Løvenskiolds gate - tilrettelegging for gående og syklende
Bymiljøetaten forbedrer forholdene for gående og syklene i Løvenskiolds gate fra Frognerveien til Industrigata.
Hva skal vi gjøre?
Løvenskiolds gate er en av gatene som inngår i Plan for sykkelveinett i Oslo. Denne gaten er valgt ut til å være pilotstrekning for en løsning vi kaller "sykkelprioritert gate".
I 2024 bygde vi ferdig pilotstrekningen mellom Frognerveien og Gyldenløves gate. Vi planlegger å fortsette konseptet i 2025 med tilsvarende løsning mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien. Løsning videre i Industrigata blir sykkelfelt, det kan du lese om her.
Sommeren 2023 startet vi forberedelsene til ombyggingene ved å skilte nytt kjøremønster. Hensikten var å fjerne gjennomkjøring med bil i Løvenskiolds gate. For å fordele biltrafikken fra Løvenskiolds gate i veinettet rundt er det innført enveiskjøring i Odins gate, Eckersbergs gate og Tors gate.
Våren 2024 bygde vi en sykkelpassasje i Løvenskiolds gate mellom Tors gate og Balders gate. For å hindre ulovlig kjøring i gata er det satt opp hev/senk-pullerter i sykkelpassasjen. Nødetatene har mulighet til å passere disse.
Pilotstrekningen i Løvenskiolds gate
Den første delstrekningen av Løvenskiolds gate er en pilotstrekning for å teste ut den nye løsningen “sykkelprioritert gate” for første gang i Oslo. Dette er strekningen mellom Frognerveien og Gyldenløves gate. Her er vi ferdig med å anlegge en rekke tiltak for å synliggjøre at gata skal prioriteres for gående og syklende. Dette inkluderer blant annet:
-
Rød asfalt i kjørebanen og bruk av delesymbol
-
Gjennomgående fortau i kryss
-
Ved Balders hage vil det komme et nytt byrom som inkluderer benker og trær
Bilde: Oslo kommune. Illustrasjon av Løvenskiolds gate som sykkelprioritert gate.
Som en del av pilotarbeidet vil vi gjennomføre grundige evalueringer. Det inkluderer både før- og etterundersøkelser i selve Løvenskiolds gate, samt trafikksituasjonen i gatene rundt. Blant annet vil vi evaluere hvorvidt tiltaket påvirker samspill, trafikksikkerhet og fremkommelighet for de som går, sykler og kjører i området. I tillegg skal vi undersøke hvordan løsningen oppleves av trafikantene gjennom en spørreundersøkelse.
Etterundersøkelser gjøres i 2025. Disse vil brukes for å se om det er nødvendig å gjøre justeringer i det som er bygget (skilting, oppmerking og lignende). Hvis erfaringene er gode, er målet å gjøre sykkelprioritert gate til en normert løsning som inkluderes i “Gatenormal for Oslo”.
Fortsettelse av prosjektet: delstrekk 2
Resten av Løvenskioldsgate fra Gyldenløves gate til Briskebyveien, utgjør delstrekk 2 av prosjektet. Denne delen av Løvenskiolds gate går i stigning opp mot Briskeby brannstasjon. Siden det er en stigning blir det større forskjell i hastighet mellom syklende og kjørende. Normalt sett krever det at vi etablerer sykkelfelt. Her har vi i stedet skiltet forbudt å kjøre i retning Briskebyveien. Med den løsningen beholder vi plass til parkering på en side av gaten. Det er også beholdt nok plass i gata til at brannbilene kan kjøre i begge retninger til og fra Briskeby brannstasjon.
Arbeidene på denne strekningen av Løvenskiolds gate er planlagt gjennomført i 2025. Ønsket er å teste ut sykkelprioritert gate med rød asfalt og steinsetting også i en strekning som har stigning.
Ettersom denne delstrekningen går forbi historiske Arno Bergs plass gjøres planleggingen i samarbeid med Byantikvaren. En målsetning er å knytte plassen og fontenen bedre sammen med den nye nabolagsparken i Gyldenløves gate 15.
Når skjer dette?
Arbeidene i Løvenskioldsgate startet opp sommeren 2023. Strekningen mellom Frognerveien og Tors gate ble ferdigstilt i juni 2024, og strekningen mellom Tors gate og Gyldenløves gate ble ferdigstilt i november 2024. Til sammen utgjør disse to kvartalene “pilotstrekningen” i Løvenskiolds gate. Strekningen mellom Gyldenløves gate og Briskebyveien er planlagt startet opp i 2025.
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å etablere sykkelfelt i Løvenskiolds gate er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en del av en viktig rute mellom Frogner og Majorstuen. Tilrettelegging for syklende i Løvenskiolds gate vil kobles sammen med eksisterende og planlagt sykkelanlegg i Industrigataog Elisenbergveien.
Formålet med å velge akkurat løsningen “sykkelprioritert gate” og ha en pilotstrekning her, er å teste utformingsløsninger som ivaretar sammenheng i sykkelveinettet - på strekninger der syklistene sykler i blandet trafikk. Det vil si strekninger hvor syklende og kjørende deler areal, i motsetning til strekninger med sykkelfelt eller sykkelvei.
Fordelen med konseptet “sykkelprioritert gate” er at vi kan tilrettelegge for sykkel, samtidig som vi ikke behøver så stor gatebredde. Løsningen frigir plass på siden av veien til byrom, fortau, varelevering, parkeringsplasser og oppholdsarealer. Bymiljøetaten har ønsket å teste løsninger som muliggjør dette i Oslo. Vi har lagt til grunn at løsningen krever at vi får ned trafikken og farten samtidig som strekningen allerede er brukt av en del syklister.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Innspill til planen
Høsten 2022 ba vi om innspill til planen. Innspillene og svarene vi gav kan leses her. Har du spørsmål eller innspill kan disse sendes på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med 22/38616. Alle henvendelser er offentlige og blir arkivert.