Pressemeldinger
Her finner du pressemeldinger fra Fornebubanen. Alle pressemeldinger er datert og nyeste pressemelding ligger øverst.
Milliardavtale signert: Veidekke bygger to nye T-banestasjoner for Fornebubanen
Pressemelding fra Fornebubanen, 4. november 2024
Fornebubanen har i dag signert kontrakt med Veidekke for oppføring av de planlagte T-banestasjonene på Lysaker og Vækerø. Kontrakten har en estimert verdi på 1,773 milliarder kroner, og er den tredje stasjonskontrakten på Fornebubanen.
Se fullstendig pressemelding nedenfor
Pressemelding kontraktsignering Fornebubanen 04.11.24 (PDF 0,09 MB)
Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen og Neal Nordahl, direktør for Veidekke Anlegg, signerer kontrakten.
Kontaktperson:
Andreas Faye-Schjøll
kommunikasjonsrådgiver i Fornebubanen
andreas.faye-schjoll@fob.oslo.kommune.no
Fornebubanen innstiller Veidekke til å bygge Lysaker og Vækerø T-banestasjoner
Pressemelding fra Fornebubanen, 24. oktober 2024
Fornebubanen har innstilt Veidekke til å bygge de planlagte T-banestasjonene på Lysaker og Vækerø. Kontrakten har en estimert verdi på 1,773 milliarder kroner.
- Vi har planlagt og prosjektert de nye stasjonene over lang tid. Nå gleder vi oss til å komme i gang med stasjonsarbeidene over nyttår, og vi vil legge til rette for et godt og effektivt samarbeid med Veidekke. Veidekke leverte det tilbudet med beste forhold mellom pris og kvalitet, sier Sindre Higraff Sande, prosjektleder i Fornebubanen.
Entreprisen omfatter bygging av to T-banestasjoner, Lysaker stasjon i Bærum og Vækerø stasjon i Oslo. Den inneholder betong- og plattformarbeider, adkomstbygg og tekniske installasjoner som rulletrapper, heiser og tekniske rom. Utomhusarbeider og grøntanlegg rundt adkomstene er også inkludert i kontrakten.
Lysaker er i dag et av de mest trafikkerte kollektivknutepunktene i Oslo og Akershus, med svært mange lokale og regionale tog- og bussavganger. Det er beregnet at Lysaker T-banestasjon får det høyeste passasjertallet per dag når Fornebubanen åpner. Vækerø stasjon vil få færre passasjerer, men vil likevel få flere reisende enn for eksempel Smestad eller Hellerud stasjon.
Planlagt oppstart for arbeidene er i februar 2025, og T-banestasjonene på Lysaker og Vækerø er planlagt ferdigstilt i 2028. Etter innstillingen følger en karensperiode på ti dager før kontraktsignering.
Lysaker T-banestasjon:
- Antall reisende per dag: 24 000
- Stasjonens dybde: 30 meter
- Én adkomst, sentralt plassert nær Lysaker tog- og buss-stasjon
Vækerø T-banestasjon:
- Antall reisende per dag: 4000
- Stasjonens dybde: 28 meter
- To adkomster, én fra Vækerøveien og én fra Vennersborgveien
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Illustrasjon av Lysaker T-banestasjon, ved arkitektfirmaene Asplan Viak, Longva arkitekter og ARUP.
Illustrasjon av Vækerø T-banestasjon, ved arkitektfirmaene Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.
Prosjektleder i Fornebubanen, Sindre Higraff Sande. Foto: Nicolas Tourrenc
Seks unike kunstverk valgt til Fornebubanens stasjoner
Pressemelding fra Fornebubanen, 17. september 2024
I 2024 har 18 kunstnere konkurrert om å få utsmykke Fornebubanens nye stasjoner. Nå er vinnerne kåret.
I 2023 ble det utlyst en åpen prekvalifisering, og over 500 kunstnere fra store deler av Europa meldte seg på. Seks unike kunstverk er valgt til å pryde de nye stasjonene, som gir en spennende visuell opplevelse for alle reisende. Prekvalifiseringen og den lukkede konkurransen er nå ferdige, og juryen har kåret seks vinnere:
Sara Eliassen for Skøyen T-banestasjon, Idun Baltzersen for Vækerø T-banestasjon, Marthe Karen Kampen og Johannes Borchgrevink Hansen for Lysaker T-banestasjon, Anders Holen for Fornebuporten T-banestasjon, A-kassen for Flytårnet T-banestasjon, og Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen for Fornebu T-banestasjon.
- Kunsten på Fornebubanen er en viktig brikke i stedsutviklingen og vil være tilgjengelig for alle som tar T-banen eller oppholder seg i nærområdene til stasjonene. T-banen bygges for fremtiden og vi håper at de ferdige kunstverkene vil berike, engasjere og skape refleksjon for alle reisende både i nær og fjern fremtid, sier Ole Jacob Johansen, fylkesråd med ansvar for kultur i Akershus fylkeskommune.
Juryen har sett etter forslag til kunst som ikke skal kunne forveksles med arkitekturen, men som likevel fungerer godt i et samspill med omgivelsene. Stasjonenes særegne arkitektur, stedsidentitet og utvikling rundt hver stasjon har vært viktige hensyn i valg av kunst. Juryen har ønsket at kunstprosjektene både skal kunne oppleves av de reisende inne i stasjonsbygget og av de som bor, arbeider eller oppholder seg i nærområdet, for å styrke kunstens tilstedeværelse i utviklingen langs Fornebubanen og tilgjengeliggjøre kunsten for flere.
Kunstutvalget har hatt som mål å få en variasjon i kunstneriske uttrykk langs hele T-banereisen fra Skøyen til Fornebu.
De seks vinnerforslagene spenner fra skulpturer inne og ute, veggmalerier, keramiske arbeider, grafiske teknikker og videoinstallasjon. Noen verk er lekne og underfundige, andre tar oss med på en fysisk eller mental reise.
- Det er overveldende for oss og nesten vanskelig å ta inn over seg, sier Marthe Kampen fra kunstnerduoen som har blitt valgt til å lage kunst til Lysaker stasjon. Lysaker er et av landets største trafikknutepunkter og kunst på T-banestasjonen her vil være veldig godt eksponert. Alle typer mennesker ferdes på en T-banestasjon og kunsten vår vil bli sett av en blanding mennesker som ikke finnes noe annet sted. En T-banestasjon er en demokratisk plass der alle ferdes, og det gjør dette til noe stort og unikt, sier Kampen.
- Vi ønsket kunst som var unik og spesiallaget til den enkelte stasjon. De seks kunstnerne og kunstnergruppene skal nå bearbeide sine konkurranseforslag til et endelig utkast, og disse vil bli tilgjengelig for publikum i en utstilling i løpet av 2025, sier prosjektleder for kunst på Fornebubanen Leif Ingholm.
Kunstutvalget har for øvrig bestått av Knut Wisthus Johansen, utviklingssjef i Sporveien, Mari Fredriksen Sundet og Per Gunnar Eeg-Tverbakk, begge kunstfaglige rådgivere fra Oslo kommunes kunstsamling og Synnøve Øyen og Line Helen Danielsen, begge kunstfaglige rådgivere fra Seksjon for kulturutvikling i Akershus fylkeskommune. Foruten kunstutvalget, har juryen bestått av arkitekt og prosjektleder for den enkelte stasjon i tillegg til kunstner Lasse Årikstad, som representerer Norske Billedkunstnere (NBK).
Bakgrunn kunstnere og bidrag til hver enkelt stasjon:
Skøyen stasjon
Innstilling: Sara Eliassen
Sara Eliassen er en kunstner og filmskaper basert i Oslo, med en praksis som omhandler bildepolitikk, minnesproduksjon og skjermkultur. Eliassen avsluttet nylig en doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet, med prosjektet Mediating Uncertainties. Filmene hennes Still Birds og A Blank Slate har vært vist på en rekke internasjonale filmfestivaler, blant disse filmfestivalen i Venezia, Rotterdam Internasjonale Filmfestival og Sundance. Hun jobber for tiden mot en soloutstilling på Laboratorio Arte Alameda i Mexico City, en iterasjon av soloutstillingen Images [and Talking Back to Them] fra Kunstnernes Hus i Oslo, 2023. Eliassens praksis involverer også prosjekter i offentlig rom: Under the Park (2021), Not Worth It (2007), og The Feedback Loop (med Munchmuseet i bevegelse, 2018). Hun programmerer film og samtaler, og inviterer ofte andre kunstnere inn gjennom bestillingsverk som del av kuratoriske samarbeidsprosjekter. Eliassen har en MFA i eksperimentell film fra San Francisco Art Institute, og bakgrunn fra Whitney Museum of American Art Independent Study Program, 2010/ 2011.
