Fremkommelighetstiltak for kollektivtrafikken
Kraftfulle fremkommelighetstiltak (KFT) er et samarbeidsprosjekt mellom Ruter og Bymiljøetaten i Oslo kommune. Hensikten med KFT er å identifisere utfordringer for kollektivtrafikken og gjennomføre tiltak som gir kortere reisetid og økt forutsigbarhet for buss og trikk i Oslo.
Hva gjør vi?
KFT består i hovedsak av mindre tiltak som ikke krever omregulering eller bygging i stort omfang. Tiltakene skal kunne utføres forholdsvis raskt, med mulighet for tilbakestilling dersom de viser seg å ikke fungere etter hensikten. Eksempler på tilpasninger:
- Tilpasning av lyskryss, skilt og veioppmerking
- Ruteomlegging og holdeplassendringer
- Endring av parkering og varelevering
- Etablering av kollektivfelt
Siden 2013 har KFT gjennomført mer enn 80 separate enkelttiltak i Oslo. Disse spenner fra enkle tilpasninger med skilt og oppmerking, til utvidelse av veibane og etablering av kollektivfelt.
Prosjektet deles opp i tiltakspakker, der Ruter har ansvar for den innledende analysen, og Bymiljøetaten overtar grunnlaget for videre planlegging og gjennomføring av tiltakene.
Hva skjer i 2024?
I år skal tiltakspakke 7 ferdigstilles, mens lanseringen av tiltakspakke 8 er i gang. Tiltakspakke 7 tar fatt på tiltak som hovedsakelig berører ytre by. Totalt gjenstår disse tiltakene:
Fjerning av parkeringsplasser og endring av varelevering
Flere steder kan parkering og varelevering komme i konflikt med trikk og buss. Det kan være at det ikke er tilstrekkelig med plass for kollektivtrafikken å kjøre gjennom grunnet parkering av biler eller varelevering, eller at biler parkerer så nærme kryss og gangfelt slik at sikten blir redusert.
Resultatet av dette kan være at to busser ikke kan møtes grunnet plassmangel, eller at trikk og buss må senke hastigheten eller stoppe som kan skape store forsinkelser. For å motvirke dette vil vi gjøre endringer for parkering og varelevering på følgende steder:
- Alle 2024-tiltak gjennomført
Holdeplassendringer
Endeholdeplasser er en viktig del av holdeplass-strukturen, og er vesentlig for at bussene kan kjøre så ofte som mulig.
En rekke holdeplasser har kort avstand til neste holdeplass og dermed vil holdeplass sammenslåing bidra til å spare tid for bussene. Andre holdeplasser ligger ugunstig til, slik at bussen bruker lengre kjøretid for å stoppe på holdeplassen. Her blir det sett på mulighetene for å flytte holdeplassene.
-
Grorud stasjon: Sammenslåing av holdeplasser grunnet kort avstand mellom Bekkenstenveien og Stjerneblokkveien. Ny holdeplass blir etablert i Grorudveien sør for Grorudveien x Stanseveien.
Status: planlagt gjennomført våren 2025
Signalreguleringer
Grunnet kø og forsinkelser for kollektivtransporten blir det vurdert å signalregulere ulike kryss for å minske forsinkelser.
-
Stanseveien x Grorudveien: Mange svingebevegelser i krysset hindrer bussens fremkommelighet. Det foreslås å signalregulere krysset.
Status: planlagt gjennomført våren 2025
Forkjørsregulering
Ved å forkjørsregulere veier som fremstår som hovedveier vil det kunne gi bussen bedre punktlighet og fremkommelighet.
-
Grorudveien: Foreslås å forkjørsregulere Grorudveien mellom Bekkenstenveien og Rasmusbakken.
Status: planlagt gjennomført våren 2025 -
Skøyenåsveien: Flytting av parkeringsplasser.
Status: planlagt høsten 2024
Hva skjer i 2025?
I løpet av 2025 er det planlagt å gjennomføre følgende tiltak fra tiltakspakke 8:
Tiltak 1 Majorstukrysset: Mindre tilpasninger i krysset
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 2 Lapsetorvet - Fjerne parkering og tilrettelegge for taxi
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 3 Solli plass - Bussbom
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 4 Frognerveien - Forkjørsregulering av trikketrasé
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 5 Olav Kyrres plass - Mindre ombygging av kryss
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 6 Ullernchausseen x Vækerøveien - Feltinndeling
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 7 Vækerøveien x Ullern allé - Venstresvingeforbud og kollektivfelt
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 8 Vækerøveien - Ombygging av holdeplass til kantstopp
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 12 Rolf Wickstrøms vei - Etablering av kollektivfelt
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 14 Dag Hammarskjølds vei - Mindre ombygging av kryss
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Tiltak 15 Schweigaards gate - Mindre ombygging av kryss
Status: Planlagt gjennomført 2025/2026
Du kan se alle tiltakene i et interaktivt Storymap
Hvorfor gjør vi dette?
Å legge bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende er nødvendig for å løse utfordringene knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk i Oslo. Et velfungerende og forutsigbart kollektivsystem er for mange en forutsetning for å kunne reise effektivt og miljøvennlig.
Dokumenter og lenker
Tiltakspakke 7 Prosjektkatalog
Tidstyven Tidemand - ti år med Kraftfulle fremkommelighetstiltak (lenke til YouTube - film produsert av Ruter)