Området nord for Ring 1 – trafikkreduserende tiltak

Ring 1 er stengt. For å redusere ulempene av dette, setter vi inn trafikkreduserende tiltak for å skjerme boligområdene nord for Ring 1 for økt biltrafikk.

Hva har blitt gjort?

  • Hev-/senkpullerter i krysset mellom Akersgata/Ullevålsveien på den ene siden og Thor Olsens gate/Akersveien på den andre, har blitt satt opp for å forhindre gjennomkjøring for andre enn nødetater, og syklende, samt kjøretøy tilknyttet vinterdrift (måking og strøing).

  • Enveisregulering i Akersbakken (mellom Bergstien og Akersveien mot øst) og Casparis gate (hele lengden mot Waldemar Thranes gate).

Adkomst til Thor Olsens gate vil skje via Fredensborgveien.

Analyser fra Statens vegvesen viser at flere gater i Fredensborg-/Hammersborg-området vil bli brukt som snarveier når Ring 1 er stengt. Disse gatene er ikke dimensjonert for stor trafikk, og vil være belastende for naboer i området. Det vil bli brukt hev-/senkepullerter slik at fremkommeligheten for nødetatene opprettholdes. Adkomst til alle eiendommene vil ivaretas.

Trykk på de blå markørene på kartet for å lese om tiltakene.

Hvorfor gjør vi det?

Statens vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 innebærer store konsekvenser for trafikksystemet i Oslo sentrum. Formålet med disse tiltakene er å skjerme boligområdene nord for Ring 1 for økt biltrafikk.

Boligområdet nord for Ring 1 vil bli en snarvei når Ring 1 stenges. Disse boliggatene er ikke dimensjonert for stor trafikk, og flere av bygårdene i området er også dårlig fundamentert, noe som gjør de sårbare for setningsskader og rystelser. Uten tiltak vil gatene også bidra til at det blir dårlig trafikkavvikling i sentrum. Hev-/senkpullerter og enveisreguleringer er tiltak som er avgjørende for å forhindre økt trafikk i disse gatene.

Formålene med Bymiljøetatens avbøtende tiltak:

  • Sikre fremkommelighet for nødetatene og andre kritiske funksjoner

  • Skjerme boliggatene nord for Ring 1 for økt biltrafikk

  • Opprettholde et trafikksikkert og fremkommelig tilbud for gående og syklende

  • Opprettholde fremkommeligheten for kollektivtrafikken

Adkomst til eiendommer og trafikkavvikling

Adkomst til alle eiendommer sikres.

  • Det vil være mulig å kjøre mellom Thor Olsens gate og Akersgata frem til hev-/senkpullertene heves 1. juli.
  • Når pullertene er oppe, vil Thor Olsens gate og Akersveien får adkomst fra Fredensborgveien eller Rosteds gate.
  • Akersgata og Keysers gate får adkomst fra Ullevålsveien eller Pilestredet.

Gjennomkjøring for vare- og nyttetransport

For å ivareta nødvendig bylogistikkfunksjon i byen, ønsker Bymiljøetaten å åpne Thor Olsens gate for gjennomkjøring for vare- og nyttetransport mellom kl. 10 – 13 på hverdager.

Dette er et pilotprosjekt som vil justeres og tilpasses etter behov.

Når skjer det?

Arbeidet med byggingen av hev-/senkpullertene begynte i april 2024, og enveisreguleringene ble innført i etterkant av dette. Ring 1 stenges 1. juli 2024, og pullertene settes opp samtidig.

Støyende arbeider

Det vil generelt være normal anleggsstøy, ettersom det skal legges ny kantstein og graves nye tilkoblings- og dreneringstraseer. Det vil gjelde kun en kort periode for å bygge tiltaket.

Relevante lenker og prosjekter i nærheten

Kontakt

Prosjektleder for Bymiljøetatens arbeid med Ring 1

Marit Stadheim

Telefon

23 48 20 30

E-post

postmottak@bym.oslo.kommune.no (E-post merkes Ring 1)