Bylivsgata Torshov

Bylivsgata er utviklet med et hagekonsept tilrettelagt for trivsel og opphold for innbyggerne i nabolaget. I midten av september rigges den ned. Arealet vil dermed tilbakeføres med opprinnelig kjøremønster og fungere som før. 

Bylivsgata er bygget på strekningen Torshovgata, mellom Per Kvibergs gate og Ole Bullsgate. Innholdet er utviklet basert på et hagekonsept tilrettelagt for opphold, uteliv og lek og etablering av mer grønt i et boområdet. Det er etablert et regnbed som fungerer som testområde for midlertidig håndtering av overvann.

Det er bygget paviljong med tak, platting, benker og hengt opp lyslenker. Det er lagt ut stabile stokker og steiner i et stort plantebed for å lage en spennende sti for lek og opphold. Paviljongen er tilrettelagt som et samlingssted for nabolaget, lunsjsted for barnehager og gir ly for regnet. Det er plantet trær, tørketålende stauder, prydgress og bregner for å vise frem en variasjon av arter.

Kartet viser det nye kjøremønsteret på Torshov etablert i forbindelse med etableringen av bylivsgata :

Midlertidig kjøremønster bylivsgata Torshov ifm bylivsgata
Bilde: Oslo kommune

Grønt område viser bylivsgata

Rød linje viser kjøreendring fra toveis til enveiskjørt strekning med begrenset gjennomkjøring:

  • Motorvognforbud med unntak for kjøring til Trikkestallen (fra vest)

  • Gateparkering fjernes i Torshovgata mellom Per Kvibergs gate og Ole Bulls gate

  • Opprettholdt fremkommelighet for utrykning og adkomst til Trikkestallen gjennom hele kvartalet

Lilla linje viser eksisterende kjøreretninger som ikke blir endret.

Lilla stiplede linjer viser eksisterende kjøreretninger med midlertidige omkjøringstrasèer.

  • Alternativ omkjøringsvei for privatbiler er ca. 300 meter lengre

Varelevering

Det foregår varelevering til Trikkestallen og dette behovet ivaretas i tiltaksperioden. Det er i dag lagt til rette for varelevering langs deler av Torshovgata, men vareleverende kan også kjøre inn på området til Trikkestallen og levere varene derfra.

Tilgjengelighet for nødetatene

Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid adgang til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke fysisk sperres av slik at det forsinker eller hindrer deres arbeid.

Øvrig tilgjengelighet

Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.

Evaluering

Bylivsgata Torshov evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det er gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og opphold før og underveis i prosjektet.

Varighet

Bylivsgata Torshov åpnet 30. juni 2023 og rigges ned i løpet av september 2024 for asfaltering og reetablering av fartsdump. Arealet vil dermed tilbakeføres med opprinnelig kjøremønster og fungere som før.

Gjenbruksplan og materialbruk

Ved nedrigging av bylivsgata blir alle materialene som er brukt, om- eller gjenbrukes i andre kommunale prosjekter. For eksempel er trestokkene fra Bylivsgata Grønland plassert ved prosjektet ved flerbrukshallen på Tøyen.

Leverandører og samarbeidspartnere

Landskapsarkitekt: BOGL

Etablering, drift og vedlikehold: Agaia

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Bylivsgata Torshov vil etableres med et hagekonsept
Bilde: BOGL

Tidligere bylivsgater:

Les om Bylivsgata Grønland 2022

Les om Bylivsgata Kirkegata 2022

Bylivsgatene 2023 og 2024

Bylivsgata Grønland

Bylivsgata Nedre Grünerløkka

Evaluering av bylivsgatene

Evalueringsrapport fra Sweco

Svar på vår spørreundersøkelse

Har du noen tilbakemeldinger du vil dele med oss om Bylivsgata Torshov?

Spørreundersøkelsen er nå lukket.