Navn på verket hun presenterer til Skøyen stasjon: Det levende fjellet
Begrunnelse:
Sara Eliassen har levert et forslag til et stedsspesifikt audio-visuelt kunstverk som tar utgangspunkt i Skøyen T-banestasjon der natur møter teknologi. I dette filmcollaget møter vi individer fra den lokale Hoffselva, eksempelvis en småsalamander, og et rompetroll som blir til en rødlistet spissnutefrosk. Verket tar form av animasjoner i heissjaktene og i nedre foaje, og følger den reisende på veien opp og ned til t-baneplattformen. Eliassens kunstverk blir en fortelling som åpner opp og utvider stasjonens arkitektur, og som med levende fargerike bilder skaper overraskelsesmomenter som endrer seg fra gang til gang avhengig av hvilke heis du bruker. Eliassens verk berører økologi som tematikk, både i et lokalt perspektiv og i en større global sammenheng. Eliassens verk utvider også forståelsen av kunst i offentlig rom på en t-bane-stasjon, både teknisk og innholdsmessig.
Videokunstner Sara Eliassen skal lage et videoverk til heissjakta på Skøyen stasjon. Foto: Joanna Eldredge Morrissey
Vækerø stasjon
Innstilling: Idun Baltzersen
Idun Baltzersen er født 1987 i Trondheim, Norge. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Konstfack i Stockholm. Siden sin eksamen i 2014 bor og arbeider hun i Stockholm. Baltzersens arbeider kjennetegnes av en eksperimentell framgangsmåte til det grafiske mediet og ulike trykkteknikker, dette gir avtrykk i form av arbeider i tresnitt, collage, tekstil og tre. Grafikkens repeterende funksjon, som muliggjør produksjon av mange bilder av samme motiv, brukes som en måte å utforske identiteter og samtidige myter. Gjennom monumentale avbildninger og skiftende posisjoner lar hun den betraktede ta plass i forhold til sin betrakter, og gir på så vis motivene autoritet. Baltzersens verk har tidligere blitt vist på Galleri Brandstrup og Kunstnerforbundet i Oslo, Galleri Magnus Karlsson, Magasin III Museum og Moderna Museet i Stockholm.
Navn på verket hun presenterer til Vækerø stasjon: Tiden gror
Begrunnelse:
Idun Baltzersen har levert et forslag som har tid, bevegelse og fart som tema. Forslaget består av fire deler utført i ulike materialer, og plassert i ulike soner i stasjonsområdet. Kunstverkets tittel er Tiden gror, med undertitlene Hverdag, Walk Cycle, Trylletriks og Veivisere. Gjennom fremstillingen av ulike figurer i bevegelse lar hun den reisende være motivet i verket, et motiv vi kan gjenkjenne og assosiere oss med. Tanken er at brukerne kan «reise» gjennom stasjonen og oppleve delene en etter en. Baltzersens benytter grafisk betong, emalje på plate, og silikatmaling. Gjennom bruk av materialer og motiv, refererer hun til kunst på eldre T-banestasjoner i både Oslo og Stockholm, der Baltzersen bor. Slik skaper Baltzersen en forbindelse mellom Fornebubanen og tidligere T-baneprosjekter. Med den gamle politistasjonen på Vækerø som et av motivene, inkorporer hun samtidig et element fra det lokale miljøet. Med det håndlagde kunstneriske uttrykket, tilfører hun også den kjølige samtidsarkitekturen noe menneskelig og varmt.
ner Idun Baltzersen tar utgangspunkt i lokalmiljøet på Vækerø i utforming av kunst til stasjonen.
Lysaker stasjon
Innstilling: Marthe Karen Kampen og Johannes Borchgrevink Hansen
Marthe Kampen (f. 1986 Oslo) og Johannes B. Hansen (f. 1982 Kongsvinger) er begge utdannet med mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo 2012 og 2010, med fordypning i grafikk. De er ruralt bosatt i Eidskog kommune.
Duoens utsmykninger kjennetegnes ved et visuelt kraftfullt uttrykk, inspirert av tresnitt. De forsøker å finne en nerve i møtet mellom figurasjon og abstraksjon, der farge er et viktig element. Kunstnerne mener det er viktig at en utsmykning ikke bare er vakker, men vekker nysgjerrighet og at man stadig kan oppdage noe nytt.
Kampen og Hansen har aktive separate kunstnerskap, men samarbeider ofte om utsmykninger. Deres hittil største offentlige kunstverk er utført ved Veterinærinstituttet på Campus Ås i regi av KORO, og et nytt utsmykningsprosjekt oppføres ved Drammen nye sykehus i 2025.
Navn på verket de presenterer til Lysaker stasjon: De lysende åkrene
Begrunnelse:
Med «Lysene Åkrer» har Kampen & Hansen levert et forslag til kunst som relaterer seg godt til Lysakers historie og til arkitekturen i det nye stasjonsbygget. Kunstnerne har tatt utgangspunkt i den etymologiske betydningen av Lysaker, og skapt et monumentalt veggmaleri av abstraherte, collagepregete åkerlapper. På fondveggen vil dagslys fra takvinduer i løpet av dagen gli over veggmaleriet, og gi et effektfullt spill av lys og farger. Det visuelle uttrykket er fargerikt, detaljrikt, og med et preg av det håndlagede skaper det en varm kontrast til T-banemiljøet. På stasjonens fasade er et mindre verk plassert til glede for de som passerer på torget.
Marthe Kampen og Johannes Hansen skal lage store veggmalerier til Lysaker stasjon.
Fornebuporten stasjon
Innstilling: Anders Holen
Anders Holen (f.1986) bor og arbeider i Oslo. Holen er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og jobber med skulptur og installasjon. Hans arbeider er vist ved steder som Astrup Fearnley Museet (Oslo), Museum Im Bellpark (Sveits), Vigeland Museet (Oslo), Contemporary Art Centre (Vilnius), Helper Project (New York), og senest ved Galerie Joseph Tang (Paris). I 2023 ferdigstilte Holen "Lumen", et offentlig kunstverk ved Voldsløkka skole i Oslo.
Navn på verket han presenterer til Fornebuporten stasjon: Aksjonspotensial
Begrunnelse:
Kunstner Anders Holen har levert et forslag som tar for seg en tenkt T-banereise. Bronseskulpturen «Aksjonspotensial» viser et tredimensjonalt utsnitt av de mikroskopiske hjernebanene for menneskets evne til å navigere, og nevronenes reise i hjernen. Disse skaper grunnlaget for en abstrakt skulpturell form som er organisk og assosiasjonsrik, med en klassisk utforming i patinert bronse. Koblingen mellom den mentale og den fysiske reisen, oppleves som svært relevant for utviklingen som skjer på Fornebu.
Flytårnet stasjon
Innstilling: A Kassen
A Kassen er et dansk kunstnerkollektiv som består av Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen. I 20 år har A Kassen samarbeidet og laget utsmykninger og utstillinger hjemme i Danmark og utlandet.
A Kassen jobber ofte stedsspesifikt med kunsten sin, og grensen mellom arkitektur og billedkunst blir flytende. A Kassen arbeider for å frigjøre det indre potensialet i et gitt sted. Her i Norge er de blant annet kjent for utsmykning av fylkeshuset i Vestland og verket «River man» på Kistefoss.
Navn på verkene de presenterer til Flytårnet stasjon: WIND MASS TIME
Begrunnelse:
Den danske kunstnergruppen A kassens forslag til kunst på Flytårnet stasjon er inspirert av områdets historie som flyplass, og har et lekent uttrykk som skaper en relasjon mellom, over og under bakken. Samlet har verkene reisen som omdreiningspunkt, men med et surrealistisk blikk. Med sin 24 meter høye mast med lyssatt vindpose, vil verket «WIND» skape et iøynefallende, men likevel lavmælt og vakkert punkt i landskapet. Nede på plattformen henger en stor klokke i en wire ned fra taket. Med sin rolige og uforutsigbare pendelbevegelse påvirket av T-banens lufttrykk fra tunnelene, vil verket gi en overraskende effekt. A Kassens forslag vil kunne oppleves av både reisende med T-banen og alle i stasjonens nærmiljø.
Den danske kunstnerkvartetten A Kassen består av Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Christian Bretton-Meyer og Søren Petersen. Verkene deres Wind, Mass og Time er valgt ut til å utsmykke Flytårnet stasjon.
Fornebu stasjon
Innstilling: Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen
Ann Kristin Einarsen (f. 1981, Narvik) og Lillian Tørlen (f. 1975, Ålesund) har begge en MFA i medium- og materialbasert kunst fra kunsthøyskolen i Oslo. De har delt atelier siden 2011, og har de siste årene hatt et samarbeid om utstillinger og utsmykking.
