Reguleringsarbeid på Nedre Rommen 9-11

Hva skjer på Nedre Rommen?

Eiendoms- og byfornyelsesetaten har igangsatt arbeid med å regulere Oslo kommunes eiendommer på Nedre Rommen 9-11.

Hvorfor utvikler vi Nedre Rommen?

Området er en del av planprogram og veiledende plan for offentlige rom (VPOR) for Nedre Rommen som legger de overordnede rammene for nye byrom og forbindelser (gatetun, vei, gang- og sykkelvei, park), samt utvikling av boliger og offentlige og private formål. Det politisk vedtatte planprogrammet danner grunnlaget for den videre reguleringen av Nedre Rommen 9- 11, som er avsatt til boligformål og barnehage.

Utviklingen på Nedre Rommen skal bygge på stedlige kvaliteter med store tilliggende grøntområder, tilgjengelighet til marka og Rommensletta idrettspark. Boligene skal ha kvaliteter som supplerer det eksisterende boligtilbudet i Groruddalen, både i størrelse og boligtyper.

Hvor ligger utviklingsområdet?

Planområdet ligger på Nedre Rommen i Stovner bydel. Nedre Rommen ligger som en dalbunn mellom Romsås, Stovner og Grorud og er i dag et stort industri- og logistikkområde med potensial for byutvikling gjennom transformasjon.

Planområdet er en ubebygget tomt som i dag er brukt til lagervirksomhet og annen utleie. Tomten blir også brukt som snarvei ned til industriområdene på Nedre Rommen.
Tomten består grovt sett av to plan, hvor nederste plan er gruslagt og den øverste plan er dominert av kratt og annen vegetasjon.

Kart over området

Hva skjer videre

Eiendoms- og byfornyelsesetaten er nå i gang med å kartlegge de offentlige forbindelsene og uterommene som er i nærheten av prosjektområde, og som vil danne grunnlaget for den videre utviklingen av eiendommene langs Nedre Rommen og stasjonsområdet på Nedre Rommen T-bane.

Oppstart av planarbeidet vil bli varslet i løpet av høsten 2024 og alle har da mulighet til å si sin mening.

Det vil også bli gjennomført en spørreundersøkelse om Rommen T-banestasjon i høst. Informasjon om denne vil bli satt opp på stasjonsområdet.

Kontakt oss i Eiendoms- og byfornyelseetaten

Prosjektansvarlig
Anette Karlsnes
Kommunikasjonsrådgiver