Østre parkdrag - Barnas naturpark

Østre parkdrag på Ensjø skal fremstå som et grønt og frodig parkdrag med naturpreg og undervegetasjon.

Hva skal vi gjøre?

Parkdraget skal opparbeides i to deler.

Første del, som vi kom i gang med i november, gjelder området mellom Malerhaugveien, Gladengveien og Stålverksveien på Ensjø (se kart nedenfor)

Kartet viser prosjektets første fase
Kartet viser hele prosjektets første fase. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

I del to av prosjektet vil den resterende delen av Østre parkdrag, fra Malerhaugveien 14-18 til Ensjøveien opparbeides med gjennomgående turvei. I tillegg vil den resterende delen av Petersborgaksen ferdigstilles og Lillebergbekken gjenåpnes frem til Gladengveien, der den slutter seg til Hovinbekken. Både gjenåpningen av Lillebergbekken og Hovinbekken inngår i en større satsing Oslo kommune har for å gjenåpne flest mulig av Oslos lukkede bekke- og elvestrekninger. Oppstart for del to er avhengig av at en privat eiendomsutvikler gjennomfører en eiendomsprosjekt og er således utenfor kommunens kontroll.

I prosjektets første del skal vi etablere:

  • Asfaltert turvei med belysning og møblering
  • Grussti som binder turveiene sammen (grusstien vil ha midlertidig belysning)
  • I deler av Petersborgaksen vil det etableres granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam
    Området kalt Petersborgaksen får granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam
    Langs Gladengveien 5-7 ligger området som kalles Petersborgaksen. Her kommer kanskje prosjektets største inngripen, med granittdekke, bekkekanal med belysning og møblering, samt en liten dam. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten
  • Overvannsrenne med regnbed og flomskål langs turveien fra Malerhaugveien til Petersborgaksen
  • Områder med gressbakker og engarealer
  • Pergola i «Biblioteksparken»
  • Flere landskapsrom i Barnas naturpark (se beskrivelse under)
  • Gjenåpning av Lillebergbekken (se beskrivelse under)
  • Oppgradering av vann- og avløpskummer, samt ledninger i Stålverksveien (utføres for Vann- og avløpsetaten)

Se tegning av prosjektområdet

Barnas naturpark

Konseptet for parkdraget er Barnas naturpark, der målet er å gi barn og unge en naturopplevelse i nærmiljøet. Parkdraget skal være et sted i lokalsamfunnet der man kan oppleve flora og fauna, og et sted der barna får et sted å oppleve og lære om natur i byen.

Flere ulike landskapsrom skal utgjøre Barnas naturpark; Fuglesletta, Billebolet, Nøtteliten, Bolla pinnsvin, Andedammen, Vannløperen, Bålplassen og Steinrøysa. Her vil det blant annet være hotell for pinnsvin, ekorn, fugler og insekter, skulpturer, og muligheter for å brenne bål, leke og se på rumpetroll.

Gjenåpning av Lillebergbekken

Lillebergbekken har sitt utspring fra Hovindammen i nord og er sidebekk til Hovinbekken. Bekken renner i dagen fra Hovindammen sørover til Grenseveien. Fra Grenseveien og videre sørover har bekken ligget i rør siden 1960-tallet på grunn av industriutbyggingen. I 2020 ble bekken gjenåpnet mellom Grenseveien og Stålverksveien, i det som kalles Østre bekkedrag.

Østre bekkedrag
I Østre bekkedrag, på nordsiden av Stålverksveien, er Lillebergbekken løftet opp i dagen.

Gjenåpningen av Lillebergbekken fortsetter videre sørover i del to av prosjektet Østre parkdrag. I denne fasen gjenåpnes bekken på strekningen mellom Stålverksveien og Teglverkskroken. Bekken utformes med terskler som gir små vannfall.

Hva skjer når?

Gjennom mars måned har fremdriften i prosjektet vært god. Det dukker naturligvis opp uforutsette hindringer men prosjektledelsen har effektivt funnet løsninger og unngått forsinkelser.

Det er satt kantstein i Bibliotekparken
I Bibliotekparken er det nå satt kantstein langs den nye gangveien og det er murt en vannrenne som går langs gangveien, helt fra Malerhaugveien og ned i vannspeilet i Petersborgaksen.

