Ullevålsveien - tilrettelegging for syklende og gående
Ullevålsveien fra Thor Olsens gate til Colletts gate har blitt oppgradert. Strekningen har fått bredere fortau, opphøyde sykkelfelt, tryggere busslommer og to småparker.
Hva har vi gjort?
Vi har tilrettelagt bedre for myke trafikanter i Ullevålsveien mellom Thor Olsens gate og Colletts gate. Arbeidet har inkludert blant annet en ombygging for å gjøre fortauene bredere og nye opphøyde sykkelfelt.
Det har innebært fjerning av all langsgående gateparkering (ca. 100 parkeringsplasser), med unntak av noen p-plasser ved St. Olav domkirke.
Tre vareleveringslommer har blitt opprettet:
- Schwensens gate og Waldemar Thranes gate
- Bjerregaards gate og Akersbakken
- Stensberggata og Frimannsgate
Utover det må varelevering foretas fra sidegater.
To mindre torg har blitt etablert ved Colletts gate og Schwensens gate. Torgene har fått grønne arealer som sikrer bedre håndetring av overvann. Det blir også lavere vegetasjon på stedet, samt fast dekke, sittebenker og ny belysning.
Ullevålsveien er definert som strøksgate i kommunedelplanen for torg- og møteplasser. En strøksgate skal i tillegg til å være en ferdselsåre, også tilrettelegges som møtested. Opparbeidelsen av de to mindre torgene legger til rette for økt byliv og blir ikke-kommersielle møteplasser.
Arealet på plassen ved Colletts gate har økt ved at søndre arm i krysset nå er stengt. Dette gir økt trafikksikkerhet ved at ulykker med høyresvingende bil og sykkel rett frem elimineres.
Taxiholdeplassen i krysset Ullevålsveien/Schwensens har blitt flyttet ut i Schwensens gate. Dette skal hindre den tidligere kjøringen over fortauet på stedet.
Hvor har vi oppgradert?
Ullevålsveien fra Thor Olsens gate til Colletts gate, en strekning på cirka 1,1 km.
Les om andre sykkelprosjekter i området.
Tidslinje for prosjektet
Reguleringsplanen ble vedtatt av Oslo bystyre 16. juni 2021. Klagefrist på planen var 13. september 2021. Følg saken i saksinnsyn - saksnummer 201802948.
Byggestart: mai 2023
Prosjektet ferdigstilt 26. september 2024
Hvorfor har vi gjort dette?
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Ullevålsveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Kjørefelt og sykkelfelt i Ullevålsveien var for smale i henhold til dagens standarder dagens standardmål i henhold til Oslos gatenormal.
På store deler av strekningen var sykkelfeltene dessuten plassert mellom langsgående gateparkering og kjørebane uten nødvendig avstand til parkerte bilers dørsone. Den tidligere løsningen tilfredsstilte derfor ikke dagens krav til sykkeltilrettelegging og trafikksikkerhet.
Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom St. Hanshaugen og sentrum. Sykkelfeltet i Ullevålsveien er nå koblet til eksisterende sykkelanlegg i Colletts gate og Louises gate, samt at det kan kobles mot fremtidige sykkelfelt iUllevålsveien fra Colletts gate mot Ring 2, Sognsveien fra Ullevålsveien til Thulstrups gate og Waldemar Thranes gate retning Ila.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Hvem er ansvarlig for prosjektet?
Bymiljøetaten er tiltakshaver og Isachsen Anlegg AS er utførende entreprenør.
Medvirkning i prosjektet
- November 2017
Prosjektside publisert på oslo.kommune.no - Mai 2018
Sendt ut varsel om oppstart av arbeid med reguleringsplan. Det kom inn 20 uttalelser i forbindelse med varsling av oppstart. Forhåndsuttalelsene med svar ble vedlagt som vedlegg i planforslaget. Alle dokumenter i saken ligger på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn, https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn. Saksnummer for reguleringssaken er 201802948.
I planfasen ble det lagt spesielt vekt på behovene til næringslivet for varelevering og ønsker om mer areal for salg eller servering på fortausareal. Det ble gjennomført intervju med logistikkaktører og gjennomført en spørreundersøkelse blant næringsdrivende på strekningen. Rapporten for dette arbeidet er vedlagt plandokumentene. - April 2020
Planforslaget lagt ut til offentlig ettersyn. Det kom inn 47 bemerkninger ved offentlig ettersyn som er besvart i plandokumentene. - Juni 2021
Planen ble vedtatt i Oslo bystyre. Det kom inn en klage på vedtaket. Klagen ble behandlet av Statsforvalteren som ga sitt svar juli 2022. Klagen ble ikke tatt til følge. - Mars 2022
Søknad om rammetillatelse (byggesøknad) for anleggsarbeidet sendt inn til Plan- og bygningsetaten. Byggesaken har saksnummer 202204782 på Plan- og bygningsetatens innsynssider. I forkant av søknaden ble det sendt ut nabovarsel. Det kom inn 14 merknader som alle er besvart i søknaden. - Juni 2022
Rammetillatelse gitt av Plan- og bygningsetaten - Januar 2023
Naboinformasjon på e-post vedrørende prosjektet - Februar 2023
Naboinformasjon på e-post vedrørende kontraktsignering med entreprenør Isachsen Anlegg AS - Mars 2023
Innlegg på møte i St. Hanshaugen bydelsutvalg - April 2023
Søknad om igangsettingstillatelse sendt til Plan- og bygningsetaten - Mai 2023
Naboinformasjon på e-post vedrørende dato for byggestart