Skippergata - oppgradering

Vi gjennomført forprosjekt for oppgradering av Skippergata.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten Oslo kommune har gjennomført forprosjekt for oppgradering av Skippergata. Forprosjektet beskriver hvordan vi kan få bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og fotgjengere på strekningen. Når prosjektet gjennomføres, vil det bidra til en vesentlig oppgradering av Skippergata og bli et viktig bidrag til et sammenhengende sykkeltilbud gjennom sentrum.

Områdereguleringen for gater og byrom i sentrum som ble vedtatt juni 2019 gir at strekningen skal opparbeides som flerbruksgate med sykkelanlegg. Det skal legges til rette for alle trafikantgrupper.

Gata planlegges å fortsatt være enveiskjørt nordover, med sykkelfelt kun i sørgående retning. Fortauene skal utvides, samt at det skal legges til rette for varelevering og gatemøblering. Det legges opp til fullstendig opprusting av overflater. Når gata uansett skal graves opp vurderes muligheten for oppgradering av infrastruktur i grunnen med fornyelse av vann- og avløpsrør, kabelanlegg, samt etablering av anlegg for overvannshåndtering. Dette vil innebære dype gravearbeider i gata.

Forprosjektet ble noe forsinket i påvente av avklaringer for vann- og avløpsrørene i gata. De opprinnelige planene la opp til å stabilisere grunnen i hele strekningen med spunt, for så grave en dyp grøft og legge nye vann- og avløpsrør. Denne løsningen er svært kostbar og omfattende. For å redusere kostnadene ser man nå på en løsning for de to kvartalene fra Myntgata til Tollbugata hvor eksisterende vann- og avløpsrør blokkes ut og nytt rør trekkes gjennom samme trasé som de gamle. Dermed blir det ikke behov for åpne, dype grøfter på hele strekningen. Alle stikkledninger til eiendommene må allikevel graves opp, samt at det krever store groper i hver ende av strekningen og ved alle kummer. Selv om løsningen omtales som gravefri, eller no-dig, er den langt i fra det, men den reduserer behovet for graving og spunting.

I kvartalene fra Tollbugata til Karl Johans gate er vann- og avløpsrørene oppgradert tidligere. I det øverst kvartalet, fra Karl Johans gate til Biskop Gunnerus gate er det ikke anledning til å bruke metoden som kalles utblokking. I dette kvartalet må det spuntes og graves tradisjonelle grøfter.

Hele Skippergata er bygget på ustabil grunn. Resultatet ser vi i form av at gata formelig bølger gjennom Kvadraturen, med store setninger og høydeforskjeller. Prosjektet planlegger derfor å bygge nytt bærelag for gata. Det innebære å fjerne cirka en og en halv meter av dagens veisåle, for så bygge "ny" gate av først grove, deretter finere masser. Parallelt legges det nytt anlegg for håndtering av overvann et i gata. Vi forventer at overvannsanlegget vil redusere dagens flomutfordringer når det kommer store nedbørsmengder. Om prosjektet realiseres vil det derfor ha betydelig innvirkning på alle som bor, eller drive virksomhet i gata.

Hva skjer når?

Forprosjektet er gjennomført. Anleggsgjennomføringen er foreløpig satt på vent inntil vi ser konsekvensene av stengningen av Ring 1. I ytterste konsekvens kommer ikke byggingen av Skippergata i gang før etter gjenåpningen av Ring 1. Ettersom prosjektet er tenkt gjennomført som samspillsentreprise vil det mest sannsynlig gå ett år fra kontraktsinngåelse med entreprenør til prosjektstart. Det forventes anleggsperiode på inntil to og et halvt år.

50 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - Failed to fetch

Kontakt oss

Prosjektdivisjonen

Alena Bakkan
Telefon