Sandakerveien og Nycoveien - oppgradering
Bymiljøetaten bedrer tilretteleggingen for syklende, gående og kollektivreisende i Sandakerveien og Nycoveien. Prosjektet vil øke trafikksikkerheten, samt tilrettelegge for økt byliv og lokal overvannshåndtering.
Hva skal vi gjøre?
Vi skal oppgradere en ca. 650 meter lang strekning sentralt på Storo–Lillo i bydel Sagene. Prosjektet inkluderer oppføring av brede fortau og opphøyde sykkelfelt, samt tilrettelegging av holdeplasser for busser.
Målet er å forbedre framkommeligheten for myke trafikanter og øke trafikksikkerheten for alle brukergrupper. Samtidig legges det stor vekt på å sikre et grønt preg og forbedre oppholdsområder innenfor planområdet. Vi ser frem til å skape et mer trygt og estetisk tiltalende bymiljø.
I tillegg er det nødvendig med fornying av VA-anlegg. Prosjektet utføres derfor i tett samarbeid med Vann- og avløpsetaten (VAV).
For å gi gaten et nytt og grønt preg vil vi plante 12 nye trær langs østsiden av gaten i de to sørligste kvartalene. I tillegg vil vi bevare de eksisterende trærne i området. De nye trærne vil bestå av tresortene "fuglekirsebær" og "spisslønn". Vi skal også etablere regnbed langs gaten, som vil bli beplantet med en blanding av hardføre vakre planter som trives i både tørre og våte forhold. Regnbedene vil håndtere overvannet og bidra til å redusere belastningen på byens avløpssystem og minimere risikoen for oversvømmelser ved mye nedbør. Det vil også bli etablert flere benker langs gaten.
Oppgraderingen omfatter etablering av opphøyde røde sykkelfelt på begge sider av gaten. Sykkelfeltene vil bli 2,2 meter brede, med unntak bak bussholdeplassene hvor de reduseres til 1,8 meter av trafikksikkhetshensyn. De nye regnbedene og grøntarealene vil på deler av strekningen fungere som en buffer mellom biler og syklister.
For å forbedre trafikksikkerheten for gående, spesielt for skolebarn, skal vi også etablere en signalregulert fotgjengerovergang nord i prosjektet (mellom Sandakerveien 101 og 108). Fortauene vil gjennomgående bli 3 meter brede, med unntak av fortauet på vestsiden i Nycoveien som vil forbli 2,5 meter som i dag.
Vi skal videre opprettholde god kollektivdekning i den nye bygaten. Antallet bussholdeplasser langs strekningen vil bli opprettholdt, men for å tilpasse dem til den nye gateutformingen vil vi flytte alle holdeplasser litt nordover i forhold til dagens plassering. Bussholdeplassene vil få taktile ledelinjer og granittdekke.
I likhet med bussholdeplassene vil alle overganger ha tydelige ledelinjer. Vi legger stor vekt på tilgjengelighet for alle brukergrupper, og eksisterende vannrenner vil derfor fjernes for å skape en jevn overflate uten hindringer. I stedet for vannrenner vil vi gi fortauet tilstrekkelig fall slik at vann naturlig ledes bort.
Som en del av gateoppgraderingen vil beboerparkeringene utenfor Lillo gård og på strekningen mellom Amtmann Meinich gate og Treschows gate bli fjernet. De fleste parkeringsplassene langs strekningen er uoppmerkede. Antallet parkeringsplasser her vil variere litt ut ifra avstanden mellom de parkerte bilene. Men det er totalt ca. 17 plasser som fjernes.
Det vil imidlertid være 10 tilgjengelige beboerparkeringer i Sandakerveien på strekningen mellom Birch-Reichenwalds gate og Amtmann Meinich gate, hvorav 2 er HC-parkeringer. Det vil også være 2 vareleveringslommer på strekningen, en utenfor Nycoveien 2 og en utenfor Sandakerveien 78.
Hvor skjer det?
Prosjektet omfatter Sandakerveien fra Treschows gate og videre opp i Nycoveien til Vitaminveien.
Hva skjer når?
Anleggsarbeidet er planlagt fra september 2024 og varer frem til sommeren 2026. Arbeidstider er planlagt:
- Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
- Fredag: 07:00 – 16:00 (ved behov)
Avvik fra disse tidene kan forekomme ved behov.
Ved planlagte aktiviteter utenom ordinær arbeidstid (etter kl. 19:00), nattarbeid eller ekstra støyende arbeider, vil det sendes varsel via kommunens e-posttjeneste til berørte adresser. I tilfelle uforutsette hendelser, vil det bli forsøkt å gi beskjed om varighet og årsak så tidlig som mulig.
Det er etablert støy- og vibrasjonsmålere i gaten. Dette for å kontrollere at støy og vibrasjoner holdes innenfor regelverket. Det er gitt støydispensasjon for anleggsarbeidene av bydelsoverlegen.
I anleggsperioden kan følgende ulemper forventes:
- Støy og vibrasjoner
- Omlagte bussruter
- Støv
- Begrenset fremkommelighet (adkomst til parkering, boliger og varelevering opprettholdes)
- Fjernet gateparkering
- Enveisregulering av trafikken i nordgående retning
- Midlertidige gangpassasjer
Det vil bli satt opp skilting for omkjøring, og kjøremønsteret vil bli løpende optimalisert for å minimere ulemper.
