Lunden er rustet opp

Det er investert betydelig for å tilrettelegge gata bedre for myke trafikanter, og tiltakene vil forhåpentligvis bidra til økt byliv i området.

Hva har vi gjort?

For å tilrettelegge bedre for gående og syklende har det vært en forutsettetning å bygge bredere fortau, samt at vi har forsøkt å redusere hastigheten på biltrafikken. Det er også gjort store forbedringer for å håndtere overvannet lokalt. Vi har bygget hastighetsreduserende innsnevringer med regnbed, men beholder toveis biltrafikk i gata. Vi takker omgivelsene for tålmodighet med oss i anleggsfasen

Det er etablert park på nedsiden av hotellet
Nedenfor hotellet er det nå bygget en park der det tidligere var parkeringsplass.

For å senke hastigheten har vi bygget fire sjikaner, eller innsnevringer. For å få plass til innsnevringene og gjøre gata mer oversiktlig for myke trafikkanter var det ikke lenger mulig å opprettholde gateparkering.

Det er bygget fire regnbed
Sjikanene fungerer også som regnbed som sørger for å fordrøye og rense overvannet.

Vi har utvidet fortausbredden på vestsiden av veien, fra Vollebekkveien til Statsråd Mathiesens vei, samt at vi har snevret inn krysset ved Vollebekkveien. Vi har også etablert to nye fotgjengerfelt; ett ved “Grønn Åre”/turvei D3 og ett ved Vollebekkveien.

Fortausbredden er økt
Fortauet er utvidet og gata er mer oversiktlig, begge deler tiltak for å øke trafikksikkerheten. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Etablert fotgjengerfelt
Det er etablert fotgjengeroverganger ved begge turveiene inn til Lunden.

I tillegg til trafikksikkerhetstiltak har prosjektet forbedre overvannshåndteringen i området. I tillegg til å fungere som fartsreduserende tiltak ovil også innsnevringene fungere som åpne magasin der overvann fordrøyes og filtreres.

Her kan du se detaljerte tegninger av prosjektet - Vollebekkveien-Vollebekk barnehage og Vollebekk barnehage-Statsråd Mathiesens vei

Her kan du se illustrasjon av tverrsnitt av gaten

Konsekvenser av tiltaket

For å få tilstrekkelig areal for innsnevringer og for å oppnå god trafikksikkerhet er gata skiltet med parkering forbudt. Det betyr at det ikke lenger er anledning til å gateparkere. Totalt er ca. 40-45 parkeringsplasser fjernet. Kjøremønsteret, med trafikk i begge retninger, opprettholdes.

Besøkende og levering av barn til skole og barnehage må benytte tilgjengelige parkeringsplasser ved skolen. Beboerparkering må løses på privat grunn eller på andre gater i området.

Hvor skjer det?

Lunden ligger i østlige del av Vollebekk parallelt med Brobekkveien, og er en gateforbindelse mellom Østre Aker vei og Statsråd Mathiesens vei.

Hva skjer når?

Entreprenøren Østlandske Vei og Betong AS har utført oppgraderingen.

I forbindelse med at vi fjernet gateparkeringen i Lunden forsvant måtte oppstillingsplassene for bildelingsselskapet Hyre. Ny plassering av bilene til Hyre er Brobekkveien, nord for Refstadveien, cirka 400 meter fra der plassene var i Lunden.

HYRE er flyttet til Brobekkveien
Bildelingsselskapet HYRE er flyttet til Brobekkveien.

Aanleggsstart var i midten av mai 2024 og siste anleggsmaskin og brakke fjerens fra anlegget mandag 4. november.

Hvorfor har vi gjort dette?

Bakgrunnen for prosjektet er at oppgradering av strekningen som prosjektet omfatter er beskrevet som et viktig tiltak i VPOR - Veiledende plan for det offentlige rom for Vollebekk (byrådssak 71/16 11.5.2016), og at det er innbetalt kontantbidrag fra to utbyggere for å sikre denne opparbeidelsen. Kontantbidragene utløser en plikt for Oslo kommune til å opparbeide Lunden.

I henhold til VPOR skulle Vollebekken åpnes og gjøre vann til et element i gateutformingen. Nylig ferdigstilte utbyggingsprosjekter gjør det imidlertid vanskelig å gjennomføre prosjektet med fuktdrag, da forhager og inngangspartier er satt lavere enn Lunden. Dette vil skape problemer med tanke på vann inn mot, og inn i, fasadene på disse eiendommene. Prosjektet arbeider derfor videre med en løsning som ikke krever omregulering av gaten for å få på plass fuktdrag langs vestsiden av Lunden, men der målet om at Lunden skal fremstå som en blågrønn bygate består, med blågrønne innsnevringer i gaten. Dette medfører også at det ikke ble nødvendig med grunnerverv i området, som ville vært nødvendig for å etablere fuktdraget.

Vi har forventning om at lavere fartsgrense og fysiske fartsdempende tiltak kan bidra til god trafikksikkerhet og et aktivt byliv der myke trafikanter opplever at de er prioritert. Redusert hastighet medfører i tillegg ofte lavere støynivå og bedret luftkvalitet for omgivelsene.

Nabovarsel for prosjektet ble sendt alle berørte uke 38, 2023. Frist for innspill var 5. oktober. Nabovarselet kan leses her. Vi mottok 17 nabomerknader.

Bymiljøetaten har sendt inn søknad om rammetillatelse til Plan- og bygningsetaten som ble godkjent uten endringer. Godkjenningen kan du lese her.

Du kan følge byggesaken her.

Kontakt oss

Spørsmål eller innspill kan rettes til Bymiljøetaten

Prosjektleder Alexandra Mattsson Asp

postmottak@bym.oslo.kommune.no - merk e-posten “Lunden blågrønn gate"

Sentralbord 23 48 20 30