Eventyrveien - tilrettelegging for syklende og gående
Bymiljøetaten skal bedre fremkommeligheten og tryggheten for gående og syklende i Eventyrveien.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten skal legge til rette for gående og syklende i Eventyrveien på strekningen mellom Vestgrensa og Sognsveien. Dette innebærer;
-
Stramme inn krysset mellom Per Gynts vei og Eventyrveien
-
Rehabilitere fortau og reasfaltere gaten
-
Trafikksikkerhetstiltak i krysset mellom Eventyrveien og Vestgrensa
Muligheten til å parkere på strekningen mellom Vestgrensa og Sognsveien opphører. Innstrammingen av krysset mot Per Gynts vei vil gi en liten forlengelse av strekningen det er mulig å parkere på i Per Gynts vei. Konsekvensene for parkering er beskrevet i detalj under.
Strekningen mellom Niels Henrik Abels vei og Vestgrensa var opprinnelig en del av prosjektstrekningen, men er lagt på vent inntil videre. Trafikksikkerheten på strekningen mellom Vestgrensa og Niels Henrik Abels vei vil vurderes etter at den nye trafikksituasjonen har satt seg før ytterligere tiltak eventuelt vurderes.
Her kan du se illustrasjon av hvordan krysset mellom Per Gynts vei og Eventyrveien er tenkt utformet.
Eventyrveien vil etter gjennomføringen av tiltaket være relativt lik slik Jutulveien mellom Ullevålsalléen og John Collets allé ser ut i dag.

Jutulveien etter at liknende tiltak ble gjennomført i 2018.
Hvor skjer dette?
Tilretteleggingen skjer i Eventyrveien mellom Vestgrensa og Sognsveien i bydel Nordre Aker.
Når skjer dette?
Dette har skjedd
Tiltakene i Eventyrveien var i utgangspunktet planlagt gjennomført i 2020, men ble utsatt grunnet manglende prosjektlederkapasitet, og et behov for å gjøre justeringer i prosjektforslaget etter tilbakemeldinger fra Byantikvaren.
Bymiljøetaten gjenopptok arbeidet i 2023 og gjennomførte da medvirkning der vi fikk innspill fra berørte naboer, bydel Nordre Aker og andre interesserte.
Oppsummering og svar på innspillene kan leses her
Strekningen mellom Niels Henrik Abels vei og Vestgrensa var opprinnelig en del av prosjektstrekningen, men er lagt på vent inntil videre. Trafikksikkerheten på strekningen mellom Vestgrensa og Niels Henrik Abels vei vil vurderes etter at den nye trafikksituasjonen har satt seg før ytterligere tiltak eventuelt vurderes.
I slutten av februar 2024 behandlet bystyret et innsendt innbyggerforslag og vedtok flere tiltak og vurderinger som skal følges opp i prosjektet.
Bystyrets vedtak kan leses her.
Byrådsavdeling for miljø og samferdsel har bedt Bymiljøetaten legge vedtaket til grunn for det videre arbeidet med sykkeltilrettelegging og trafikksikkerhet i området.
Bymiljøetaten har i 2024/2025 arbeidet videre med planleggingen av prosjektet, inkludert tiltakene som ble vedtatt av bystyret.
Dette skjer i 2025
Forventet byggestart er i uke 17.
Det vil bli skiltet parkering forbudt under anleggsperioden og vi oppfordrer alle til å følge med på skiltingen. Det kan forventes noe redusert fremkommelighet og vanlig anleggsstøy i anleggsperioden.
Ferdigstillelse av anleggsarbeidene er forventet rundt begynnelsen av juni.
Ved ferdigstillelse av anleggsarbeidene blir gaten skiltet om med parkering forbudt-skilt.
Merk at dette er planlagte tidspunkter og at det kan forekomme endringer.
Parkering
For å kunne bedre fremkommeligheten og tryggheten for myke trafikanter, fremkommeligheten for utrykningskjøretøy og muliggjøre bedre vinterdrift av gata, er det nødvendig å skilte parkering forbudt i Eventyrveien mellom Sognsveien og Vestgrensa. Dette medfører at muligheten til å parkere i veien på den rundt 230 meter lange strekningen opphører (tilsvarer rundt 40 parkeringsplasser).
Et av tiltakene som Bymiljøetaten er bedt om i etterkant av bystyrets behandling av innbyggerforslaget er å legge til rette for flere beboerparkeringsplasser i Per Gynts vei. Bymiljøetaten har undersøkt mulighetene for dette. Ombyggingen av krysset mellom Eventyrveien og Per Gynts vei vil gi noe forlengelse av strekningen det vil være mulig å parkere på i Per Gynts vei (tilsvarer 1–2 plasser).
Det har ikke vært mulig å etablere flere parkeringsplasser. Grunnen er at det allerede er tilrettelagt med parkeringsmulighet i de veiene det er plass til dette i området rundt.
Hvorfor gjør vi dette?
Bymiljøetaten planlegger disse tiltakene for å bedre tilrettelegge Eventyrveien for gående og syklende, og for å muliggjøre bedre vinterdrift av gata.
Eventyrveien er svært smal, og grunnet mange parkerte biler kan ikke trafikanter møtes på strekningen. Ved møte mellom to kjøretøy forekommer det at fortauet blir benyttet som kjøreareal. Dette fører til at gata kan oppleves utrygg for gående.
Parkerte biler byr også på fremkommelighetsproblemer for utrykningskjøretøy og vinterdrift, og vi ser i dag at gaten ikke kan driftes til en standard som er god nok for hverken gående, syklende eller kjørende. Dette vil bedres ved innføringen av de planlagte tiltakene.
Eventyrveien inngår i Plan for sykkelveinettet og strekningen er en del av en viktig rute mellom Bjølsen og Blindern. Bymiljøetaten har over de siste årene trinnvis oppgradert en sykkeltrasé som går gjennom Jutulveien og Stavangergata. Eventyrveien er den naturlige forlengelsen av denne traséen og gata er allerede i dag brukt av mange syklende. Eventyrveien bidrar også til å lage en sammenhengende sykkeltrasé mellom Gaustad i vest og Sinsen i øst.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Kontakt oss
Prosjektansvarlig Mari Svolsbru
Telefon: 2180 2180
E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no