Tilrettelegging for buss i Henrik Ibsens gate

Statens vegvesen stenger Ring 1. For å redusere ulempene dette medfører, har vi satt inn ulike tiltak, deriblant holdeplasstiltak for buss i Henrik Ibsens gate.

Hva har blitt gjort?

• Etablering av nytt kjøremønster for regionbusser fra vest med endeholdeplass i Henrik Ibsens gate og mulighet for å snu i rundkjøringen ved Parkveien.

• Regionbussene som kommer fra vest inn Munkedamsveien vil få siste holdeplass ved Abelhaugen.

• Etter siste holdeplass kjører bussene frem til en venteplass langs fortauet inn mot Slottsparken. Det etableres i alt syv venteplasser (steder hvor bussene har pause mellom hver bussavgang).

• På sørsiden av Henrik Ibsens gate har det blitt to nye bussholdeplasser. De nye holdeplassene kom i kvartalene mellom Hansteens gate og Huitfeldts gate, og mellom Kronprinsens gate og Ruseløkkveien, som blir nærmeste holdeplass til Nationaltheatret.

• Veibanen i Henrik Ibsens gate reasfalteres mellom Parkveien og Ruseløkkveien.

• Sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate tas bort i perioden Ring 1 er stengt for å gjøre plass til bussene. Arbeidet med dette begynner 2. april. Som kompenserende tiltak for fjerningen av sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate vil vi tilrettelegge for syklende i Løkkeveien og Dronning Mauds gate. Dette blir gjort innen Ring 1 stenges 1.juli.

Hvorfor gjør vi det?

Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.

Regionbussene som vanligvis bruker Ring 1 på vei fra vest til Oslo bussterminal har behov for midlertidig endeholdeplass i nærheten av Nationaltheatret. Ved endeholdeplassene må det være venteplasser I Henrik Ibsens gate vil i stengeperioden tilrettelegge for syv slike plasser. For å få til dette, må sykkelfeltet i Henrik Ibsens gate fjernes til fordel for bussoppstilling. Det blir tilrettelagt for sykling i Løkkeveien og Dronning Mauds gate for å sikre en god kobling mellom Rådhusplassen og Parkveien/Henrik Ibsens gate i perioden Ring 1 er stengt. Ring 1 stenges 1. juli 2024.

Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:

• Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner
  • Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk
  • Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende
  • Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken

Når skjer det?

Etablering av nytt kjøremønster i Henrik Ibsens gate og arbeidet med nye venteplasser begynte i starten av april, og opprettholdes i hele perioden Ring 1 er stengt. Ring 1 stengte 1. juli 2024.

Relevante lenker og prosjekter i nærheten

Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1

Marit Stadheim

postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)