Fra og med slutten av uke 47 åpnes det for toveiskjøring for buss mellom Vitaminveien og Birch Reichenwalds gate. Merk at det vil bli skiltet gjennomkjøring forbudt for alle unntatt buss. Det vil imidlertid være mulig for alle kjøretøy å kjøre til eiendommer og kjøpesenter i området. Endringen er ment å lette tilgangen for lokale besøkende og beboere i forbindelse med julerushet på Storo, samtidig som trafikkflyten gjennom anlegget holdes regulert.
For å sikre trygg skolevei for barn som må passere anlegget for å komme til Fernanda Nissens skole, er det laget en midlertidig rute. Det er satt opp skilt ved fotgjengerfeltet ved Rema 1000 som fører barna til en sti gjennom Lillo gård. Stien går på baksiden av byggene på Lillo gård, langs gjerdet til Lillo gård barnehage. Se den midlertidige ruten i skisse.
All gateparkering ble fjernet i uke 36 ved oppstart av prosjektet.
Ruteendringer for buss kommuniseres av Ruter på deres nettside (ruter.no) og i Ruter-appen. Vær oppmerksom på følgende:
- Bussruter inn mot sentrum stopper ikke ved Sandaker.
- Holdeplass Sandaker er midlertidig flyttet til Nordpolen.
Entreprenør for prosjektet er Isachsen Anlegg, og det benyttes helelektrisk utstyr i anleggsarbeidet.
Slik gjennomføres arbeidene i Sandakerveien og Nycoveien (med forbehold om endringer):
Fase 1:
Etablere midlertidig kjørebane på østsiden mellom Treschows gate til Birch-Reichenwalds gate.
Arbeid mellom Treschows gate og Amtmann Meinichs gate – Vestsiden
Forberedende arbeider i Nycoveien – Østsiden
Fase 2:
Arbeid mellom Amtmann Meinichs gate og Birch-Reichenwalds gate – Vestsiden
Fase 3:
Arbeid mellom Birch-Reichenwalds gate og Nycoveien - Vestsiden
Fase 4:
Arbeid i Nycoveien – Vestsiden
Fase 5:
Arbeider fra Treschowsgate – Amtmann Meinichs gate – Østsiden
Fase 6:
Arbeid mellom Amtmann Meinichs gate og Birch-Reichenwalds gate – Østsiden
Fase 7:
Arbeid mellom Birch-Reichenwalds gate og Nycoveien - Østsiden
Fase 8:
Arbeid i Nycoveien – Østsiden
Dette har blitt gjort hittil
21. august 2024 ble det holdt åpen kontorkveld/informasjonsmøte på Fernanada Nissen skole i forbindelse med byggestart. Til stede var Bymiljøetaten og entreprenør Isachsen.
19. august 2024 ble det sendt ut e-postvarslinger om oppstart av anleggsarbeidet i Sandakerveien og Nycoveien.
Arbeidet med reguleringsplanen ble igangsatt sommeren 2018. Reguleringsplanen ble sendt til politisk behandling i januar 2021, og ble vedtatt 24. november 2021. Etter vedtatt reguleringsplan ble det utarbeidet en byggeplan for prosjektet.
For informasjon og detaljer om plansaken se saksinnsyn (saksnummer 201806521)
Om du ønsker å få tilgang til oppdatert og relevant informasjon om byggesaken, kan du finne saken i sakinnsyn.
Arbeidene langs denne strekningen vil koordineres med andre gateopprustnings- og ombyggingsprosjekter i området, som gateopprusting Storokrysset-Sandaker, og Vitaminveien.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Sandakerveien og Nycoveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og vil kobles til fremtidig sykkelfelt i Vitaminveien. Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Storo-Lillo er et område under transformasjon fra industri til tett bebyggelse med boligformål og næringslokaler. For at Storo og Lillo skulle bli et attraktivt og sammenhengende byområde, med gode overordnede forbindelser, var det et behov for overordnede føringer for bymessig utvikling. Det ble derfor i 2015 utarbeidet en Tiltaksliste for det offentlige rom på Storo og Lillo
(TOR Storo-Lillo).
Oppgradering av Sandakerveien/Nycoveien er et viktig tiltak for å oppnå den ønskede utviklingen som fremgår av TOR Storo-Lillo. Tiltakslisten anbefaler at Sandakerveien og Nycoveien oppgraderes med tosidig fortau, sykkelfelt og beplantning, ettersom Sandakerveien og Nycoveien er viktige interne forbindelser i Storo-området. Det er skjedd store endringer i området Storo-Lillo, men den aktuelle strekningen har stort sett forblitt uendret siden 1970-tallet. Med de enorme endringene som er skjedd i området av bebyggelse, byliv, handel, trafikk, industri og infrastruktur i bakken, så er det på tide med oppgraderte løsninger som er i tråd med den øvrige byutviklingen i området.
Ettersom det er relativt høye bygg på hver side av gaten, er det viktig å etablere gatetrær som gir gaten et grønnere og frodigere preg. Etablering av vegetasjonsfelt med gatetrær og møblering vil virke skjermende for myke trafikanter og beboere langs gaten, samt være viktig for håndtering av overvann med drenering og infiltrasjon. Etablering av vegetasjonsfelt vil med andre ord gi et offentlig tilgjengelig grøntdrag gjennom området, og vil være viktig for den overordnede blågrønne strukturen på Storo-Lillo.
Dokumenter og plankart
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig for prosjektet.
Ombyggingen finansieres gjennom utbyggingsavtaler mellom Oslo kommune og private utbyggere i området.