Midlertidig forbud mot elbil i kollektivfelt

Statens vegvesen stenger Ring 1 midlertidig. For å redusere ulempene dette medfører, setter vi inn ulike tiltak. For å sørge for god fremkommelighet for kollektivtrafikken, fjerner vi adgangen for elbiler til å kjøre i kollektivfeltene i Oslo midlertidig fra 6. mai.

Hva skal vi gjøre?

• Innføre midlertidig elbil-forbud i kollektivfeltene i Oslo.

• Hydrogenbiler er unntatt forbudet, og kan fortsatt kjøre i kollektivfeltene.

Bymiljøetaten har ikke hjemmel for å gi andre kjøretøy enn de som er særskilt nevnt i forskriften tilgang til bruk av kollektivfeltene. Bymiljøetaten kan ikke gi dispensasjon til bruk av kollektivfeltene for enkeltpersoner, og det er ikke mulig å søke om dette.

Hvor skjer det?

Elbil-forbudet i kollektivfelt gjelder i hele Oslo. Statens vegvesen innfører også forbud for elbil i kollektivfeltene på riks- og europaveger i Oslo og Akershus .

Hvorfor gjør vi det?

Statens Vegvesens midlertidige stenging av Ring 1 vil føre til økt trafikk på vegnettet, og det er behov for å legge bedre til rette for framkommeligheten for kollektivtrafikken. Elbiler har kunnet kjøre i kollektivfelt når det er to eller flere i bilen, men andelen elbiler i kollektivfelt har vært så stor at det tidvis har ført til forsinkelse for bussene. For å sørge for best mulig flyt i kollektivtrafikken og en enhetlig regulering av kollektivfeltene på tvers av statlig og kommunal veg, har Bymiljøetaten valgt å følge etter Statens Vegvesen og fjerne adgangen for elbiler i kollektivfeltene på kommunale veier mens Ring 1 er stengt.

Når skjer det?

Omskilting på de kommunale vegene startet 6. mai og var ferdig innen 1. juni.
Omskiltingen på riks- og europaveger i Oslo og Akershus skjedde i perioden 6. - 7. mai. Skiltene gjelder fra den dagen de er satt opp.

Oversikt over kommunale gater med kollektivfelt
Rolf Wickstrøms vei
Tøyenbekken

Relevante lenker