Sykkeltilrettelegging Tøyenkrysset

Bymiljøetaten skal bedre forholdene for syklister i Tøyenkrysset.

Hva skal gjøres?

Prosjektområdet omfatter Tøyenkrysset inkludert deler av Ring 2 (Finnmarkgata og Kjølberggata) fra bussholdeplass Tøyenparken til gangfeltet som leder til/fra Tøyen torg, og Økernveien (øst) fra Tøyenkrysset til Ensjøveien. Total lengde på strekningene er omtrent 600 meter.

I Tøyenkrysset etableres det egne ventebokser slik at syklister kan ta stor venstresving.

Det etableres lysregulering dedikert for syklister i krysset Kjølberggata/Økernveien (i Kjølberggata). Denne lysreguleringen kommer i tillegg til den eksisterende lysreguleringen, og hensikten er å bidra til at man unngår konflikt mellom syklister som skal rett frem nordover og kjøretøy som skal til høyre inn Økernveien.

Løsningen ivaretar også fremkommelighet for buss.

I Finnmarkgata skal det etableres opphøyde sykkelfelt i begge kjøreretninger.

I Økernveien skal det etableres opphøyde sykkelfelt i retning Ensjøveien, der sykkelfeltet flyttes til innsiden av gateparkeringen. Gateparkeringen beholdes. I nedoverbakken blir sykkelfeltene liggende i høyde med kjørefeltet. Midtrabatten bygges til grøntrabatt og overvann fra deler av veien ledes dit.

Bussholdeplassene Tøyen og Tøyenparken etableres med sykkelfelt bak holdeplassene.

Belysningen på strekningen oppgraderes ved at det på noen steder settes opp flere lyspunkter, mens lysstolpene i Finnmarkgata byttes ut med nye.

Enkelte trær på begge sider av veien vil måtte fjernes for å etablere sykkelfelt. Noen trær vil også bli flyttet. Trær som fjernes vil bli erstattet med nye.

Hva skjer når?

Anleggsarbeidene startet i slutten av april 2024 (uke 18).

Arbeidene er forventet ferdigstilt om ca. ett år.

Første del av arbeidene foregår i Finnmarksgata, andre del i Økernveien og tredje del i Kjølberggata.

Anleggsarbeidene vil medføre noe redusert framkommelighet, anleggstrafikk og normal anleggsstøy.

Bydel Gamle Oslo har innvilget dispensasjon for;

-Støyende arbeider i perioden 21.10.10.24 – 01.07.25 i tidsrommet kl. 06:00-23:00

-Sterkt støyende arbeider i perioden 21.10.24 – 01.07.25 i tidsrommet kl. 08:00-20:00

Dette gjelder mandag-søndag.

Det tilstrebes at de mest støyende arbeidsoperasjonene utføres på dagtid innenfor tidsrommet kl. 07-19.

Se mer informasjon under om de ulike fasene

Første del – Finnmarksgata

I den første fasen i Finnmarksgata vil fortau og sykkelfelt på begge sider av veien stenges. Gående må benytte andre gangveier - eksempelvis gangvei på østsiden gjennom Tøyenparken eller på vestsiden mellom Tøyen T-banestasjon og det gamle Munchmuseet.

Syklister kan benytte samme traseer eller sykle i kjørebanen. Veien vil være åpen i begge retninger under anleggsgjennomføringen. Fartsgrensen reduseres til 30 km/t gjennom anleggsområdet. Det blir noe redusert fremkommelighet i forbindelse med varelevering og anleggstrafikk.

Tøyenparken holdeplass vil midlertidig legges ned mens anleggsarbeidene pågår. Nærmeste holdeplasser blir Tøyen holdeplass i sørgående retning og Helgesens gate i nordgående retning.

Arbeidene er forventet ferdig i løpet av november.

I Finnmarkgata arbeides det mandag-lørdag 07.00- 19.00 (vanligvis avsluttes arbeidene ca. 15.30).

Andre del - Økernveien og Kjølberggata

Arbeidene i Økernveien startet opp 14.10.

Arbeidene i Kjølberggata starter like etter at arbeidene er fullført i Finnmarkgata (forventes ferdigstilt i uke 48).

Forventet ferdigstillelse for arbeidet i begge veiene er våren 2025.

Rundt oppstart av arbeidene i Kjølberggata vil bussholdeplassen og fotgjengerovergang flyttes noen meter lenger sør og noen trær skal flyttes midlertidig.

Grunnet arbeidene i Økernveien vil gateparkeringen som Politiets utlendingsenhet benytter i gata ikke være tilgjengelige i anleggsperioden. Derfor vil Politiets utlendingsenhet parkere midlertidig i Tøyengata, rett nedenfor gamle Munch museum, fra og med uke 42. Når anleggsarbeidene er ferdige i Økernveien, vil de midlertidige parkeringsplassene i Tøyengata fjernes.

I forbindelse med arbeidene i Økernveien og Kjølberggata vil det bli støy fra bl.a. lastebiler i forbindelse med lessing, fresing av asfalt, skjæring av asfalt og stein, graving, komprimering og boring. Det kan bli behov for pigging av fjell og behov for bruk av vakuumgraver.

I Økernveien er planen å arbeide ca. 07.00-19.00 mandag - torsdag/fredag.

I Kjølberggata er planen å arbeide mandag-lørdag ca. 07.00-15.30.

Merk; Avvik kan forekomme og ved spesielle situasjoner – for eksempel dersom man støter på uforutsette ting i grunnen og arbeidene må gjennomføres samme dag - vil det kunne bli behov for å jobbe natt og/eller søndag. Dette vil i så fall bli varslet på forhånd.

Merk også at de sterkt støyende vil pågå i perioder og sjeldent kontinuerlig.

Det vil etableres lyd- og støvhette på pigghammer til graver. Det henges opp duk på byggegjerdene ved området hvor det må pigges. Entreprenøren etterstreber å legge de mest støyende arbeidene til dagtid (0800-1700). Ved kontinuerlig sterkt støyende arbeider (fra 0800-1700) vil det legges inn 1 times pause fra klokken 1100 - 1200.

Hvorfor gjøres det?

Hensikten med å etablere sykkelfelt på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute langs Ring 2. Eksisterende sykkelfelt på strekningen vil få høyere standard.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Kontakt oss

Nabokontakt i Braathen Landskapsentreprenør AS

Anneline Parken

Ta kontakt med Bymiljøetaten

Dokumenter og lenker

I 2015 vedtok bystyret en sykkelstrategi med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Sykkelstrategien ligger til grunn for arbeidet med Plan for sykkelveinettet i Oslo.