Tilrettelegging for sykkel i Løkkeveien og Dronning Mauds gate, samt enveiskjøring i Ruseløkkveien

Statens vegvesen stenger Ring 1 midlertidig For å redusere ulempene dette medfører, gjennomfører vi ulike tiltak, deriblant sykkeltiltak i Løkkeveien og Dronning Mauds gate, samt enveiskjøring i Ruseløkkveien.

Hva skal vi gjøre?

  • Sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate tas bort i perioden Ring 1 er stengt for å gjøre plass til bussene.

  • Som kompenserende tiltak for fjerningen av sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate vil vi tilrettelegge for syklende med en ny løsning i Løkkeveien og Dronning Mauds gate

  • I Løkkeveien/Dronning Mauds gate vil vi lage en separat sykkelvei fra Løkkeveien og ned til eksisterende sykkelvei langs Nasjonalmuseet, som kobler seg på sykkelveien over Rådhusplassen.

  • Som en del av etableringen av sykkelveien vil også krysset mellom Ruseløkkveien, Løkkeveien og Dronning Mauds gate strammes inn, slik at det blir kortere avstand for gående å krysse over veien.

  • I Ruseløkkveien blir det enveiskjøring i sørvestgående retning fra Løkkeveien til Cort Adelers gate.

  • To HC-plasser flyttes fra Dronning Mauds gate til Ruseløkkveien.

Hvor skjer det?

Trykk på de blå markørene på kartet for å lese om tiltakene.

Hvorfor gjør vi det?

Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. For å redusere ulempene som stengingen medfører, vil Bymiljøetaten sette inn flere avbøtende tiltak i byen.

Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:

  • Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner
  • Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk
  • Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende
  • Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken

Regionbussene som vanligvis bruker Ring 1 på vei fra vest til Oslo bussterminal har behov for midlertidige reguleringsplasser (steder for korte stopp og pause). Henrik Ibsens gate vil i anleggsperioden tilrettelegges for syv slike plasser. For å få til dette, må sykkelfeltene i Henrik Ibsens gate fjernes til fordel for bussoppstilling. Det er derfor nødvendig å finne alternative traséer for syklende mens Ring 1 er stengt. Hensikten med tiltakene i Løkkeveien og Dronning Mauds gate er å sikre en god kobling for syklende mellom Rådhusplassen og Parkveien/Henrik Ibsens gate mens arbeidene pågår.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Når skjer det?

Arbeidene startet opp i Dronning Mauds gate i månedsskifte mai/juni 2024. Flyttingen av HC-plassene fra Dronning Mauds gate til Ruseløkkveien og enveiskjøringen skjedde i begynnelsen av juni. Sykkelveien er planlagt åpnet i september. Legging av gatestein på utvidet fortau i Løkkeveien vil pågå utover høsten.

Relevante lenker og prosjekter i nærheten

Kontakt

Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1

Marit Stadheim

Telefon

23 48 20 30

E-post

postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)