Ann Kristin Einarsen har i tillegg bakgrunn fra håndverksfag på Høgskulen i Volda og Høgskolen i Telemark. Hun har deltatt i en rekke utstillinger i inn og utland, blant annet Milano, London, New York og Beijing. Hun er kjøpt inn av Nordnorsk Kunstmuseum, Sparebankstiftelsen Nord-Norge og Innkjøpsfondet for kunsthåndverk.
Lillian Tørlen har i tillegg en BA i Kunst & Design fra Central St. Martin’s College of Art & Design i London. Hun har gjennomført en rekke prosjekter og utstillinger nasjonalt og internasjonalt bl.a i Beijing, Toronto, Wien, New York, Milano, London, København, Dublin, Mons og Toulouse.
Navnet på verket de presenterer for Fornebu stasjon kaller de: Grunnen
Begrunnelse:
Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsens forslag til kunstprosjekt tar utgangspunkt i den lokale og særegne floraen på Fornebu, med planter som eksisterer i en kalkholdig jord. Kunstverket springer ut fra en fasinasjon og ærefrykt for den gjensidige forbindelsen mellom alt i naturen. Inspirert av stasjonens arkitektoniske konsept, i kombinasjon med deres egen interesse for bruk av mineralske råstoffer i keramikk, har kunstnerne valgt å fordype seg i geologien og dens prosesser. Kunstverket består av større komposisjoner av to- og tredimensjonale elementer i keramikk, terrazzo og fargeflater som vil opptre i flere soner på stasjonen, og ved begge inngangspartier. Med flere lag og nivåer av detaljer vil kunstprosjektet gi en rik opplevelse både til de som reiser ofte og sjelden med T-banen.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding fra Fornebubanen 170924 (PDF 0,1 MB)
Milliardkontrakt signert: To nye T-banestasjoner på Fornebu
Pressemelding fra Fornebubanen, 2. juli 2024
Fornebubanen har i dag signert kontrakten med HENT AS for oppføring av stasjonene Fornebuporten og Flytårnet. Kontrakten har en estimert verdi på 1,67 milliarder kroner, og er den første rene stasjonskontrakten på Fornebubanen.
– Det blir spennende å gå i gang med den første rene stasjonskontrakten. Dette markerer en ny fase i utbyggingen av Fornebubanen. Vi ser frem til å realisere visjonen om en moderne og effektiv transportløsning for Stor-Oslo hvor stasjonene utgjør synlige og viktige elementer i T-banesystemet. Stasjonene på Fornebu er først ut, og vi er i rute med tanke på fremdrift og ferdigstillelse av Fornebubanen i 2029. HENT leverte det beste tilbudet basert på pris, miljø og kvalitet, og vi ser frem til givende samhandling med et godt team, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.
– Det er en viktig milepel for HENT å bli valgt til å bygge Fornebuporten og Flytårnet stasjoner. Vi har jobbet lenge med dette prosjektet, og gleder oss til å komme i gang med det vi vet blir en stor utfordring med tanke på planarbeid og operativ gjennomføring. Ikke minst kombinasjonen av komplekse betongkonstruksjoner, strenge kvalitetskrav og ambisiøse miljøkrav. Slike byggeprosjekter i grensesnittet mot anleggsprosjekter har vi også god erfaring med fra tidligere, sier HENTs konserndirektør for Kalkulasjon og Innkjøp, Jon Wefald.
Oppdraget innebærer å bygge to T-banestasjoner langs traseen på Fornebu, og består av betong- og plattformarbeid og adkomstbygg, tekniske installasjoner som rulletrapper, heiser og tekniske rom. Noe utomhusarbeider og grøntanlegg er også inkludert i kontrakten.
Svein Erik Bakke fra Fornebubanen vil være prosjektleder for byggingen av disse stasjonene. Arbeider er planlagt å starte i september 2024, og stasjonene vil ferdigstilles i 2027.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
telefon: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding som PDF (0,056MB)
Fornebubanen innstiller HENT AS til oppføring av stasjonene Fornebuporten og Flytårnet
Pressemelding fra Fornebubanen, 21.06.2024
Fornebubanen har i dag innstilt HENT AS til oppføring av stasjonene Fornebuporten og Flytårnet. Kontrakten har en estimert verdi på 1,67 milliarder kroner og er den første rene stasjonskontrakten på Fornebubanen.
Oppdraget innebærer å bygge to stasjoner langs traseen på Fornebu, noe som inkluderer betongog plattformarbeid og adkomstbygg, tekniske installasjoner som rulletrapper, heiser og tekniske rom. Noe utomhusarbeider og grøntanlegg er også inkludert i kontrakten.
- Denne stasjonskontrakten markerer at vi er over i en ny fase i prosjektet. Tunnelen på Fornebu er ferdig sprengt, og nå begynner bygging av konstruksjonen og innredningen av stasjonene. Dette er to av totalt seks stasjoner. Nå vil snart alle tre stasjonene på Fornebu være under bygging. Tilgjengeligheten for de reisende vil bli god, sier prosjektleder Svein Erik Bakke i Fornebubanen.
Etter denne innstillingen følger en karensperiode som løper til 2. juli 2024. Fornebubanen tar sikte på å signere kontrakten rett etter dette. Byggearbeidene er planlagt å starte i september 2024 og stasjonene skal være ferdige i 2027.
Illustrasjon: Flytårnet stasjon, Mestres Wåge
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding som PDF (0,042 MB)
Med et smell er Oslo og Bærum knyttet sammen under bakken
Pressemelding fra Fornebubanen, torsdag 6. juni 2024
Torsdag 6. juni smalt en ny milepæl i utbyggingen av Fornebubanen. Gjennomslaget i T-banetunnelen på Lysaker markerer at tunnelen åpnes mellom Oslo og Bærum, og mellom eierne Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
– Dette markerer et løft for hele Oslo. Fornebubanen er et av de største samferdselsprosjektene under utbygging i Fastlands-Norge. Det er en logistisk bragd å bygge så komplisert infrastruktur i et tettbygd område som her på Lysaker, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune. – Med denne milepælen nærmer vi oss en realisering av en mer sammenkoblet region, sier Vea.
Første salve i Fornebubanens hovedtunnel gikk av i november 2021, og i løpet av 2023 ble tunnelen ferdig sprengt ut fra Fornebu inn til Lysaker i Bærum. Samtidig har det vært tunnelarbeider også i Oslo, og i dag møtes de to tunnelene med et gjennomslag på Lysaker.
Hullet i tunnelen ble sprengt ut like under kommunegrensen mellom Oslo og Bærum ved Lysaker stasjon.
– Tunnelen blir hovedåren for den nye T-banen, som gjør at det blir enklere og raskere for folk å velge kollektivt istedenfor bilen. T-banetunnelen binder Oslo og Akershus sammen, og den skinnegående transporten vil være viktig for at folk skal komme seg raskere frem og tryggere hjem, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.
Gjennomslaget i tunnelen ble markert ved at byråden fra Oslo og fylkesråden fra Akershus trykket på den røde knappen før sprengsalven gikk. Deretter gikk turen ned i tunnelen for feiring på røysa, etterfulgt av en høytidelig markering med taler, kaffe og kake på anleggsområdet på Lysaker.
– Hele organisasjonen i Fornebubanen gleder seg over gjennomslaget som et synlig tegn på god fremdrift i prosjektet. Vi setter stor pris på å markere dette sammen med våre eiere, medarbeiderne, entreprenører og andre gjester, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.
Veidekke er utførende entreprenør for tunnelen på Lysaker.
– Gjennomslaget markerer en viktig milepæl i prosjektet. Alle arbeidene går som planlagt i godt samarbeid med Fornebubanen. Vi gleder oss til å fortsette med tunneldriving mot Vækerø og vann- og frostsikring av tunnelen, sier prosjektdirektør Helene Lien Mjøsund i Veidekke Anlegg.
Bilder fra arrangementet:
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Marit Vea (V), fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim (H) sammen med direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval, under gjennomslagsarrangementet på Lysaker.
Over 130 personer deltok da Fornebubanens tunnel ble åpnet med gjennomslag under Lysaker, på grensen mellom Bærum og Oslo.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør
Telefon: 913 62 254
E-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Fornebubanen og NRC Group Norge signerer kontrakten K1A Innføring Majorstuen
Pressemelding fra Fornebubanen, 21.03.2024
Fornebubanen og NRC Group Norge har i dag signert kontrakt for arbeidet med å koble Fornebubanen på eksisterende T-banenettverk ved Volvat nær Majorstuen. Kontrakten har en estimert verdi på rundt 280 millioner kroner.
