Forprosjekt etablere Markveien til en gå- og sykkelprioritert gate
Forprosjektet foreslår å omregulere Markveien fra Olav Ryes plass til Torggata inkludert Ankerbrua og Søndre gate. I tillegg er Torvbakkgata inkludert i planforslaget, fordi det er behov for å håndtere overvann ved Torvbakkgata ned til Akerselva.
Hva skal vi gjøre?
Basert på konsptvalgutredningen Grünerløkka for gatebruk og byrom (2017) skal Markveien etableres som gå- og sykkelprioritert gate med bredere fortau. Kjøremønsteret skal tilpasses slik at trafikken reduseres til et minimum og gateparkeringen fjernes for å gi bedre fremkommelighet. Det skal gis bedre plass til gående og syklende. I tillegg foreslås det å etablere møbleringsfelt. Det skal tilrettelegges for varelevering i gaten og biladkomst til privat eiendom.
Oppdraget omfatter utarbeidelse av forprosjekt for Markveien med nødvendig forståelse, analyser, tegningsgrunnlag og kalkyle for gjennomføring og ny reguleringsplan for arealene.
Bestillingen fra Byrådet for miljø og samferdsel har konkretisert forprosjektet til å gjelde Markveien fra Grüners gate og ned til Søndre gate. Da det er et mål om at prosjektet skal forbedre forbindelsene til sentrum inkluderer prosjektet Ankerbrua og Søndre gate.
Prosjektet utvikles i tråd med Oslo kommunes gåstrategi for å tilrettelegge for en gangvennlig bystruktur. Da dette er en av hovedsykkelveiene i «plan for sykkelveinettet» har den en sentral sammenheng i øvrig sykkelveinett inn mot sentrum.
Kart med plassering av tiltaksområdet:
Hvorfor oppgraderer vi?
Prosjektet har tre effektmål:
- Bedre forhold for gående og syklende
- Bedre bymiljø (bedre forhold for beboere, oppvekst, opphold og rekreasjon, bedre overvannshåndtering)
- Bedre forhold for handel, næringsvirksomhet og kultur.
Prosjektets plangrenser:

Hva skjer når?
1. Områdeavgrensing
Bestillingen fra byrådet for miljø og samferdsel og innledende analyse har konkretisert forprosjektet til å gjelde Markveien fra Grüners gate og ned til Søndre gate. Da det er et mål om at prosjektet skal forbedre forbindelsene til sentrum skal Ankerbrua mot Hausmannsgate inkluderes. I tillegg inkluderes Søndre gate i prosjektet.
2. Medvirkning
I arbeidet med konseptvalgutredningen Grünerløkka 2017 ble det gjennomført et stort arbeid med medvirkning og Bymiljøetaten skal ikke gjøre dette arbeidet på nytt. Bymiljøetaten har dermed siden oppstart samlet informasjon fra de som bruker og bor i gaten i forhold til den konkrete bestillingen i forprosjektet. Vi har gjennomført en spørreundersøkelse med bred utsendelse og har hatt møter med LUKS, Ankerkvartalet, Grünerløkka seniorsenter, Grünerløkka kultur- og næringsforening, Akersløkka barnehage, Norges handikapforbund og Blindeforbundet.
Bymiljøetaten har vært i kontakt med flere interessenter i området underveis i planleggingen. Høsten 2023 ble alle i tiltaksområdet invitert til et åpent møte der prosjektet fikk flere innspill. Se under for presentsjon under les mer.
3. Prosjektering og utarbeidelse av tegninger, oppstart høst 2022
4. Reguleringsplanarbeid
- Følg plansaken hos Plan- og bygningsetaten her
Prosessen fra januar 2023 til november 2024
-
Oppstartsmøte med Plan- og bygningsetaten 12. januar 2023
-
Varsel om planoppstart 1. februar 2023. Frist for innspill 28. februar 2023
-
Informasjonsmøte om oppgradering av Markveien, Søndre gate og Ankerbrua: Arrangert 6. september 2023 i bydelshuset. 20 personer møtte og representerte ulike gårder, næringsliv og innbyggere. Presentasjonen som ble vist kan du se her.
-
Kart- og bestemmelsesmøte med PBE 27. oktober.2023
-
Komplett planforslag oversendt PBE: 28. november 2023
-
PBE kontrollerer om planen er komplett
-
Offentlig ettersyn: 6 uker. Høringsperiode: 08.04.2024 – 20.05.2024
-
Revidert planforslag etter offentlig ettersyn oversendt Plan- og bygningsetaten 16.10.2024
-
Plan og bygningsetaten klargjør nå planforslag og har kunngjort at det vil fremlegges to ulike forslag for politisk behandling.
-
Videre fremdrift
Alle datoer er tentative datoer da Bymiljøetaten må ha en bestilling på gjennomføring fra Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel for å starte arbeidene.
Oppstart gjennomføringsfase (B2): 2026
Byggestart: 2027
- Følg saken i saksinnsyn her
Prosjektets forankring til Plan for sykkelveinettet
Hensikten med å etablere sykkelgate på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom sentrum og Torshov via Grünerløkka. Sykkelgata i Ankerbrua/Torggata øst for Hausmannsgate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Torggata vest for Hausmannsgate, samt mot sykkelfelt i nord retning Torshov ved Grüners gate.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Kontakt oss
Bymiljøetaten
.
For mer informasjon:
- Konseptvalgutredning Grünerløkka, gatebruk og byrom, 2017
- Oslo kommunes gåstrategi 2023
- https://bicycleinfrastructuremanuals.com/manuals7/Bymiljoetaten-Gatenormal-for-Oslo 2020.pdf
- Bylivsgata Nedre Grünerløkka
Åpent møte 6. september, 2023: