Bylivsgata Grønland
Med midlertidige tiltak er det tilrettelagt for økt byliv med opphold og aktivitet. Det er besluttet å forlenge perioden til bylivsgata som et trafikkreduserende tiltak i forbindelse med Statens vegvesens stenging av Ring 1.
Bylivsgata Grønland er bygget som aktivitetsgate i en tradisjonell bygate med etablert torg, næringsliv med butikker og restauranter. Det er tilført grønne miljøskapende områder for å skape trivsel for alle.
På gatestrekningen Lakkegata til Tøyenbekken er det anlagt et nytt kjøremønster med avbøtende tiltak i gaten og i området rundt. Arealet utenfor Grønland torg er utvidet med beplantning og sittekanter og gaten er stengt for gjennomkjøring.
Tilsammen er 600 kvadratmeter fylt med sittemuligheter og bynatur med benker, stokker og plantebed. Det er plantet vekster fra lav- og innlandet, engmatter, urter, stauder, busker og blomster. 80 kvadratmeter er tilrettelagt for næringslivet som har flyttet serverings- eller salgsarealet sitt ut i gaten.
Dette er det nye midlertidige kjøremønsteret på Grønland, innført fra 23. mai, 2023:
Grønt skravert felt viser strekningen for bylivsgata.
Blå prikker viser laste-/losseplasser for varelevering.
Oransje pil viser endret kjøreretning.
Rød pil viser omregulering fra toveiskjøring til enveiskjøring
Blå strek viser vei stengt for gjennomkjøring
Lilla piler viser etablerte kjøreretninger som gjelder så lenge bylivsgata er etablert.
Basert på evalueringen av fjorårets bylivsgate er kjøremønsteret endret for å avlaste trafikk i Breigata og Lakkegata:
-
Hovedkonseptet er det samme som i fjor, ved at Grønland stenges med skilt på oversiden av Grønland torg, og at den enveiskjøres på strekningen mellom Lakkegata og og Motzfeldts gate.
-
Kjøreretningen i Lakkegata og Breigata snus ikke i år, men man snur kjøreretningen i Motzfeldts gate slik at trafikken kan kjøre opp og ut Norbygata.
For å bidra til trafikkreduksjon i området vil det også gjennomføres flere endringer i kjøremønsteret som samkjøres med etablering av Bylivsgata Grønland:
-
Platous gate mellom Grønlandsleiret og Norbygata stenges med skilt
-
Platous gate mellom Tøyengata og Norbygata enveiskjøres sørover
-
Tøyenbekken nord for Grønlandsleiret enveiskjøres nordover
Det vil også iverksettes avbøtende tiltak:
-
Det forventes ingen trafikkøkning i Lakkegata og Breigata, men det er etableret gangfelt og taktile heller for krysning over Breigata ved Lakkegata, der det er mye fotgjengertrafikk
-
Det er gjort justeringer i krysset Motzfeldts gate x Breigata for å gjøre det mer smidig å svinge oppover i Motzfeldts gate for store kjøretøy, og lettere for fotgjengere å krysse gatene.
-
På sørsiden av gata Grønland er en dedikert vareleveringslomme skiltet og gjør det lettere for bybetjentene å håndheve ulovlig parkering fra privatbiler, med hensikt å redusere trafikk inn i Motzfeldts gate.
-
Vareleveringen i Lakkegata vil tidsreguleres med hensikt å redusere trafikkmengden i gata, som medfører videre trafikk inn i Breigata.
Tilgjengelighet for nødetatene
Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og bylivsgata er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid mulighet til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke sperres av slik at det forsinker eller hindrer deres arbeid.
Øvrig tilgjengelighet
Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.
Vedlikehold
Bylivsgatene har egne byverter som har daglig tilsyn med tiltakene om sommeren. Bymiljøetaten har en egen driftspatrulje som følger opp de fysiske tiltakene og som gjør vedlikeholdsarbeid. Skjøtsel med vanning og stell av det grønne er ivaretatt av entreprenør.
Medvirkning
Det er gjennomført en medvirkningsprosess med offentlige aktører, næringsliv og innbyggere. Hensikten med prosessen er å avdekke hvilke krav, behov og ønsker som finnes. Prosjektet er fortløpende justert etter innspill i denne prosessen.
Evaluering
Bylivsgata Grønland evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det blir gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og oppholdsaktivtet før og underveis i prosjektet.
Varighet
Bylivsgata Grønland ble første gang etablert sommeren 2023. Når den ble bygget opp igjen sommeren 2023 var den planlagt å skulle stå frem til oktober 2024. Det er nå besluttet å videreføre bylivsgata som et trafikkreduserende tiltak i forbindelse med Statens vegvesens stenging av Ring 1. Det er forventet en trafikkøkning på Grønland som omkjøringsvei til blant annet Galgeberg og bylivsgata er ment som mottiltak da ingen av gatene er dimensjonert for ytterligere trafikkøkning.
Det innebærer at Bylivsgata Grønland ikke blir rigget ned i oktober som planlagt, men har mulighet til å bli stående til åpningen av Ring 1 i 2027. Det er imidlertid ikke tatt stilling til hvor lenge den skal stå og den er etablert som et midlertidig tiltak så kan den rigges ned eller tilpasses på kort tid.
Økt belysning i området
Det ble høsten 2024 etablert to nye stolper med 4 nye armaturer i krysset Grønlandsleiret x Motsfeltzgate. Det er innført døgnbelysning i nedgangen fra Olafiagangen til t-banen og langs veggen til bussterminalen. I tillegg er armaturene i brua under Nylandsveien skiftet ut for å gi økt belysning.
Gjenbruksplan og materialbruk
Når gatene rigges skal alle materialene som er brukt, om- eller gjenbrukes i andre kommunale prosjekter. For eksempel ble trestokkene fra Bylivsgata Grønland 2022 plassert ved prosjektet ved flerbrukshallen på Tøyen.
OMA Awards
I 2023 mottok Bylivsgata Grønland prisen for Årets høydepunkt under OMA Awards.
Leverandører og samarbeidspartnere
Landskapsarkitekt: SLA
Etablering: Agaia, Eurostar og Veidrift (nå Ramudden)
Drift og vedlikehold: Agaia
Kontakt oss
Bykuben
Bymiljøetaten
Tidligere bylivsgater:
Les om Bylivsgata Grønland 2022
Les om Bylivsgata Kirkegata 2022