- Vi er stolte over å bidra til et så viktig infrastrukturprosjekt i Osloområdet. Fra et tidligere prosjekt, Tverrslag Skøyen, har vi erfart et godt samarbeid med Fornebubanen som kunde. Derfor er dette et prosjekt vi har hatt et sterkt ønske om å få, og vi kommer til å videreføre prosjektteamet vårt fra forrige gang. Nå ser vi fram til å fortsette det gode samarbeidet, sier Arild Moe, administrerende direktør i NRC Group Norge.
- Det blir viktig å få til en vellykket påkobling av Fornebubanen til dagens T-banenettverk, og kontrakten vi signerer i dag markerer oppstarten på dette arbeidet. Vi regner dette som en utfordrende del av arbeidet med Fornebubanen, med mange hensyn å ta. Vi ser frem til et godt samarbeid med NRC Group Norge, sier Irene Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen.
Arbeidet NRC skal utføre omfatter innføring av Fornebubanen til Majorstuen stasjon. Fornebubanens inngående løp skal kobles på Røabanens inngående spor inne i eksisterende Volvattunnel. Utgående spor mot Fornebu skal kobles på Røabanens utgående spor ved Frognerbekken etter Volvat bru og deretter gå inn i ny kulvert og enkeltsporet tunnel mot Fornebu.
Dagens Volvattunnel fra påkobling Fornebubanen mot Majorstuen, inkludert kulvert under Thaulows vei, skal utvides og reetableres i samsvar med dagens krav i teknisk regelverk.
Anskaffelsen omfatter også fornyelse av resten av Volvattunnelen mot Borgen. Volvat bru over Centrumsbanen (Ringen) skal byttes fra dagens bru med fastspor til prefabrikkert ståltraubru med ballastspor. Dette arbeidet utføres for Sporveien.
Entreprisen omfatter også rivning og reetablering av begge spor med strømskinner for Røabanen fra portal Volvattunnelen etter Borgen stasjon til sporveksel Holmenkollbanen for utgående spor. Tilsvarende for inngående spor, som rives og reetableres til et punkt omtrent ved Volvat bru.
Kontaktperson:
Andreas Faye-Schjøll
Kommunikasjonsrådgiver i Fornebubanen
tlf 916 88 518
e-post: andreas.faye-schjoll@fob.oslo.kommune.no
Bildet: Irene Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen og Arild Moe, administrerende direktør i NRC Group Norge, signerer kontrakten.
Fornebubanen innstiller NRC Group Norge til byggentreprisen K1A Innføring Majorstuen
Pressemelding fra Fornebubanen, 07.03.2024
Fornebubanen innstiller NRC Group Norge til å utføre arbeidet der Fornebubanen skal kobles på eksisterende T-banenettverk ved Volvat nær Majorstuen. Kontrakten har en estimert verdi på rundt 280 millioner kroner.
Entreprisen omfatter innføring av Fornebubanen til Majorstuen stasjon. Fornebubanens inngående løp skal kobles på Røabanens inngående spor inne i eksisterende Volvattunnel. Utgående spor mot Fornebu skal kobles på Røabanens utgående spor ved Frognerbekken etter Volvat bru og deretter gå inn i ny kulvert og enkeltsporet tunnel mot Fornebu.
Dagens Volvattunnel fra påkobling Fornebubanen mot Majorstuen, inkludert kulvert under Thaulows vei, skal utvides og reetableres i samsvar med dagens krav i teknisk regelverk.
Anskaffelsen omfatter også fornyelse av resten av Volvattunnelen mot Borgen. Volvat bru over Centrumsbanen (Ringen) skal byttes fra dagens bru med fastspor til prefabrikkert ståltraubru med ballastspor. Dette arbeidet utføres for Sporveien.
Entreprisen omfatter også rivning og reetablering av begge spor med strømskinner for Røabanen fra portal Volvattunnelen etter Borgen stasjon til sporveksel Holmenkollbanen for utgående spor. Tilsvarende for inngående spor, som rives og reetableres til et punkt omtrent ved Volvat bru.
- Det har vært stor interesse og god konkurranse om oppdraget. Etter forhandlinger oppnådde NRC Group Norge det beste forhold mellom pris og kvalitet. Forberedende arbeider ved Thaulows vei starter så snart som mulig. Hele prosjektet er planlagt ferdigstilt i andre kvartal 2026. Hovedtyngden av arbeidene vil foregå i ett totalbrudd på Røabanen i 2025, forteller Hanne Wiig, prosjektleder i Fornebubanen.
Etter innstillingen følger en karensperiode på ti dager før kontraktsignering.
Kontaktperson:
Andreas Faye-Schjøll
Kommunikasjonsrådgiver i Fornebubanen
tlf 916 88 518
e-post: andreas.faye-schjoll@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding som PDF (0,03 MB)
Milliardkontrakt signert på Fornebubanen
Pressemelding fra Fornebubanen, 15.01.2024
Fornebubanen har i dag signert kontrakt med HAB-Dragados ANS Joint Venture til oppføring av råbygg for Fornebu stasjon og base. Kontrakten har en estimert verdi på 2,25 milliarder kroner og er forventet å bli den største kontrakten på hele Fornebubanen.
- Bygging av en underjordisk T-banestasjon og base av denne størrelsen har aldri tidligere blitt gjort i Norge. I Fornebubanen er vi glade for at vi nå kan påbegynne den komplekse og unike oppgaven, og vi ser frem til å samarbeide med HAB-Dragados ANS, som leverte det beste tilbudet både på pris og kvalitet, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.
Daglig leder i HAB, Christian Tanum sier at kontraktsinngåelsen markerer en milepæl for HAB og deres samarbeidspartner, Dragados.
- Tildelingen av Fornebu stasjon og base markerer en milepæl for HAB-Dragados ANS. Kontrakten gir en unik mulighet til å spille en sentral rolle i både utformingen av Fornebubanen og å bidra til å forbedre transporttilbudet for innbyggerne i og rundt Oslo og Akershus. Vi er stolte og takknemlige for å få være en del av denne utbyggingen, og ser frem til et godt samarbeid med både med samarbeidspartnere og Fornebubanen. Samarbeidet gir begge selskaper muligheten til å dra nytte av hverandres kompetanse og vi ser frem til å få være med på et spennende og komplekst prosjekt. Vi er sikre på at dette partnerskapet vil sørge for at vi leverer et godt prosjekt for Fornebubanen, avslutter Tanum.
Råbygg Fornebu stasjon og base skal romme den fremtidige endestasjonen på Fornebubanen og inneholder i tillegg store arealer for verksted, vaskehall og base for 28 vognsett. Råbygget for Fornebu stasjon og base vil ligge under mye av den bebyggelsen som andre senere skal bygges på Fornebu.
Råbygget vil bli et gigantisk betongbygg under bakken med en utstrekning på ca. 500 x 100 meter med 358 store og små rom. Vi forventer at det går med ca. 115.000 m3 betong.
Line Johanne Strætkvern Pedersen blir prosjektleder for det store oppdraget. Byggearbeidene er planlagt å starte i mars 2024 og vil pågå til 2027.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding fra Fornebubanen 150124 (PDF 0,05 MB)
Kunst på Fornebubanen – 18 finalister er klare
Pressemelding fra Fornebubanen, 09.01.2024
Over 500 kunstnere meldte sin interesse for å sette sitt preg på Fornebubanens stasjoner. Nå er de 18 finalistene klare.
Fornebubanen inviterte i fjor, i samarbeid med kulturetatene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune (nå Akershus), kunstnere til å delta i en åpen prekvalifisering om å utforme kunsten på Fornebubanens seks stasjoner.
Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår og kunsten skal gå i dialog med stasjonenes karakteristiske arkitektur og med omkringliggende bymiljø.
512 kunstnere meldte sin interesse. Nå har juryen valgt ut 18 kunstnere, tre per stasjon, som inviteres til en lukket konkurranse om å utforme unike kunstbidrag. I mai vil juryen velge ut ett vinnerbidrag per stasjon, og vil deretter inngå et samarbeid med kunstnerne for å produsere og montere kunsten på henholdsvis Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu T-banestasjoner.
Juryen har lagt vekt på å slippe til nye kunstnere, samt gjennomføringsevne, variasjon i kunstneriske uttrykk, medium, kjønn og alder. Konkurransen har vært utlyst i Norden, og det er derfor også i hovedsak norske og nordeuropeiske kunstnere som har søkt.
