Gateopprusting Storokrysset-Sandaker

Bymiljøetaten skal oppgradere strekningen fra Sandaker senter til Disen holdeplass, inkludert Storokrysset. Vi skal finne bedre løsninger for gående, syklende, trikk og buss på en gatestrekning som betjener mange ulike behov og inneholder et av landets mest trafikkerte og kompliserte veikryss.

Det utarbeides to reguleringsplaner: «Grefsenveien fra Åsengata til Grefsenveien 4» og «Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen». Prosjektet er nå i forprosjektfasen, hvor hovedoppgaven er å fremme forslag til en reguleringsplan, som så skal behandles politisk.

Hva skal vi gjøre?

Vi ønsker å gjøre prosjektstrekningen mer attraktiv og effektiv gjennom bedre å ivareta myke trafikanter og gi en mer forutsigbar fremkommelighet for kollektivtrafikken.

Det nyeste forslaget innebærer følgende:

For strekningen mellom Sandaker senter og Storokrysset:
• Flytte biltrafikken inn i felles trasé med trikken
• Etablere en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av veien, hovedsakelig der hvor bilene i dag kjører

For kryssområdet ved Storo:
• Bygge om rundkjøring ved Vitaminveien til lyskryss
• Gi myke trafikanter tilstrekkelig grønntid uten konflikt med biler
• Sikre kollektivtrafikkens fremkommelighet
• Fjerne muligheten for biltrafikken i Grefsenveien å kjøre rett frem i krysset, da det ikke er tilstrekkelig med signalkapasitet og areal til å opprettholde dette

For strekningen mellom Storokrysset og Disen holdeplass:
• Etablere en tosidig sykkelløsing

Les mer om Storo i endring

Tegningen viser et utsnitt av gaten. Fra høyre: fortau - toveis sykkelvei - kjørefelt/trikketrasé - trikketrasé - kjørefelt - fortau.

Ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av veien - strekningen mellom Sandaker senter og Storokrysset.

Hvorfor skal vi gjøre det?

Storokrysset fremstår i dag som lite oversiktlig, fortau og holdeplassene er smale og det mangler sykkeltilrettelegging. I tillegg preges området av lange bilkøer og utydelige kjøremønstre.

Resten av strekningen mangler tilrettelegging for sykkel. Strekningen Grefsenveien – Sandakerveien – Thorvald Meyers gate – Markveien – Torggata er en av strekningene i Oslo med høyest potensiale for sykkeltrafikk dersom det tilrettelegges godt for sykling, ifølge Oslos sykkelstrategi 2015 – 2025.

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hva skjer når?

Forslagene skal detaljprosjekteres, og så skal det utarbeides en reguleringsplan som skal opp til politisk behandling. Etter politisk behandling av reguleringsplanene må det gjennomføres nødvendig grunnerverv. Om det går som planlagt, antar vi at prosjektet kan bygges en gang i perioden 2027-2030.

Det ble i begynnelsen av 2023 sendt ut varsel om planoppstart.

Varslingsmaterialet er å finne i sakssystemet til Plan- og bygningsetaten:

I forbindelse med varsel om planoppstart inviterte Bymiljøetaten til åpent digitalt informasjonsmøte 7. februar 2023.

Dette skjer fremover:

Planforslag planlegges sendt til Plan- og bygningsetaten i to deler

  • Storokrysset og nedover, første halvdel av 2025
  • Fra og med Storokrysset og oppover, andre halvdel 2025

Medvirkning:

Neste periode hvor innspill kan sendes inn i prosessen er ved offentlig ettersyn. Da sendes informasjon til alle berørte i henhold til liste fra Plan- og bygningsetaten. I tillegg publiseres det på https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/sidinmening/

Vi har tidligere gjennomført et omfattende medvirkningsarbeid. I slutten av oktober 2018 ble det arrangert et digitalt folkemøte i samarbeid med lokalavisene i området. Det kom inn rundt 90 innspill og spørsmål, som ble besvart.

Les mer om det digitale folkemøtet, og se spørsmål og svar (Nordre Aker budstikke)

Rapporter og dokumenter

Bestilling av reguleringsplan og forprosjektfase (MOS)

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig, på oppdrag fra Byrådsavdeling for miljø- og samferdsel i Oslo kommune.

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Prosjektleder
Ola Bognøy Jonassen
Telefon