Sykkeloppgradering i Stenersgata, Nygata og Biskop Gunnerus’ gate
Bymiljøetaten skal tilrettelegge for syklister i Biskop Gunnerus gate, Nygata og Stenersgata. Prosjektet inkluderer breddeutvidelse av fortau og av den sørlige trikkeholdeplassen i Biskop Gunnerus’ gate, og etablering av nye trær og grøntarealer som vil bidra til å gjøre byrommene triveligere.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal tilrettelegge for sykling mellom eksisterende sykkeltilrettelegging i Skippergata og Stenersgata øst for Ring 1. Med dette kobler vi sammen eksisterende anlegg og skaper en gjennomgående øst-vest-forbindelse.
Stenersgata
Vi planlegger å åpne Stenersgata mot Nygata for å legge til rette for varelevering til nordsiden av Stenersgata. Stenersgata blir enveiskjørt i retning øst, men tillatt for sykling i begge retninger. Det vil fortsatt være toveis trafikk fra Ring 1 til Oslo city parkeringsanlegg/varemottak. For økt trafikksikkerhet planlegges sykkelfelt inn mot kryssene i begge ender av Stenersgata. Når Stenersgata blir enveiskjørt på store deler av kvartalet muliggjør dette breddeutvidelse av fortauene. Det blir plass til beplanting og trær, i tillegg til benker og sykkelstativer. Belysningen vil også bli utbedret i Stenersgata, og overvannshåndteringen vil tilpasses ny gateutforming.
Biskop Gunnerus’ gate
Biskop Gunnerus’ gate er det ikke plass til eget sykkelanlegg i vestgående retning, men krysset med Skippergata vil strammes opp og muliggjøre kryssing av trikketraseen og kjørebaner i kryss med Skippergata i flere etapper for syklister som skal sørover i Skippergata. Fortauet utenfor Power i Biskop Gunnerus’ gate vil også bli utvidet i bredden, og kjørebanen redusert for å redusere muligheten for ulovlig stans i den i dag ganske brede kjørebanen.
Trikkeholdeplassen for trikk i østgående retning skal utvides, og langs kjørebanen planlegges sykkelfelt.
I krysset med Nygata / Strandgata vil det bli lagt til rette for stor venstresving for videre sykling i Nygata – Stenersgata.
Hvorfor oppgraderer vi?
Det er et mål om å øke sykkelandelen i Oslo, men det mangler tilrettelegging for syklister i området nord for Oslo S. Til tross for manglende tilrettelegging foregår nå sykling i blandet trafikk, både på fortauene og i kjørebanen.
Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Gatene som skal oppgraderes preges av svært mange fotgjengere og høy frekvens på passerende trikker og busser.
Hvor i sentrum?
Mellom eksisterende sykkeltilrettelegging i Skippergata og Stenersgata utenfor Spektrum via Biskop Gunnerus’ gate, nedre del av Nygata og Stenersgata vest for Ring
Hva skjer når?
Byggeplaner er under utarbeidelse. Det planlegges for anleggsstart våren 2026, men trafikksituasjonen i sentrum som følge av den midlertidige stengingen av Ring 1 må vurderes før vi kan anskaffe entreprenør. Gatene som skal oppgraderes er preget av svært mange fotgjengere og høy frekvens på passerende trikker og busser, og tidspunktet for gjennomføring må derfor koordineres med kollektivselskapene.
Hva skjer når?
Byggeplaner er under utarbeidelse. Det planlegges for anleggsstart våren 2025, men trafikksituasjonen i sentrum som følge av den midlertidige stengingen av Ring 1 må vurderes før vi kan anskaffe entreprenør. Gatene som skal oppgraderes er prege av svært mange fotgjengere og høy frekvens på passerende trikker og busser, og tidpunktet for gjennomføring må derfor koordineres med kollektivselskapene.
Rapporter og dokumenter
Konseptutvalgutredning (KVU) for Stenersgata