- Vi er overveldet over den gode responsen fra et bredt utvalg kunstnere som vil utsmykke Fornebubanens stasjoner. Juryen har gjort en omfattende jobb med utvelgelse av bidragsytere som passer i offentlige rom, og vi har utmerkede kandidater som helt sikkert vil løfte opplevelsen av våre seks stasjoner og sette preg på dem, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Skøyen stasjon:
Randi Nygård, Andreas Siqueland, Sara Eliassen
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Vækerø stasjon:
Idun Baltzersen, Yngve Holen, Anna M. Sigmond Gudmundsdottir
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Lysaker stasjon:
Marthe K. Kampen & Johannes B. Hansen, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Signe Solberg
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Fornebuporten stasjon:
Cecilia Jonsson, Lutz Rainer Muller og Stian Ådlandsvik, Anders Holen
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Flytårnet stasjon:
Synnøve Sizou G. Wetten, Ingrid Eggen og A Kassen
Følgende inviteres til lukket konkurranse på Fornebu stasjon:
Lillian Tørlen og Ann Kristin Einarsen, Kaia Hugin, Markus Lantto og Per Kristian Nygård
Idun Baltzersen er med i konkurransen om Vækerø T-banestasjon:
- Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre en T-banestasjon, fordi det er en av de mest offentlige plassene som finnes, og man møter virkelig mennesker med kunsten der. I tillegg er det masse utfordringer med tanke på for eksempel holdbarhet, akustikk og slitasje som gjør at man må være nøye med hvilke materialer man bruker, jeg er en materialnerd og synes sånt er spennende, sier Idun Baltzersen.
A kassen er et kjent dansk kunstnerkollektiv som blant annet har utsmykket fylkeshuset til Vestland fylkeskommune i Bergen. De er med i konkurranse om jobben med å utforme kunst til Flytårnet T-banestasjon:
- For Fornebubanen og Flytårnet T-banestasjon vil vores arbejdsproces være at forholde os til det specifikke sted. Vi finder det interessant at arbejde stedsspecifikt og gør det altid i vores projekter. Vi vil lede efter en intuitivt idé, som fanger vores fælles interesse. En idé der kan inspire og give nye perspektiver på de områder folk opholder sig i, forteller A kassen.
Markus Lantto i kunstnerduoen Lantto og Nygård er med i konkurransen om å utsmykke Fornebu stasjon:
-Jag brukar säga att Konsten är Livet. Det låter både pretentiöst och banalt, och likafullt är det en ledstjärna i den konstnärliga verksamheten. Vi vill fördjupa oss i en plats, se ljuset, miljön, människorna och deras beteendemönster. Allt är av intresse, och behöver ingående studeras, sier Markus Lantto.
Kunst på Fornebubanen gjennomføres av et overordnet kunstutvalg som har ansvar for gjennomføring av hele prosessen. Det er i tillegg etablert en jury per stasjon der det overordnede kunstutvalget også deltar, samt arkitekt og prosjektleder fra Fornebubanen. Medlemmene av det overordnede kunstutvalget er:
- Leif Ingholm – prosjektleder Fornebubanen
- Knut Wisthus Johansen – utviklingssjef Sporveien AS
- Synnøve Øyen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
- Line Helen Danielsen – spesialrådgiver Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
- Mari Fredriksen Sundet – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling
- Per Gunnar Eeg-Tverrbakk – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling
Akershus fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling og Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling har den kunstfaglige ledelsen for kunstutvalgets arbeid, mens etaten Fornebubanen har ansvar for prosjektledelse og gjennomføring.
Det er avsatt 22 millioner kroner til kunst på Fornebubanen totalt, inklusiv 5% kunstavgift, kommunikasjon og formidling. Summen og konkurransen for øvrig følger tradisjonen for utsmykking av T-banestasjoner, skoler og andre typer offentlige bygg i Oslo og Akershus.
Prosessen vil gå frem til 2028-29. Kunsten skal være ferdig installert på hver stasjon og/eller i tilknytning til stasjonene før idriftsettelse av Fornebubanen.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Fornebubanen innstiller HAB / Dragados Joint Venture til oppføring av råbygg for Fornebu stasjon og base
Pressemelding fra Fornebubanen, 20.12.2023
Fornebubanen har i dag innstilt HAB AS / Dragados S.A. Joint Venture til oppføring av råbygg for Fornebu stasjon og base. Kontrakten har en estimert verdi på 2,25 milliarder kroner og er forventet å bli den største kontrakten på hele Fornebubanen.
Råbygg Fornebu stasjon og base skal romme den fremtidige endestasjonen på Fornebubanen og inneholder i tillegg store arealer for verksted, vaskehall og base for 28 vognsett. Bygging av en underjordisk T-banestasjon og base av denne størrelsen har aldri tidligere blitt gjort i Norge. Råbygget for Fornebu stasjon og base vil ligge under mye av den bebyggelsen som andre senere skal bygge på Fornebu.
- Råbygget vil bli et gigantisk betongbygg under bakken med en utstrekning på ca. 500 x 100 meter med 350 store og små rom. Vi forventer at det går med ca. 115.000 m3 betong. I Fornebubanen er vi glade for at vi har fått tildelt denne kontrakten før jul og ser frem til å samarbeide med HAB / Dragados, sier prosjektleder Line Johanne Strætkvern Pedersen i Fornebubanen.
Etter denne innstillingen følger en karensperiode som løper til 08.01.2024. Fornebubanen tar sikte på å signere kontrakten rett etter dette. Byggearbeidene er planlagt å starte i mars 2024.
Illustrasjon: Råbygg Fornebu stasjon og base på Forneubanen
Prosjektleder Line Johanne Strætkvern Pedersen i Fornebubanen, foto: Nicolas Tourrenc
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Fornebubanen nominert til prestisjetung pris i London
Pressemelding fra Fornebubanen, 05.12.2023.
Fornebubanen er nominert til «NCE Tunneling Award 2023» med sitt bidrag «Applying Norwegian Tunnelling Technology at Fornebuporten station».
Fornebubanen leverte inn bidrag i kategorien «Innovation in Shaft Design & Construction» og blant de innsendte bidragene er Fornebubanen en av fire finalister. Fornebubanen er fornøyde med å ha kommet seg igjennom det trange nåløyet og nådd helt til finalen.
- Vi er stolte av det innovative arbeidet som har vært utført og som nå er ferdigstilt på Fornebuporten stasjon. Det har vært et utfordrende stykke arbeid for alle involverte parter der god informasjonsflyt og tett samarbeid har vært en forutsetning. Det har vi klart, og prosjekterende PGF (Cowi og Multiconsult), utførende entreprenør Implenia og byggherre Fornebubanen mener at dette er en suksessfaktor, sier teknisk direktør i Fornebubanen, Knut Sandbu.
NCE Tunnelling Conference & Awards konferansen går av stabelen i London 7. desember og samler bransjefolk fra hele verden. Fornebubanen skal her forsvare sitt kandidatur og prisutdelingen finner sted samme kveld.
Derfor kom sjaktene ved Fornebuporten stasjon videre til finalen:
Fra et bergteknisk ståsted har sjaktene/adkomstene på Fornebuporten stasjon vært spesielle. Mye av bakgrunnen for det er den komplekse geometrien, ivaretakelse av total- og lokalstabiliteten, strenge innlekkasjekrav og nærheten til nabobygg. Krav om midtstilte plattformer og begrenset plass på overflaten medfører kompleks sjaktgeometri. Disse to faktorene gjør at man får store overheng over stasjonshallen.
Fakta om Fornebuporten T-bane stasjon:
Fornebuporten stasjon har en lengde på ca. 235 m, en bredde på ca. 25 m. Stasjonen har to adkomster; en sørlig sjakt i Akerskvartalet og en nordlig sjakt ved Norwegianbygget. Sørlig sjakt er en skråsjakt som kommer opp inni eksisterende bygg, hvor materialet i fasadene hovedsakelig er glass. Nordlig sjakt er en vertikalsjakt som etableres vest for Norwegianbygget, og ligger nært parkeringsplassen til Norwegian. Sjakten har en komplisert utforming da den delvis ligger inne i stasjonshallen, og på grunn av det får et overheng på nærmere 10-11 meter med begrenset overdekning.
Les mer om NCE Tunneling Conference & Awards 2023
Se fullstendig pressemelding med bilder
Fornebubanen og Veidekke signerer kontrakt for tunnelentreprisen Majorstuen – Skøyen
Pressemelding fra Fornebubanen, 27.06.2023.
Fornebubanen og Veidekke Entreprenør AS har i dag signert kontrakten for tunnel- og grunnarbeider fra Majorstuen til Skøyen. Kontrakten har en estimert verdi på i underkant av 1,4 milliarder kroner.
