Oppgradering av Henrik Ibsens gate og Løkkeveien

Bymiljøetaten startet våren 2023 plan- og reguleringsarbeidet for oppgradering og tilrettelegging av Henrik Ibsens gate og Løkkeveien for gående, syklede og kollektivtrafikk.

Hva skal vi gjøre?

I Henrik Ibsens gate skal det anlegges opphøyde sykkelfelt, og kryssene langs gata skal gjøres tryggere og mer oversiktelige for gående og syklende. Samtidig skal fremkommelighet og forutsigbarhet for kollektivtrafikken ivaretas på en god måte, og gata skal utvikles videre som en strøksgate, som blant annet innebærer at det skal tilrettelegges for opphold langs strekningen.

Løkkeveien skal stenges for gjennomgangstrafikk i kvartalet mellom Huitfeldts gate og Arbins gate. De tre øverste kvartalene mellom Henrik Ibsens gate og Arbins gate skal opparbeides som en bygate hvor myke trafikanter legger premisset for utformingen.

Det er gjennomført en mulighetsstudie for Henrik Ibsens gate som ble ferdigstilt i 2021. Denne danner utgangspunktet for plan- og reguleringsarbeidet som skal gjøres nå sammen med bestillingen fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel fra 8. juni 2022.

Hvor skjer det?

Prosjektområdet omfatter Henrik Ibsens gate fra første gangfelt ved ring 1 til og med rundkjøringen på Solli plass. I tillegg inngår de tre øverste kvartalene av Løkkeveien; fra Henrik Ibsens gate til Arbins gate.   Strekningen i Henrik Ibsens gate er ca. 800 meter. Strekningen i Løkkeveien er ca. 220 meter.

Planområdet ligger i bydel Frogner og bydel sentrum (administrert av bydel St. Hanshaugen).

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Henrik Ibsens gate og Løkkeveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Dagens sykkelfelt i deler av Henrik Ibsens gate er for smale i henhold til dagens standard og gatenormal og deler av strekningen er helt uten tilrettelegging.

Løkkeveien har i perioden 2019-2022 vært prøvestengt med bom. Byrådsavdeling for miljø og samferdsel har bestilt reguleringsplan for permanent stenging av gata og opparbeiding av Løkkeveien som en bygate. Dette innebærer at myke trafikanter som syklende og gående legger premisset for utformingen.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom sentrum og Oslo vest. Sykkelfelt i Henrik Ibsens gate vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Bygdøy Allé, Parkveien og Huitfeldts gate, samt mot fremtidige sykkelfelt langs Ring 1 og i Observatoriegata.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å fremme forslag til ny reguleringsplan for gatestrekningen.

Hva skjer når?

Rådgiver for gjennomføring av forprosjekt og reguleringsplanarbeid ble anskaffet våren 2023. Arbeidene ble startet opp etter sommeren 2023.

Forprosjektrapporten er planlagt ferdigstilt høsten 2024. Reguleringsplan på høring er planlagt i 2025 med påfølgende politisk behandling.

Medvirkning

Som en del av arbeidet med forprosjektet og reguleringsplanen, ble det i november 2023 gjennomført et åpent medvirkningsverksted der både eiere, næring, offentlige virksomheter og andre interessentgrupper i området ble invitert.

En oppsummering av dette arbeidet finner du her

Invitasjonen til medvirkningsverkstedet finner du her

Saksinnsyn

Følg saken i Saksinnsyn

Kontakt oss

Vilde Moltu Haaby, prosjektleder Bymiljøetaten
Telefon: 21 80 21 80
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no