Gangveien ble flyttet for å unngå å felle en ask
På nedsiden av Malerhaugveien 20 var gangveitraséen prosjektert gjennom en flott ask. For å unngå å felle treet ble gangveien flyttet flere meter ned i skråningen. Dermed måtte det bygges en støttemur i granitt for å sikre gangeien.

Det er bygget en stor kum midt i anlegget
Midt i anlegget er et et krysningspunkt for vann- og avløpsledninger. Dermed måtte det bygges en massiv kum og legges om en mengde rør.

Bekkedraget langs Stålverksveien 15
Langs Stålveirksveien 15 skal Lillebergbekken åpnes opp. Her ser vi kummen kommer opp fra og bekkedraget vannet skal ledes i.

Arbeidene pågår i Stålverksveien
Arbeidene for Vann- og avløpsetaten pågår for fullt i Stålverksveien. Her skal det støpes flere kummer og trekkes nye rør.

Utenfor barnehagen i Malerhaugveien 20
På nedsiden av barnehagen i Malerhaugveien 20 er rør og lysfundamenter satt og fundamentet til Gangveien er godt på vei. Om ikke lenge settes det kantstein også her. I dette området skal det også plasseres steinskulpturer og en steinsirkel.

Anleggsområdet er gjerdet inn og passasje mellom Gladengveien og Malerhaugveien er stengt
Hele anlegget er nå gjerdet inn. Dermed er tidligere gangsti mellom Malerhaugveien og Gladengveien stengt for gjennomgang. Gående kan benytte den rødmerkede stien langs Malerhaugveien 10B og videre ned mot Ensjøveien. Alternativt benytte Stålverksveien til Gladengveien, eller Malerhaugveien til Ensjøveien.

Prosjektets brakkerigg er satt opp i Petersborgaksen, mellom Gladengveien 5 -7.
Brakkeriggen står mellom Gladengeveien 7 og 9. Brakkeriggen skal fjernes uke etter påske.
Prosjektets brakkerigg er plassert i Petersborgaksen, ut mot Gladengveien. Brakkeriggen er planlagt fjernet uka etter påske for å kunne bygge Pertesborgaksen.

Faseinndeling i prosjktet
Prosjektet er delt i 6 faser. Ved henvisning til fremdrift i løpet av prosjektet er det disse fasene det vises til.

Anleggsområdet vil gå tett innpå boliger, næringsbygg og barnehage, og entreprenør legger opp til god dialog med naboene.

Hvor skjer det?

Østre parkdrag skal etableres i området mellom Malerhaugveien, Gladengveien og Stålverksveien på Ensjø.

50 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - Failed to fetch

Ulemper i anleggsperioden

Prosjektet vil i hovedsak medføre vanlig anleggsstøy. I enkelte perioder kan det bli behov for å utføre arbeid som medfører mer støy og det må påregens periodevis støvplager. Målsettingen er alltid å informere alle berørte i forkant.

Stålverksveien midlertidig stengt for biltrafikk

Fra torsdag 13. februar stenges vel 50 meter av Stålverksveien mellom innkjøring til Stålverksveien 2 og Gladengveien 15 (se kartutsnitt) for biltrafikk. På sørsiden settes sperringene på nedsiden av krysset mot Malerhaugveien, nedenfor avkjøringen til Stålverksveien 2. Stengningen vil medføre at vi midlertidig må sperre enkelte gateparkeringsplasser. Vi anmoder om å følge godt med på skilting i det aktuelle områder.

Stålverksveien stengt for gjennomkjøring fra 13. februar til ut juni
Rød markering viser hvor Stålverksveien er stengt for biltrafikk. Fortau er åpent for gående og syklende forbi anleggsområdet. Grønt område indikerer at gata er åpen for trafikk. Man vil ikke komme fra Gladengveien til Malerhaugveien. Trafikk til Malerhaugveien må gå via Grenseveien.

Sperringen er planlagt å vare ut juni. Omkjøring til/fra Grenseveien via Malerhaugveien/Grønvoll Allé

Prosjektet samarbeider tett med Vann- og avløpsetaten (VAV) og skal bistå VAV med å legge nye vann- og avløpsrør i prosjektets fase 1, samt å bygge flere nye kummer. Over vann- og avløpsrør skal vi legge rørene som skal føre vannet fra Lillebergbekken under Stålverksveien. Bekken skal føres i rør under veien og videre til en kum som skal bygges utenfor Gladengveien 15. Fra kummen skal bekken renne åpent langs Gladengveien 15.

Graving og bygging av ny infrastruktur i bygater innebærer ofte å flytte på eksisterende rør og kabler. På vinteren må grunnen først tines før det graves, eksisterende rør og kabler avdekkes og må eventuelt flyttes og etter at ny rør er på plass må alt trykktestes og renses før det fylles igjen. Alle arbeidsoperasjoner dypt i bygater, særlig vinterstid, er derfor tidkrevende. Arbeidene vil pågå til slutten av juni.

Vi beklager ulempene anleggsvirksomheten medfører.

Trærne i anleggsområdet

Prosjektet har høye ambisjoner for natur og økologiske verdier. Den lokale naturen er av de viktige kvalitetene på stedet, og vi har ønske om å styrke dette. Målsettingen er å bevare Edelløvskogen og store trær. Nye trær plantes der det mangler vegetasjon. Området er tenkt å skulle bli et sted for ro, men også for lek og opplevelse. Deler av parkdraget skal være skyggefulle mens andre deler skal være åpne og solrike.
Siden området har stått ubrukt så lenge, har en del uønskede arter fått etablere seg. Blant annet en uønsket poppeltrerekke, som delvis ble kuttet ned av tilgrensende borettslag. Det er også utført registreringer av russekål og andre uønskede arter i området. En rekke bartrær er også hugget. I anleggsperioden skal terrenget rundt trærne behandles med varsomhet og noen trær er fjernet grunnet dårlig kronestruktur, eller for å gi plass til andre trær. I forbindelse med anbudsbeskrivelsen har en arborist (trespesialist) utført registering av trær, og det er utarbeidet en rapport med vurdering av trærne.
Prosjektet har tenkt å styrke de økologiske verdiene ved å blant annet bygge fuglekasser, insekthotell og å plante inn 90 trær og flytte 10 verdifulle småtrær, som fuglekirsebær og alm. Der det er felt en del trær, hvor stammer og røtter skal utnyttes som habitat for innsekter og sopp. Det er også et område på 900 kvadratmeter som ikke skal berøres og som får stå i fred.

Hvorfor gjør vi dette?

Oslo vokser raskt. For å imøtekomme befolkningsveksten er det anslått et behov for rundt 100 000 nye boliger fram mot år 2030. Ensjø har en svært sentral beliggenhet i byen og egner seg godt for transformasjon fra tidligere bil- og lagerbaserte virksomhet, til et moderne bolig- og næringsområde.

Bibliotekparken, mellom Malerhaugveien 18 og 20, har vært benyttet som parkeringsplass. Her blir det park og gangvei.
Prosjektets sørligste del, mellom Malerhaugveien 18 og 20, kalles biblioteksparken. Frem til prosjektet startet ble området benyttet til bilparkering. Der bilene har vært parkert vil det anlegges gang-/sykkelvei og park. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Prosjektet bidrar til denne transformasjonen gjennom å skape attraktive og trygge byrom for nabolagets og bydelens innbyggere, i tillegg til bedre fremkommelighet for gående og syklende.

Relevante lenker

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er tiltakshaver
Norconsult er ansvarlig for prosjektering
Vann- og avløpsetaten er ansvarlig for oppgradering av vann- og avløpskummer, samt ledninger i Stålverksveien.

Entreprenør er SL Stenlegging AS.

Alle spørsmål og henvendelser vedrørende utførelsen av anleggsarbeidet rettes til entreprenørens nabokontakt:
E-post: oliwia@stenlegging.no
Tlf: 98 45 38 86

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder Aasulv Bygland
Merk e-posten med "Østre parkdrag"

Vann- og avløpsetaten

Prosjektleder Jane Ottsen Hollevik
Merk mail "Østre parkdrag"