Entreprisen omfatter tunnel- og grunnarbeider fra Volvat til Skøyen stasjon. Tunneldrivingen inkluderer en rømningstunnel og sidetunnel (tverrslag) på Madserud, der massene vil bli kjørt ut.
Til sammen skal det sprenges ut 2,6 km. tunnel. I en del av tunnelstrekningen deler tunnelen seg i to tunneler og det går kun ett spor i hver tunnel. Dette skjer inn mot punktet Fornebubanen skal kobles på eksisterende T-banenettverk ved Volvat nær Majorstuen stasjon. Tunnelentreprisen Majorstuen – Skøyen er Fornebubanens lengste målt i antall meter tunnel, men den har ingen stasjoner som skal sprenges ut.
- Det var jevn konkurranse om denne kontrakten. Tre entreprenører leverte tilbud. Veidekke oppnådde den høyeste poengscoren i den grundige evalueringsprosessen. Veidekke scoret høyest på samtlige tildelingskriterier som var pris, kvalitet og miljø, sier prosjektleder Hanne Elisabeth Wiig i Fornebubanen.
- Vi er stolte over å ha vunnet konkurransen om nok en etappe på Fornebubanen, og vi gleder oss over å kunne videreføre det gode samarbeid vi har fra parsellen mellom Lysaker og Vækerø. Vi setter denne type oppdrag svært høyt der vi får bidra til bærekraftig byutvikling ved å bygge viktig infrastruktur som skal frakte tusenvis av reisende hver eneste dag i lang tid fremover, sier direktør Neal Nordahl i Veidekke Anlegg.
Anleggsarbeidene starter i august og skal etter planen ferdigstilles i første kvartal 2027. Veidekke vil ha sine brakkerigger og verksteder på Madserud, mellom Frognerparken og Vestre gravlund.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding fra Fornebubanen 270623 (PDF 0,1 MB)
Fornebubanen innstiller Veidekke Entreprenør AS til tunnelentreprisen Majorstuen – Skøyen
Pressemelding fra Fornebubanen, 15.06.2023.
Fornebubanen har innstilt Veidekke Entreprenør AS til å utføre tunnel- og grunnarbeider fra
Majorstuen til Skøyen. Kontrakten har en estimert verdi på i underkant av 1,4 milliarder kroner.
Entreprisen omfatter tunnel- og grunnarbeider fra Volvat til Skøyen stasjon. Drivingen inkluderer også sidetunnel (tverrslag) på Madserud, der massene vil bli kjørt ut.
- Dette er den fjerde, og siste, store tunnelkontrakten på Fornebubanen. Det var god konkurranse om oppdraget. Etter forhandlinger oppnådde Veidekke Entreprenør AS det beste forhold mellom pris og kvalitet og vi ser frem til et godt samarbeid med Veidekke, sier prosjektleder Hanne
Elisabeth Wiig i Fornebubanen.
Etter denne innstillingen følger en karensperiode som løper til 25.06.2023. Anleggsarbeidene starter i august/september 2023, og vil etter planen være ferdig i første kvartal 2027.
Fornebubanen er inne i en arbeidskrevende periode. Tunnel- og grunnarbeider pågår for fullt i de tidligere inngåtte kontraktene. Tunnelen er sprengt ut mellom endestasjonen på Fornebu til under jernbanen på Lysaker. Det drives også tunnel mellom Lysaker og Vækerø, samtidig som opprigging på Skøyen er i gang.
Neste fase er anskaffelse av entrepriser for stasjonene på Fornebu.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding fra Fornebubanen 15.06.23 (PDf 0,03 MB)
Mange vil utsmykke stasjonene på Fornebubanen med kunst
Pressemelding fra Fornebubanen, 10.05.2023.
Over 500 norske og internasjonale kunstnere ønsker å utforme kunst til stasjonene på Fornebubanen.
I tråd med Oslo og Vikens tradisjon for utsmykning av T-banestasjoner ble det i februar invitert til en åpen prekvalifisering for kunstnere som ønsker å sette sitt preg på en eller flere av de seks nye T-banestasjonene som skal bygges på Fornebubanen. Fristen for å melde sin interesse var 30. april og nå viser det seg at et stort antall kunstnere har bedt om prekvalifisering. Både norske og internasjonale kunstnere vil sette sitt preg på de nye T-banestasjonene i Oslo og Bærum. De er både kjente størrelser i kunstmiljøene og nye kunstnerspirer.
-I Fornebubanen er vi overveldet over den store interessen blant kunstnere for vårt utbyggingsprosjekt og de nye stasjonene. Dette viser at utsmykning av det offentlige rom engasjerer mange kunstnere, sier Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.
Kunstutvalget får nå en stor jobb med utvelgelsen. På bakgrunn av prekvalifiseringen vil kunstutvalget i september invitere et utvalg av kunstnerne til konkurranser hvor det skal leveres konkrete forslag på kunst. Kunstnere som inviteres til den lukkede konkurransen står fritt til å utforme sine forslag, men vurderes ut fra det overordnede konseptet for kunst på Fornebubanen, som tar hensyn til den lokale stedsutviklingen og som gjør kunsten tilgjengelig for flere.
Hver stasjon skal få sitt unike kunstprosjekt, utviklet spesielt for den aktuelle stasjonen og til det aktuelle lokalområdet. Kunst skal gjerne opptre minst to steder på hver stasjon, både på/utenfor stasjonsbygget der det kan oppleves av de som bor, arbeider eller oppholder seg der, og inne i stasjonsbygget der det sees av de reisende. Kunstprosjektene vil på denne måten tjene som bindeledd mellom T-banestasjonene og det lokale bymiljøet.
Viken fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling og Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling har den kunstfaglige ledelsen for kunstutvalgets arbeid.
Prosjektet Kunst på Fornebubanen gjennomføres frem til 2027. Kunsten skal være ferdig installert på hver stasjon og/eller i tilknytning til stasjonene før test og idriftsettelse av Fornebubanen starter.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
kommunikasjonsdirektør Fornebubanen
tlf: 913 62 254
e-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding fra Fornebubanen 100523 (PDF 0,03 MB)
Visualisering av uteområdet ved Vækerø T-banestasjon adkomst Vennersborgveien: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.
Irene Måsøval fortsetter som direktør i Fornebubanen
Pressemelding fra Fornebubanen, 04.05.2023.
Byrådet i Oslo har i dag forlenget Irene Måsøvals åremål som direktør i Fornebubanen med åtte nye år. Hun fortsetter dermed som leder av prosjektet frem til den nye
T-banelinjen er åpnet.
Irene har allerede seks års fartstid i Fornebubanen, og ser frem til å ta fatt på en ny periode.
-Jeg takker for fornyet tillit fra prosjekteierne, og ser frem mot et nytt åremål i Fornebubanen. Vi har en kompetent og tverrfaglig organisasjon som jobber intensivt med å finne de gode løsningene for prosjektet og holde kostnadene nede, tross den enorme prisstigningen vi har sett i markedet i de senere årene.
Irene synes det har vært lærerikt å lede oppbygging og utvikling av prosjektet, og den gjenstående perioden er kanskje enda mer spennende.
-Nå fremover skal vi fylle tunnelen og byggegropene med innhold. Tekniske løsninger, skinner og stasjoner står på oppgavelisten, samtidig som vi skal sluttføre tunnelarbeidene hele veien fra Fornebu til Majorstuen.
Fornebubanen har nå anleggsarbeid på Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu stasjon. Det er nå drevet ca. 3,7 km. tunnel av totalt 7,7 km. I mars feiret prosjekt Fornebubanen gjennomslag i tunnelen på Fornebulandet. Planlagt åpning av Fornebubanen er i 2029.
-Jeg ser frem til å ferdigstille Fornebubanen i årene som kommer, sier Irene Måsøval.
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonssjef
Telefon: 913 62 254
E-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Gjennomslag i Fornebubanens tunnel på Fornebu
Pressemelding fra Fornebubanen, 16.03.2023.
Tunnelen fra nord har møtt tunnelen fra sør på Fornebu, og vi har fått gjennomslag i tunnelen. Med det er Fornebubanens tunnel på Fornebulandet ferdig sprengt ut.
Fornebubanen har sprengt T-banetunnel fra Fornebu og nordover i retning Fornebuporten. Samtidig er det også sprengt tunnel fra Fornebuporten og sørover. I dag møtes tunneldriverne fra nord og sør. Med et skikkelig smell, omtrent midt mellom Telenor Arena og Telenorbygget, er det nå et gjennomgående tunnelløp. Dette er en milepæl i byggingen av Fornebubanen.
Gjennomslaget ble markert nede i tunnelen, og Fornebubanen takket entreprenøren, Implenia, for godt utført jobb og et fruktbart samarbeid. Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jacobsen og varaordfører i Bærum, Siw Wikan, var blant gjestene som var til stede.
