Oppgradering av Lørenveien

Bymiljøetaten har oppgradert Lørenveien mellom Lørenvangen og Økernveien.

Hva har blitt gjort?

Det er bedre tilrettelagt for myke trafikanter, med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Lørenveien er en del av Den grønne ringen som skal binde sammen eksisterende og nye nabolag og grøntområder i hjertet av Hovinbyen. For å få plass til vegetasjon og møteplasser er ett kjørefelt fjernet og Lørenveien er gjort enveiskjørt fra øst mot vest. Grunnlag for oppgraderingen er en ny reguleringsplan som ble vedtatt av bystyret 8. september 2021.

Illustrasjonen viser hvordan gata er ment utformet
Illustrasjonen viser hvordan gata er ment utformet når prosjektet er fullført.

Les mer om Den grønne ringen:

Hvor skjer det?

Prosjektet omfatter krysset Lørenvangen og Lørenveien og strekker seg til rundkjøringen ved Økernveien, i øst.

Her kan du se byggesaken hos Plan- og bygningsetaten.

Hvordan har vi gjort det?

Lørenveien er opparbeidet med tosidig fortau og tosidig opphøyd sykkelfelt på 2,2 meter, samt sammenhengende grønnstruktur på begge sider av gaten. Vegetasjonsfeltet på sørsiden av gaten inneholder beplantning i form av trær og belysning. Møbleringssonen på nordsiden av gaten er 4,5 meter bred, i tillegg til 3 meter fortau/ferdselsareal mot byggene. Møbleringssonen har beplantning, overvannshåndteringstiltak, og legger til rette for opphold og sitteplasser.

Spørsmål om innkjøringer

Vi har fått spørsmål vedrørende innkjøringene til garasjeanlegg og avkjøring til eiendommene. Nå er alle lag asfalt er lagt og det er 4 cm. høydeforskjelle fra veiebanen til sykkelvei og nye 4 cm. fra sykkelvei til fortau. Tilsvarende har det kommet spørsmøl vedrørende innkjøringsbreddene til garasjeinnkjøringene. I gatenormalen for Oslo er det definert 4 meter bredde på de nedsenket kantstein der det i hovedsak er avkjøring for privatbiler. Der det planlegges innkjøring for lastebiler/busser kan dette økes til 8 eller 12 meter.

Gatesnitt
Illustrasjonen viser hvordan gata bygges opp, med infrastruktur i grunnen og hvordan gatebredden fordeles mellom de ulike brukerne.

Hva skjer når?

Entreprenøren fullførte oppgraderingen av Lørenveien i slutten av juni og Oslo kommune ved Bymiljøetaten har igjen overtatt det tidligere anleggsområdet. Det innebærer at Bymiljøetaten har tatt over driftsansvaret av arealet.
Ved overtagelse av et anlegg gjøres det en befaring hvor man inspiseres alle elementer som visuelt kan kontrolleres. All dokumentasjon på hvordan de ulike oppgaver er gjennomført legges også til grunn. Etter befaring og gjennomgang av dokumentasjon ble det laget oversikt over punkter i kontrakten som må utbedres eller endres. Disse punkteten er nå utført.

Etter at anlegget er benyttet noen uker har det dukket opp momenter som ikke fungerer optimalt:
-Innkjøringen til garasjeanleggene til Lørenveien 55, 56 og 65 er vurdert som for smale. Her kappes hjørnesteinene både ved inn-/og utkjørsel for å forlenge nedsenket felt.

Vi har økt innkjøringsbredden med cirka 1,5 meter
Ved å kappe de ytterste kantsteinene på hver side av innkjøringene har vi økt bredden med cirka 1,5 meter.

-Innkjøring til flerbrukshall/næringsområde. Vi avventer til flerbrukshallen er fullført for å se hvordan kjøremønsteret løses når plassen på utsiden av hallen er ferdig.
-Nedsenket innkjøring til gårdsrom ved Lørenveien 69 er for kort. Det er asfaltert en midlertidig rampe. Som en permanent løsning vil nedsenket kantstein forlenges 2 meter, mot rundkjøring.
-Innkjøring til Lørenveien 73 er for kort. Her blir den nedsenkede kantsteinen forlenges 4 meter, mot rundkjøring.
Forlengelsen av nedsenket kantsein blir utført i løpet av høsten 2024.
Krysset Lørenveien/Lørenvangen skal heves. Asfalteringen er planlagt utført i løpet av september, avhengig av været.

Bymiljøetaten ønsker å takke alle for samarbeidet i anleggsfasen og all tålmodighet naboer og berørte har utvist.

Fra Økernveien
Lørenveien sett fra Økernveien.

Ferdig asfaltert
Sykkelveiene har fått rød asfalt og arealet er merket opp.

Noe inngjerding gjenstår
Det gjenstår å bygge noen gjerder rund plantefeltene.

Granitthellene er komplett
Granittheller og beplantning er komplett.

Fotgjengerfelt mot Lørenvangen
Fotgjengerfeltet mot Lørenvangen er på plass.

Sykkelveien er reasfaltart
De nye kablene er lagt i ny trasé og sykkelveien er reasfaltert.

En populær sykkelvei
I det øyeblikket vi fjernet byggegjerder ble sykkelveien tatt i bruk.

Så langt i prosjektet har vi:

• gjennomført 15 miljøprøver
• sikret og utbedret eksisterende kabelkryssinger
• montert fire overvannskummer
• montert 12 infiltrasjonssandfang
• gravd om lag 306 meter overvannsgrøft og lagt drensledning for gaten
• forberedt fjernvarmeanlegg til flerbrukshallen i Lørenveien 66
• klargjort for videre arbeid i gatestrekket ved fjerning av asfalt og overskuddsmasser
• forberedt for trekking av strømkabler i nordre fortau med støpt betongkanal og grøft
• gravd ut for og støpt betongkanal (ca. 360 meter) for strømkabler fra Lørenveien 49 - 68
• satt kantstein og tilbakestilt parkeringsplassene ved Lørenveien 68
• ferdigstilt vann- og avløpstilkoblingen til flerbrukshallen i Lørenveien 66
• på sørsiden av Lørenveien har vi midlertidig lagt om IKT-kabler i rør
• på nordsiden er det satt opp belysning (lysstyrke og -retning vi justeres når alle belysning er satt opp)
• det er satt 825 kvm granittheller på nordsiden. Arbeidet er fullført
• det er satt 800 meter kantstein
• det er montert 289 m kortenstål ved regnbedd og plantefelt
• det er satt 1119 jordkassetter i plantekasser. Dette er fullført
• gravd ut for og lagt 8542 m trekkerør for IKT, høyspent og belysningskabler
• Det er plantet ca 3500 stauder til, ca 30 trær og ca 200 busker

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er tiltakshaver og Vaktmesterkompaniet AS er utførende entreprenør.
Ombyggingen er finansiert gjennom utbyggingsavtaler mellom Oslo kommune og private utbyggere i området.

.

Kontakt oss

Nabokontakt Vaktmesterkompaniet
Amalie Søvold
Prosjektleder Bymiljøetaten
Alexandra Mattsson Asp