det er lagt ned nye strømkabler. Her skal det nå settes kanstein og asfalteres. Fotgjengere må benytte fortau på vestsiden av Ulvenveien.



Det er satt opp tung sperring langs fortauet over brua, fra Standardveien til innkjøring til Ulvenveien 111. Her ska fortauet fjernes på vestsiden av brua før vi legger ny membran, legger nye rør og kabler, før vi bygger nytt fortau og ny sykkelvei. Mens vi arbeider på vestsiden av brua ledes fotgjengere over på det østlige fortauet. Det er krav om tofelts biltrafikk over brua gjennom hele anleggsperioden.




Trafikkøya i krysset ved Persveien er fjernet for å sikre god trafikkavvikling mens det står tung sperring langs fortauet over brua. Parkeringsplassene langs Ulveneveien på begge sider av innkjøringen til Østre Aker kirke er fjernet for godt.


Det var planlagt å flytte utgående busslomme, i retning mot Alnabru, til Persveien. Reaksjonene på flytteplanene har medført at det er besluttet å beholde dagens plassering. Det vil derfor kun bli mindre justeringer på holdeplassene og lehus fra dagens plassering.


Det planlegges for at prosjektet står ferdig ferdig høsten 2026.
Hvorfor gjør vi dette?
Ulven gjennomgår store endringer. Det har i lang tid vært et logistikk- og lagerområde hvor veisystemene har vært dominert av tung trafikk, lite tilrettelagt for gående og syklende. Nå har Ulven blitt en mer levende del av byen bestående av kontorbygg, boliger, skoler og generelle sentrumsfunksjoner. Som følge av endringene forventes stor økning av antall gående, syklende og kollektivreisende. Som følge av utviklingen har Bymiljøetaten fått i oppdrag å tilpasse Ulvenveien til den nylig vedtatte gåstrategien for Oslo (2023). Målet i strategien er at det skal være trygt og enkelt å være fotgjenger i Oslo. Gange er en fleksibel transportform, som er viktig i hverdagen til folk, viktig for folkehelsen og en viktig del av løsningen på klimautfordringene.
Ulvenveien inngår også i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Hovinbyen og Teisen, Tvetenveien og Bryn, i tillegg til å være en lokal hovedfartsåre.
Prosjektets hovedgrep er å oppnå en sikker og godt framkommelig løsning for myke trafikanter langs Ulvenveien, separat fra øvrig trafikk. Sykkelveien anlegges på motsatt side for de tungt trafikkerte kryssene med Persveien og Ulvensplitten.
Hvem er ansvarlig for prosjektet?
Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.
Arbeidstid:
Normalarbeidstid er fra mandag - torsdag fra kl. 07 - 19. Ved behov kan det også jobbes fredager.