-Dette er den største kollektiv satsingen på mange tiår, og vil være til glede og nytte i mange generasjoner fremover. Fornebubanen krysser av på alle punkter for god livskvalitet i Stor-Oslo. Den bidrar til redusert biltrafikk og bedre miljø for beboerne, den gjør det enklere å reise mellom Oslo og Bærum og den bidrar til både byutvikling og næringsliv, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Sirin Stav (MDG).
- Tunnelgjennomslaget er en viktig milepæl. Med Fornebubanen blir et veldig godt kollektivtilbud enda bedre – banen er en naturlig utvidelse av T-banenettet i Oslo og Bærum. Å få mer av trafikken over fra vei til T-bane vil også gjøre hverdagen enklere, mindre klimagassutslipp og renere luft, sier fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune Siv Henriette Jacobsen.
- Byggingen er kommet langt siden første spadetak her på Fornebu i desember 2020, og det første gjennomslaget representerer et stolt øyeblikk for oss i Fornebubanen. I dag er tiden inne for å takke vår tunnelentreprenør Implenia for et nært og godt underjordisk samarbeid. Vi er glade for å kunne melde at vi holder tidsplanen, og at tunnelen bygges med god kvalitet, sier direktør i Fornebubanen Irene Måsøval.
Implenia ble tildelt den første av de fire store tunnelkontraktene på Fornebubanen, som går på å sprenge tunnel fra Fornebu til Lysaker, inkludert stasjonshaller for Flytårnet og Fornebuporten stasjoner. Siden første salve på hovedtunnelen 15. november 2021 er det tatt ut 315.000 kubikkmeter steinmasser. Tunnelen drives med konvensjonell sprengning, oftest omtalt som drill & blast.
Det er hittil sprengt ut rundt 2,5 kilometer med tunnel. Etter dagens gjennomslag gjenstår det å sprenge tunnelen ferdig den siste biten fra Fornebuporten bort til Lysaker stasjon, der denne entreprisen møter den neste, som er Lysaker - Vækerø. Tunneldrivingen er på plan. I oktober 2023 skal hele tunnelløpet fra Fornebu til Lysaker stå klart.
Fakta om Fornebubanen:
• Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen
• Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover
• Strekningen er på ca. 7,7 kilometer
• Hele strekningen går i tunnel
• Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu
• Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter
Bilder fra arrangementet:
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonssjef
Telefon: 913 62 254
E-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Fornebubanen og Implenia signerer kontrakt for tunnel fra Skøyen til Vækerø
Pressemelding fra Fornebubanen, 15.03.2023
Kontrakten for bygging av tunnel på strekningen Skøyen - Vækerø er nå signert. Dette er den tredje av de fire store tunnelentreprisene på Fornebubanen.
Det var god interesse i markedet for kontrakt K2D Tunnel og grunnarbeider Skøyen – Vækerø. Fornebubanen prekvalifiserte seks entreprenører, og fikk inn fire tilbud hvorav ett falt fra underveis i anskaffelsen og tre gikk til konkurranse og forhandlinger. Kontrakten har en estimert verdi på 1,25 mrd. kroner eks. mva.
Kontrakten går ut på å drive hovedtunnelen mellom stasjonene Skøyen og Vækerø, inkludert stasjonshall for Skøyen stasjon og en rømningstunnel på Bestum. Totalt skal det drives 1,8 km. tunnel. Tunnelarbeider skal utføres via et tverrslag (sidetunnel) på Skøyen som er ferdigstilt i en forberedende entreprise. Sjaktarbeidene på Skøyen regnes som kompliserte, med to sjakter som skal 50 til 60 meter ned i berget. Arbeidet skal foregå i tettbebygget strøk og nær landets travleste jernbanestrekning, som vil være i full drift hele anleggsperioden.
Fornebubanen vurderer at Implenia har levert det tilbudet som har best forhold mellom pris og kvalitet. Planlagt oppstart for tunneldrift fra Skøyen er i april. Opprigging på Skøyen starter umiddelbart og arbeidene er planlagt ferdigstilt i løpet av 2025.
- Dette er en stor og viktig kontrakt på Fornebubanen. Vi er fornøyde med interessen i markedet og tilbudene vi fikk inn. Implenia var lavest på pris og er i tillegg gode på kvalitet og miljø. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet med Implenia, sier direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval.
- Implenia Norge fortsetter den gode trenden innenfor komplekse infrastrukturprosjekter. Jeg ønsker å takke byggherre Oslo kommune Fornebubanen for tillitten og jeg ser fram til å fortsette vårt gode samarbeid. Jeg er sikker på at K2D Tunnel Skøyen - Vækerø også kommer til å bli et flott prosjekt for alle parter, sier administrerende direktør Implenia Norge, Audun Aaland.
Bilder og illustrasjoner til pressemelding:
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonssjef
Telefon: 913 62 254
E-post: line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Pressemelding Fornebubanen og Implenia signerer kontrakt (PDF 0,05 MB)
Kunst på Fornebubanen – inviterer til åpen prekvalifisering
Pressemelding fra Fornebubanen, 28.02.2023
Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår. Prosjektet er nå kommet så langt at det er tid for å planlegge for kunst på stasjonene.
Oslo kommune og Viken fylkeskommune inviterer nå kunstnere i Norden til å delta i en åpen prekvalifisering om å utforme kunsten på Fornebubanens seks stasjoner. Fornebubanens kunst skal gå i dialog med stasjonenes karakteristiske arkitektur og med omkringliggende bymiljø.
Kunstnere kan søke prekvalifisering frem til og med 30. april 2023. På bakgrunn av prekvalifiseringen, vil kunstutvalget invitere et utvalg av kunstnerne til konkurranser hvor det skal leveres konkrete forslag på kunst. Det vil være en konkurranse per stasjon, og velges en kunstner/kunstnergruppe per stasjon. Kunstnerne som inviteres med i konkurransen vil bli honorert for bidraget.
Viken fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling og Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling har den kunstfaglige ledelsen for kunstutvalgets arbeid.
Det er avsatt en foreløpig sum på 22 millioner kroner til kunst på Fornebubanen totalt, inklusiv administrasjon, 5% kunstavgift, kommunikasjon og formidling. Summen, og konkurransen for øvrig, følger tradisjonen for utsmykking av stasjoner, skoler og offentlige bygg i Oslo og Viken.
- De aller fleste T-banestasjonene i Oslo er blitt utsmykket med kunst, noe som har bidratt til å skape et unikt og gjenkjennbart uttrykk for stasjonene. Vi håper at nordiske kunstnere finner Fornebubanen interessant og at vi får inn bidrag som vil løfte stasjonene visuelt og videreføre det arkitektoniske uttrykket, sier etatsdirektør Irene Måsøval i Fornebubanen.
- Fornebubanen er et viktig prosjekt der vi får muligheten til å etablere kunst som både går i dialog med arkitekturen og med omkringliggende bymiljø. I dette prosjektet jobbes det også på tvers av fylkesgrensen mellom Viken og Oslo. Det gir verdifull kunstfaglig kompetanseoverføring. Vår ambisjon er et helhetlig prosjekt for Fornebubanen som også resulterer i at gode kunstverk innlemmes i de respektive kunstsamlingene – Oslos og Vikens, sier Daniella van Dijk-Wennberg, avd. direktør Oslo kommunes kunstsamling, Kulturetaten.
Prosjektet Kunst på Fornebubanen gjennomføres frem til 2027. Kunsten skal være ferdig installert på hver stasjon og/eller i tilknytning til stasjonene før test og idriftsettelse av Fornebubanen starter. Prekvalifiseringen har egen nettside.
Kunst på Fornebubanen gjennomføres av et overordnet kunstutvalg, som har ansvar for gjennomføring av hele Kunst på Fornebubanen-prosjektet:
• Leif Ingholm – prosjektleder Fornebubanen
• Knut Wisthus Johansen – utviklingssjef Sporveien AS
• Svein Helge Treimo – spesialrådgiver Viken fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
• Line Helen Danielsen – spesialrådgiver Viken fylkeskommune v/seksjon kulturutvikling
• Mari Fredriksen Sundet – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling
• Per Gunnar Eeg-Tverrbakk – kunstfaglig prosjektleder Oslo kommune v/Oslo kommunes kunstsamling
Kontaktperson:
Line Fredriksen
Kommunikasjonssjef Fornebubanen
913 62 254
line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Vedlegg:
Visualisering av uteområdet ved Lysaker T-banestasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup
Pressemelding - Kunst på Fornebubanen (PDF 0,05 MB)
Fornebubanen og Veidekke signerte kontrakt for tunnel fra Vækerø til Lysaker
Pressemelding fra Fornebubanen, 24.06.2022
Kontrakten for bygging av tunnel på strekningen Vækerø – Lysaker er nå signert. Dette er den andre av de fire store tunnelentreprisene på Fornebubanen.
