Suhms gate - tilrettelegging for gående og syklende

Bymiljøetaten er så godt som ferdig med forbedring av forholdene for gående og syklene i Suhms gate, mellom Kirkeveien og Gydas vei.

Hva skal vi gjøre?

Dagens gate skal utvides slik at det blir fortau og sykkelfelt på begge sider. I tillegg gjør vi en rekke oppgraderinger langs strekningen:

  • Alle gangfeltene på strekningen sikres bedre ved at de blir opphøyde og får bedre belysning

  • Langs hele strekningen blir det oppgradert gatelys

  • Nytt system for å håndtere overvann

  • Dagens sykkelfelt i østgående retning utvides til 2,2 meter bredde

  • Nytt sykkelfelt i vestgående retning blir opphøyd sykkelfelt med 2,2 meters bredde

  • Dagens bysykkelstativ ved bensinstasjonen utvides og flyttes nærmere NRK

Trær

For å få plass til å utvide gata er to trær nærmest gata like ved krysset Suhms gate/Kirkeveien felt. Disse blir erstattet med nye trær i nærområdet.

Hvor skjer det?

I Suhms gate, på strekningen fra Kirkeveien (Ring 2) til Gydas vei. Strekningen ligger i grensen bydel St.hanshaugen og bydel Frogner.

50 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - Failed to fetch

Hvorfor gjør vi dette?

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Blindern og Bislett. Tilrettelegging for syklende i Suhms gate vil kobles sammen med eksisterende sykkelanlegg videre ned Suhms gate og langs Ring 2.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for gjennomføring av prosjektet.

Hva skjer når?

Arbeidene i gata startet opp vinteren 2023/2024. Vi er nå hovedsakelig ferdig med våre arbeider i gata, men det gjenstår sluttføring av noe arbeider forbi bensinstasjonen, hvor det også pågår egne arbeider. I påvente av at dette skal bli ferdig, vil det være noe midlertidige løsninger her.

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Aslak Heggland
Telefon