Krysset Stavangergata - Uelands gate - Jutulveien

Bymiljøetaten arbeidet våren 2024 med et forprosjekt for krysset Uelands gate X Stavangergata X Jutulveien. Prosjektet kartla mulighetene for å bygge om dagens rundkjøring til et signalregulert kryss.

Hvorfor gjør vi det?

På generelt grunnlag vil en kryssløsning bedre forholdene for myke trafikanter ved at kjørearealet blir mindre i et kryss enn i en rundkjøring. Med et redusert kjøreareal blir ganglinjene kortere ved at fotgjengere slipper å gå rundt rundkjøringen. Videre vil en kryssløsning muliggjøre at syklister i mindre grad blir liggende i blindsonen på yttersiden av bilistene.

Signalregulerte kryss muliggjør også for å prioritere kollektivtrafikken og bidrar til å bedre fremkommeligheten for bussen.

Et signalregulert kryss vil som hovedregel ha mindre kapasitet for biler enn en rundkjøring. Det vil derfor med samme antall biler, oppstå mer kø og forsinkelser enn med dagens rundkjøring.

Hva ble kartlagt?

Prosjektet hadde i oppgave om i første omgang legge til rette for etablering av en standard kryss løsning. Løsningen skulle på sikt kunne oppgradere lyskrysset til en høystandard sykkelløsning i forbindelse med utbyggingen av Uelands gate basert på Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023).

En oppgradering vil imidlertid kreve både erverv og en ny reguleringsplan. Det er ikke avklart hvor, eller eventuelt hvor mye, areal som er nødvendig for å etablere en høystandard sykkelløsning. Planlagt fremtidig løsning med separat sykkeltilrettelegging i krysset vil kreve noe større arealer enn det som er innenfor dagens regulerte veggrunn.

Standard kryssløsning tilpasset syklister:

Standard sykkelløsning i signalregulert kryss
Bilde: Oslo kommune

Bildetekst, standard sykkelløsning: I armer med sykkelfelt bør det anlegges sykkelbooks eller tilbaketrukket stopplinje for å prioritere syklende. De siste 10-30 meterne før sykkelboksen merks det opp sperrelinje.

Høystandard sykkelløsning tilpasset syklister:

Høystandard sykkelløsning i signalregulert kryss
Bilde: Oslo kommune

Bildetekst: En høystandard sykkelløsning er en løsning med separat sykkeltilrettelegging gjennom krysset, der syklende og kjørende skilles i større grad enn dagens rundkjøring. Dette reduserer konfliktflaten mellom syklende og kjørende. Løsningen gir videre færre systemskifter (mer sammenhengende tilrettelegging) for syklende.

Fremdrift

Våren 2024 jobbet forprosjektet med å kartlegge mulighetene og konsekvensene av ombygging. Det ble gjennomført dialog med Ruter og nødetatene før en endelig analyse ble ferdig i sommeren 2024.

Bymiljøetaten har sett nærmere på aktuelle løsninger for krysset og har kommet til at krysset kun eventuelt vil bli ombygd i forbindelse med sykkeltilretteleggingsprosjektet som skal i gang i Uelands gate.

For mer informasjon eller for å gi et innspill til arbeidet vårt:

Innspill fra innbyggere:

- 4. mars varslet vi naboene rundt tiltaksområdet om det pågående arbeidet. Da mottok vi innspill fra innbyggerne som vi har svart ut og som du kan lese her.

Poltikerorientering:

- Nordre Aker miljø-, plan- og samferdselskomite, 12. mars, 2024

- Sagene Miljø-, kultur- og byutviklingskomite, 13. mars 2024

Underlag:

Forenklet konseptvalgutredning (KVU) for Maridalsveien og Uelands gate (2023)

Prosjekterende:

ViaNova AS