Kunngjøring av entreprisen fant sted sommeren 2021, og Veidekke ble innstilt til jobben i begynnelsen av april 2022. I dag kunne kontrakten endelig signeres, etter en periode med avklaringer rundt finansieringen av Fornebubanen. Entreprisen markerer fortsettelsen på de omfattende tunnelarbeidene på Fornebubanen, og oppstarten for tunneldriving på Oslo-siden av Lysakerelven.
Det var meget god interesse for kontrakten i markedet. Fornebubanen prekvalifiserte seks entreprenører, og fikk inn fire tilbud. Tunnelentreprisen har en estimert verdi på 1,145 mrd. kroner eks. mva.
Kontrakten går ut på å drive 2,35 kilometer tunnel fra Lysaker i Bærum til Vækerø i Oslo, inkludert rømningsveier og stasjonshaller for Lysaker og Vækerø stasjoner. Tunnelarbeider skal utføres via et tverrslag (sidetunnel) på Lilleaker. Sjaktarbeidene regnes som kompliserte, og entreprisen har i seg utfordrende geologi og kryssing under Lysakerelven, med kritisk injeksjonsarbeid. Arbeidet foregår nær landets travleste jernbanestrekning, som vil være i full drift hele anleggsperioden.
Fornebubanen vurderer at Veidekke har levert det tilbudet som har best forhold mellom pris og kvalitet. Veidekke har fokus på miljø og leverer en høy andel elektriske og utslippsfrie maskiner og kjøretøy.
Fornebubanens delprosjektledelse og Veidekkes team på jobben samlokaliseres nå i lokaler på Lysaker Mølle. Planlagt oppstart for tunneldrift fra Lysaker er i september, mens anleggsarbeider på Vækerø har planlagt oppstart i oktober 2023. Opprigging på Lysaker starter umiddelbart og arbeidene er planlagt ferdigstilt i mai 2025.
- Vi er naturligvis fornøyde med å få alle de nødvendige beslutningene på plass, slik at vi i dag kunne signere tunnelkontrakten med Veidekke. De har levert et solid og gjennomarbeidet tilbud og stiller med et erfarent og kompetent team. I felleskap skal vi skape en sikker og god prosjektgjennomføring, slik at tunnelstrekningen kan overleveres innenfor rammene til Fornebubaneprosjektet, sier prosjektleder Andreas Finstad i Fornebubanen.
- I Veidekke er vi stolte av å bygge prosjekter som så tydelig gir en merverdi for samfunnet. Dette er bærekraftig byutvikling, og vi har en byggherre som har vist seg å være åpen for gode innspill både på gjennomføring og miljø. Vi takker så mye for tilliten og gleder oss til endelig å kunne sette i gang med arbeidet, sier direktør Neal Nordahl i Veidekke Anlegg.
Kontaktperson for Fornebubanen
Line Fredriksen
kommunikasjonssjef
tlf: 913 62 254
line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no
Ekstern kvalitetssikring viser økte kostnader og forsinkelser for Fornebubanen
Pressemelding fra Fornebubanen, 01.04.2022
En ny ekstern kvalitetssikring av prosjektet Fornebubanen bekrefter at det vil koste mer og ta lengre tid enn forventet å bygge banen.
I januar 2022 ble det varslet at kostnadene for Fornebubanen lå an til å bli høyere enn planlagt. Som oppfølging av dette ble det bestilt en ekstern kvalitetssikring, som nå er ferdigstilt.
Kvalitetssikringen viser at forventet kostnad (P50) nå er beregnet til 20,5 milliarder 2018-kroner (eks. mva.), noe som er 4,3 milliarder kroner mer enn prosjektets vedtatte styringsramme (P50) på 16,2 milliarder kroner.
Kostnadsrammen (P85), som er forventet kostnad med usikkerhetstillegg, er beregnet til 23,2 milliarder 2018-kroner. Dette er 4,7 milliarder kroner mer enn vedtatt kostnadsramme (P85) på 18,5 milliarder kroner fra 2019.
I 2021-kroner utgjør forventet kostnad (P50) 23,3 milliarder. I 2021-kroner blir foreslått kostnadsramme (P85) 26,4 milliarder kroner.
Disse tallene inkluderer lønns- og prisstigning til og med 2021, men ikke fremtidig lønns- og prisstigning.
Byggeperioden forventes i tillegg å bli to år lengre enn forutsatt i 2019. Den forventede økningen i kostnader gjør at prosjektet trenger mer penger enn vedtatt. Det er opp til Oslo bystyre og Viken fylkesting å ta stilling til om kostnadsrammen skal økes.
Kostnadsøkningen er knyttet til:
- Forskjøvet byggetid for flere arbeider
- Økte kostnader for Fornebu stasjon og base
- Økte kostnader for bygging av Flytårnet og Fornebuporten stasjoner
- Lengre byggetid for Skøyen stasjon
- Økte kostnader til prosjektering
- Kompliserte grunnforhold
- Markedsusikkerhet, og usikkerhet knyttet til reguleringsprosesser og grunnerverv
Prosjektet er stort, går over mange år og er komplekst. Kvalitetssikrer mener derfor at usikkerhetsavsetningen må være større enn tidligere beregnet.
Ekstern kvalitetssikrer anbefaler at ny, forventet sluttdato settes til juni 2029. Hovedårsaken til forsinkelsen er at det er mer komplisert å bygge Skøyen stasjon enn tidligere antatt. Dette gir lengre byggetid og økte kostnader. Ekstern kvalitetssikrer mener arbeidene med Skøyen stasjon er svært tidkrevende på grunn av kompleks utførelse og spesielle byggtekniske krav til rekkefølgen på arbeidene. Fornebubanen bygger i sentrumsnære områder med mange naboer og mye infrastruktur både under og over bakken. Dette har vist seg å være mer komplisert og medfører lengre byggetid. Det er ansett å være stor risiko knyttet til fremdrift, og kvalitetssikrer mener at byggetiden kan bli både ett år kortere og ett år lengre enn til 2029.
- Fornebubanen jobber kontinuerlig for å holde kostnadene nede. Nå ser vi at selv om vi har kuttet flere steder, har den uvanlig kraftige prisveksten og andre uforutsette forhold gått ut over det vi har spart inn. At prosjektet trekkes ut i tid, er også årsak til høyere kostnader, men vi vil se på tiltak for å ta ned byggetiden så mye som mulig, sier direktør i Fornebubanen, Irene Måsøval.
Fakta om Fornebubanen
Fornebubanen har så langt inngått kontrakter for ca. 2,9 milliarder kroner, og er klare til å signere kontrakt med entreprenør for prosjektets andre, store tunnelentreprise, tunnelen mellom Vækerø og Lysaker. Med Fornebubanen får Oslo og Bærum en ny T-banestrekning i et sammenhengende tunnelsystem fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Banen vil bli ca. 8 km lang og skal ha seks stasjoner; Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen. Fornebubanen knyttes opp mot det eksisterende T-banenettet, og stipulert reisetid fra Majorstuen til Fornebu blir 12 minutter. Byggingen av banen startet i 2020. Fornebubanen er et samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylkeskommune.
Den nye eksterne kvalitetssikringen er utført av Dovre Group Consulting.
Finansiering av Fornebubanen
Fornebubanen bygges i samarbeid mellom Oslo kommune og Viken fylke, og finansieres med midler fra Oslopakke 3 og med bidrag fra staten. Fornebubanen har to budsjettrammer: En såkalt styringsramme, som er forventet kostnad (forkortet P50). Dette betyr at det er 50 prosent sannsynlighet for at prosjektet koster mer, og 50 prosent sannsynlighet for at prosjektet koster mindre enn dette. Fornebubanen har fullmakt til å bruke midler inntil styringsrammen (P50). Fornebubanen har også en kostnadsramme (forkortet P85). Det 85 prosent sannsynlighet for at prosjektet vil koste mindre, og 15 prosents sannsynlighet for at prosjektet vil koste mer enn denne rammen. Hvis prosjektet vil koste mer enn den vedtatte kostnadsrammen (P85), må bystyret og fylkestinget ta stilling til om det skal bevilges ytterligere midler.
Se pressemelding som PDF med tabeller (PDF 0,4 MB)
Kontaktperson for Fornebubanen
Line Fredriksen
kommunikasjonssjef
tlf: 913 62 254
line.fredriksen@fob.oslo.kommune.no