Maridalsveien - tilrettelegging for myke trafikanter fra Brekke til Hammeren

Det arbeides med reguleringsplan for Maridalsveien i marka. Formålet er å bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten langs Maridalsveien.

Hva skal vi gjøre?

Formålet med planarbeidet er å øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten på Maridalsveien, særlig for dagens hovedgruppe av myke trafikanter som er syklister og rulleskiløpere. Planforslaget sikrer at det kan etableres tosidig utvidet skulder langs Maridalsveien, og at det samtidig blir tatt hensyn til de spesielle forholdene i Maridalen knyttet til vern.

Planforslaget innebærer utvidelse av veibanen, slik at det blir plass til tosidig utvidet skulder. Veien utvides hovedsakelig mot øst, og eksisterende senterlinje forskyves derfor mot øst. Dette for å gi avstand til gårder/husmannsplasser og gå klar av kulturminner i størst mulig grad. Det legges opp til en kjørefeltbredde på 6,5 meter, med en 2 meter bred skulder på hver side av kjørefeltene. Grøft utenfor asfaltert areal vil ha varierende bredde og skal vegeteres.

Det er gjort tilpasninger langs hele strekningen for å minimere negative konsekvenser for kulturmiljø, kulturminner, vegetasjon, naturmangfold m.m. Ved Brekke og ved Hammeren er det lagt opp til løsninger med fortau i tillegg til utvidet skulder. Det avsettes areal til etablering av fordrøyningsareal med rensing (f.eks. fangdam, regnbed, våtmark e.l.) fire steder langs strekningen. Disse vil bidra til å rense overvann før det renner videre til drikkevannskilden. Det avsettes også areal til tre nettstasjoner som må flyttes som følge av tiltaket.

Parkering

Området ved Brekkekrysset, som i dag benyttes til parkering, vil vurderes skiltet med parkering forbudt for å gi plass til veiskulder, øke oversiktligheten og dermed trafikksikkerheten og fremkommeligheten.

Natur- og kulturminnevern

Maridalen har en spesiell status når det gjelder verneverdier slik som natur- og kulturminneverdier samt nærheten til drikkevannskilden. Dette ivaretas i planforslaget.

Trær

Planforslaget går inn for minst mulig naturinngrep ved å foreslå løsningen veiskulder. Bymiljøetaten vil samtidig gjøre det vi kan for å fjerne færrest mulig trær. Enkelte steder er det likevel nødvendig å fjerne noen trær, slik som langs jordekanter hvor trærne holder på å dø pga. pløying som ødelegger røttene. I et par skogholt vil det også bli tynnet for å redusere faren for viltpåkjørsler.

Her kan du lese mer om planen i Plan- og bygningsetatens saksinnsyn.

Hvorfor gjør vi dette?

Prosjektet er initiert av Byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS), med bakgrunn i tidligere Friluftsetatens, nå Bymiljøetatens (BYM), «Flerbruksplan for Oslo kommunes skoger 2007-2015», vedtatt av bystyret 08.02.2007. Bystyrets vedtak lyder: «Det anlegges asfaltert sykkelvei på veiskulderen langs Maridalsveien».

Maridalsveien mellom Brekke og Hammeren benyttes i dag som fast treningsarena for treningssyklister, rulleskibrukere og joggere. I tillegg benyttes veien av bilister, buss, næringsdrivende, syklister, turgåere og hesteryttere. Veibanen deles derfor av både myke og harde trafikanter, noe som er lite gunstig med tanke på trafikksikkerhet. Syklister i veibanen fører ofte til at biler blir liggende bak, og det skjer hyppige forbikjøringer på strekningen. Denne kombinasjonen av brukergrupper på Maridalsveien, som er en relativt smal vei som følger terrenget, gjør at det kan oppleves uoversiktlig å kjøre på den. Situasjonen med tanke på trafikksikkerhet og fremkommelighet er i dag lite gunstig, og det oppleves som utrygt for alle grupper av myke trafikanter å ferdes langs veikanten.

Det er ingen tilrettelegging for myke trafikanter langs Maridalsveien mellom Brekke og Hammeren i dag. Med satsningen på sykkelveiutbygging i Oslo kommune, deriblant i Maridalsveien på strekningen sør for planområdet, vil man kunne anta at andelen brukere også vil øke i fremtiden. I tillegg viser tellingene at rulleskiløpere og syklister ikke har et godt alternativ til Maridalsveien. Dagens veibredde og utforming er hverken tilpasset dagens eller fremtidig økt bruk.

Hele planområdet er underlagt vern. Forvaltningen av området skal skje i henhold til Maridalen landskapsvernområde. Det har derfor vært viktig å finne en løsning som både hensyntar verneverdiene i Maridalen, samtidig som man imøtekommer brukernes behov og trafikksikkerheten til myke trafikanter. Utvidet skulder har et moderat arealinngrep sammenlignet med gang- og sykkelvei, og er det alternativet som vurderes til å best ivareta dagens hovedbrukergruppe av myke trafikanter – syklister og rulleskiløpere. Samtidig vil utvidet skulder bedre forholdene for alle grupper av myke trafikanter langs strekningen.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å fremme forslag til ny reguleringsplan for strekningen.

Hva skjer når?

Arbeidet med planen har pågått over flere år. Grunnet hensyn til Maridalen landskapsvernområde med naturvern og kulturminnevern, nærhet til drikkevannskilden og øvrige hensyn tilhørende området, har det medført behov for ytterligere utredninger og undersøkelser enn hva som er vanlig for reguleringsplaner i Oslo.

Dette har blitt gjort hittil:

  • 2010: Forprosjekt med 4 alternativer

  • 2012: Varsel om oppstart av planarbeid og utarbeidelse av reguleringsplan med to alternativer (utvidet skulder og separat gang- og sykkelvei)
  • 2013: Beslutning om utarbeidelse av konseptvalgutredning for alternativene, og deretter fremme reguleringsplan med kun ett alternativ
  • 2014: Planprogram ferdigstilt
  • 2016: Planprogram fastsatt
  • 2017: Konseptvalgutrening (KVU) og konsekvensutredning (KU) ferdigstilt
  • 2018: Konseptet utvidet skulder forankres hos Bymiljøetaten og Byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS)
  • 2019: Oppstart reguleringsplan utvidet skulder
  • 2020: Første utkast planforslag oversendes PBE
  • 2019 -2022: Div. undersøkelser og rapporter vdr. biologisk mangfold, overvannshåndtering, trafikksikkerhet, trær (arboristvurdering), geoteknisk grunnundersøkelse og to arkeologiske prøvegravninger.
  • 2022: Varsel om utvidet planområde
  • 2023: Høringsutkast av planforslaget ble oversendt PBE februar 2023
  • 2023: Planforslaget ble vurdert som komplett av PBE 26.06.2023.
  • 2023: Beslutning om offentlig ettersyn
  • 2023: Planforslaget lå ute på offentlig ettersyn fra 18.09.2023 til 30.10.2023.

Dette skjer fremover:

  • Planforslaget ble sendt til politisk behandling i desember 2024, og ligger nå til behandling der fortløpende.
  • Avhengig av vedtak og finansiering, er det forventet at anleggsarbeidet kan starte tidligst i 2026, trolig i 2027.

Relevante lenker:

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Hege Selbekk
Telefon