Lad i Oslo – utbygging av ladeplasser for elbil

Å tilrettelegge for elbillading er ett av flere klimatiltak for å bedre bymiljøet i Oslo og redusere klimagassutslippene.

Veitrafikken står for over 50 prosent av klimagassutslippene i Oslo, og er dermed den sektoren med størst utslipp i hovedstaden. Oslo bystyre har i sin klimastrategi vedtatt at Oslo skal være utslippsfri innen 2030. For å kutte utslipp er det nødvendig med en omstilling av kjøretøyparken, der fossile kjøretøy byttes ut med utslippsfrie kjøretøy.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetatens mål for 2025 er å bygge 50 nye ladeplasser for elbil. I tillegg skal alle ladestolper fra før 2018 byttes ut. Det vil si å oppgradere ca. 250 ladestolper.

Hvor skal vi bygge nye ladepunkt?

Bymiljøetaten planlegger fortløpende nye lokasjoner. Ved planlegging av nye ladeplasser legges det vekt på blant annet områder med blokker og bygårder uten egne parkeringsmuligheter, antall henvendelser og dekningsgrad i ulike områder.

Det er en del kriterier som må på plass for at Oslo kommune kan etablere ladeplasser, noen eksempler på slike kriterier er:

  • Lokal strømkapasitet

  • Eksisterende infrastruktur i bakken (for eksempel konflikt med vann- og avløpsledninger og

  • høyspentkabler)

  • Trafikale hensyn på veistrekket (for eksempel bredde på fortau, oversikt, trafikksikkerhet)

  • Type boligstruktur (områder med blokker og bygårder uten egne parkeringsmuligheter

  • prioriteres)

  • Antall henvendelser/ønsker fra ulike områder

  • Dekningsgrad i området i dag

  • Offentlig parkeringsmuligheter i området

  • Andre planlagte formål på veistrekket (blant annet gang- og sykkelveier, fremkommelighets tiltak for kollektivtrafikk)

  • Pris for utbygging på den aktuelle lokasjonen

Det er frem til utførelse en del usikkerheter som kan medføre at en lokasjon ikke blir realisert, dette kan for eksempel være tilgang på lokal strømkapasitet, konflikt med vann- og avløpsledninger/høyspentkabler eller andre planlagte formål på veistrekket.

Hvilken type ladepunkt bygger vi?

Lad i Oslo etablerer ladepunkt med normallading som har kapasitet mellom 6,9kW og 22kW.

Hurtigladestasjoner på offentlig grunn etableres i samarbeid med privat sektor, etter offentlige anbudskonkurranser. Private ladeoperatører drifter hurtigladestasjonene, setter ladetakstene og ivaretar grensesnittet mot publikum.

Hvorfor gjør vi dette?

Å tilrettelegge ladeinfrastruktur for privatbiler har pågått siden 2007, og de ordinære kommunale ladepunktene har vært viktig for at mange av Oslos innbyggere har kunnet skifte til elbil. Andelen elbiler i Oslo er nå på om lag 40 prosent. Kommunale ladepunkter kommer også fremover til å være viktig for å få til elektrifiseringen av bilparken og derigjennom mer miljøvennlig transport, spesielt for husholdninger som ikke har tilgang til privat parkeringsplass.

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Telefon

Dokumenter og lenker

Klimastrategi for Oslo mot 2023